سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
برنامه‌ریزی برای کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن در شرکت گلنکور
27 تیر 1402 - 15:07
شناسه : 35042
شرکت «Glencore» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز مس در جهان است و از تولیدکنندگان مهم نیکل، کبالت، روی، قلع و زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

 به گزارش «فلزات‌نیوز»، این شرکت از سهام‌داران معادن بزرگ مس در جهان مانند «Collahuasi»، «Antamina» و «Kamoto» است که به‌ ترتیب در کشورهای شیلی، پرو و کنگو واقع شده‌اند. به‌ طور کلی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حجم تولید مس این شرکت روند نزولی داشت و به‌ طور متوسط سالانه حدود ۹۸ هزار و ۹۰۰ تن کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس این شرکت به حدود یک میلیون و ۵۸ هزار تن رسید که تقریبا ۱۳ درصد در مقایسه با سال قبل افت پیدا کرده بود. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم تولید مس در این سال، فروش معدن ارنست هنری در کشور استرالیا در ماه ژانویه بود.

بر اساس این گزارش، شرکت «Glencore» در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک شرکت بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده منابع طبیعی در جهان به‌ شمار می‌رود. بیش از ۱۴۰ هزار نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند و از جمله تولیدات این شرکت می‌توان به فلزاتی مانند مس، نیکل، کبالت، روی و قلع اشاره کرد که در این بین مس، به عنوان مهم‌ترین فلز تولیدشده در شرکت «Glencore» برشمرده می‌شود.

علاوه‌براین، شرکت «Glencore» در زمینه تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی نیز فعالیت می‌کند. واحدهای تولیدکننده زغال‌سنگ این شرکت، عمدتا در کشور استرالیا و قاره‌های آفریقا و آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. به گزارش این شرکت، حدود ۸۵ درصد از زغال‌سنگ تولیدشده در معادن این شرکت به سایر کشورها صادر می‌شود و مابقی سهم به مصرف داخلی این مناطق تعلق دارد. در سال ۲۰۲۲، حجم تولید زغال‌سنگ شرکت «Glencore» حدود ۱۱۰ میلیون تن اعلام شد. از طرفی این شرکت امکان تامین روزانه حدود ۶ میلیون بشکه نفت خام و محصولات فرآوری شده از آن را دارد. دفاتر مرکزی این شرکت برای فروش نفت و فراورده‌های آن در لندن، نیویورک و سنگاپور واقع شده‌اند. گفتنی است که عمده گاز طبیعی شرکت «Glencore» به مشتریان اروپایی فروخته می‌شود.

با توجه به کاربرد کبالت در باتری‌های قابل شارژ، تولید کبالت در جهان به دلیل ضرورت کاهش انتشار کربن و افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. این فلز یکی از محصولات جانبی تولید شده در معادن مس و نیکل شرکت «Glencore» محسوب می‌شود و حجم تولید آن در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۳.۸ هزار تن برآورد شده است.

معادن مس مهم این شرکت در کشورهای شیلی، پرو، کنگو و استرالیا قرار گرفته است. معدن «Collahuasi» در شیلی با ظرفیت تولید ۶۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲، در جایگاه سومین معدن مس بزرگ جهان قرار گرفت که حدود ۴۴ درصد از سهام این معدن به شرکت «Glencore» تعلق دارد و شرکت‌های «Anglo American»، «Mitsui» و «JX Holdings»، از دیگر سهام‌داران مهم این معدن به‌ شمار می‌رود. معدن «Antamina» با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در کشور پرو و معدن «Kamoto» با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در کشور کنگو، از دیگر مهم‌ترین معادن مس شرکت «Glencore» هستند.

فروش معدن ارنست هنری در استرالیا

به‌ طور کلی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حجم تولید مس شرکت «Glencore» روند نزولی داشت و به‌ طور متوسط سالانه حدود ۹۸ هزار و ۹۰۰ تن کاهش یافت. مطابق گزارش شرکت، کاهش ۸۲ هزار و ۵۰۰ تنی تولید مس در سال ۲۰۱۹، عمدتا به دلیل عملیات تعمیرات و نوسازی تجهیزات در معادن مس آفریقا بود که تا سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد و تا حدی موجب کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ نیز شد. از طرفی آغاز همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های آن، حجم تولید مس شرکت «Glencore» در سال ۲۰۲۰ را با سرعت بیشتری کاهش داد.

در سال ۲۰۲۲، حجم تولید مس این شرکت به حدود یک میلیون و ۵۸ هزار تن رسید که تقریبا ۱۳ درصد در مقایسه با سال قبل افت پیدا کرده بود. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم تولید مس در این سال، فروش معدن ارنست هنری در کشور استرالیا در ماه ژانویه بود. معدن ارنست هنری در شمال شرقی کشور استرالیا قرار گرفته است و به عنوان یکی از معادن بزرگ مس و طلا در این کشور در نظر گرفته می‌شود. فروش این معدن سبب شد تا حجم تولید مس و طلای شرکت «Glencore» در کشور استرالیا، تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در نمودار ۲، مقدار هزینه سرمایه‌ای شرکت «Glencore» در سال ۲۰۲۲ به تفکیک محصولات آورده شده است. در مجموع هزینه سرمایه‌ای شرکت حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که تقریبا ۲۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد. حدود ۴۳ درصد از سهم هزینه سرمایه‌ای در سال ۲۰۲۲ به فلزات مس و کبالت تعلق داشت. یکی از پروژه‌های زیست‌محیطی کلیدی شرکت در این بخش، بهینه‌سازی تجهیزات توسعه واحد نمک‌زدایی آب در معدن مس «Collahuasi» بود. علاوه‌براین، شرکت «Glencore»  پروژه‌هایی برای توسعه معادن مس خود در آفریقا و آمریکای جنوبی برنامه‌ریزی کرده است. از طرفی به بهره‌برداری رسیدن معادن جدید نیکل و روی به‌ خصوص در کشور کانادا در دستور کار این شرکت قرار دارد که به‌ ترتیب حدود ۱۰ درصد و ۲۰ درصد از کل هزینه سرمایه‌ای سال ۲۰۲۲ را شامل می‌شوند.

سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت «Glencore» در صنعت مس

عمده پروژه‌های شرکت در بخش زغال‌سنگ، نیکل و روی، مربوط به توسعه معادن و بهینه‌سازی تجهیزات به منظور افزایش بهره‌وری و تولید است که عمدتا در کشورهای استرالیا، کانادا و قزاقستان صورت می‌گیرد. از پروژه‌های اصلی «Glencore» در کشورهای نام‌برده، می‌توان به توسعه معادن نیکل «Raglan» ، «Onaping» و همچنین معدن «Kazzinc» اشاره کرد.

این شرکت در نظر دارد که تا پایان سال ۲۰۵۰، حجم انتشارات کربن خود را به صفر برساند. برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش ۱۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۲۶ و کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۵ نسبت به سال پایه ۲۰۱۹ صورت گرفته است که عمدتا مربوط به استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تامین انرژی، مصرف قراضه مس و بازیافت محصولاتی مانند باتری لیتیومی است. در سال ۲۰۲۱، مقدار انتشار کربن گستره اول (Scope 1) شرکت «Glencore» حدود ۱۵.۹ میلیون تن بود که به دلیل افزایش تولید محصولاتی مانند زغال‌سنگ این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۶.۶ میلیون تن افزایش یافت. با این حال به دلیل کاهش انتشار کربن گستره دوم و سوم این شرکت در سال ۲۰۲۲، مجموع انتشار کربن حدود ۲۷.۱ واحد درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.