سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
برنامه‌های استخراج از اعماق دریا با شتاب پیش می‌رود
16 مرداد 1402 - 16:26
شناسه : 35386
یک شرکت کانادایی قصد دارد تولید و استخراج خود در اقیانوس آرام را از سال ۲۰۲۵ آغاز کند اما این طرح با مخالفت‌های شدیدی روبه‌رو شده و این در حالی است که هیچ توافقی بر سر صدور مجوز استخراج معادن در اعماق دریا انجام نشده و ۲۱ کشور خواهان توقف این فرايند شده‌اند.
ارسال توسط : منبع : ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، یک شرکت معدنی اعلام کرده است که قصد دارد استخراج مواد معدنی را از بستر دریا آغاز کند؛ این در حالی است که یک نشست بین‌المللی به صورت رسمی با انجام این فرایند اعلام مخالفت کرده است.

بخش‌هایی از کف اقیانوس سرشار از به اصطلاح ندول‌های چند فلزی هستند که حاوی عناصری مانند نیکل و مس است و برای فناوری‌های سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری هستند. شرکت کانادایی متالز کمپانی قصد دارد در سال آینده مجوز استخراج معدنی در بخشی از اقیانوس آرام را دریافت کند و احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۵ تولید خود را آغاز خواهد کرد.

این گره‌ها مانند یک توده زغال‌سنگ به نظر می‌رسند و در انباشتی از مواد کف دریا و برخی از لبه‌های پرتگاهی قابل استخراج هستند. به گفته کارشناسان مواد معدنی بستر دریا به عنوان فلزات حل شده در آب دریا مانند نیکل، مس، منگنز و کبالت در اطراف یک ذره تشکیل می‌شوند و طی میلیون‌ها سال رشد می‌کنند.

آن‌ها عناصر کلیدی در آینده برقی ما هستند که برای خودروهای الکتریکی، باتری‌ها و توربین‌ها حیاتی محسوب می‌شوند و بنابراین چاره‌ای جز پیدا کردن ذخایر بیشتر برای تامین آینده سبز نداریم.

شرکت متالز در حال کاوش در منطقه‌ای بین مکزیک و هاوایی است و گره‌هایی را از عمق حدود چهار هزار متری زمین استخراج خواهد کرد. اگر فرایند استخراج به صورت تجاری انجام شود، این شرکت از یک وسیله نقلیه ردیابی به اندازه نصف یک خانه استفاده خواهد کرد تا گره‌ها را از بستر دریا پیش از مکش لوله به کشتی بشوید اما بستر اعماق دریا یکی از معدود اکوسیستم‌های دست نخورده است؛ جایی که علم به تازگی بسیاری از نمونه‌های زیست‌محیطی خارق‌العاده را در آن کشف کرده و این طور به نظر می‌رسد که فرایند استخراج معدنی بخشی از این زیست دریایی را از بین خواهد برد.

شرکت متالز کمپانی وجود برخی اثرات زیست‌محیطی را انکار نمی‌کند اما در عین حال ادعا می‌کند که آسیب این استخراج بسیار کمتر از آسیبی است که استخراج این فلزات از جنگل‌های بارانی اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو به زمین وارد می‌کند.

جرارد بارون، مدیرعامل این شرکت معتقد است که ما باید در نقاطی از کره زمین که کمترین حیات در آن وجود دارد، جایی که استفاده جایگزینی وجود ندارد، به جای مناطقی از کره زمین که بیشترین زندگی در آن وجود دارد و مردم در آن زندگی می‌کنند، استخراج کنیم. هیچ گیاهی در آنجا وجود ندارد و اگر موجودات زنده را در هر متر مربع اندازه‌گیری کنید، حدود ۱۰ گرم موجود زنده در هر متر مربع وجود دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که استخراج معدنی موادی مانند نیکل از جنگل‌های بارانی، آسیبی حدود ۳۰ کیلوگرم حیات در هر متر مربع دارد.

نشست اخیر سازمان بین‌المللی بستر دریا «ISA»، با عدم توافق بر سر صدور مجوز استخراج معادن در اعماق دریا به پایان رسید؛ چراکه ۲۱ کشور خواستار توقف موقت یا دائمی این عملیات شده‌اند.

برخی از شرکت‌های بزرگ مانند فولکس واگن، ولوو، سامسونگ و گوگل که ممکن است مشتریان این فلزات باشند نیز از توقف استخراج از بستر دریا حمایت می‌کنند و پیشاپیش از خرید مواد معدنی استخراج شده در این عملیات صرف نظر کرده‌اند.

لوییزا کاسون، رهبر پروژه جهانی کمپین توقف استخراج از اعماق دریا که توسط گروه صلح سبز هدایت می‌شود، بیان کرد: اکوسیستم‌های بسیار کمی هستند که تحت تاثیر تصمیمات انسانی و صنعتی قرار نگیرند و این وظیفه ماست که همچنان این اکوسیستم‌ها را دست نخورده نگه داریم؛ کما اینکه برخی اختاپوس‌ها روی اسفنج‌های این گره‌ها زندگی کرده و تخم‌گذاری می‌کنند. ما در مورد جمع کردن ابرهای رسوبی و آلودگی احتمالی صحبت می‌کنیم که می‌تواند نه فقط در اعماق بستر دریا بلکه در سراسر بستر آب‌ها تاثیر نگران‌کننده‌ای داشته باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.