سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
برنامه تولید ۴۲ هزارتن کنسانتره سرب در نخلک
02 اسفند 1399 - 9:42
شناسه : 7464
در آیین افتتاح پروژه و طرح‌های مجتمع نخلک اعلام شد: رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاح پروژه و طرح‌های مجتمع نخلک، ظرفیت فعلی سرب کشور را ۷۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توسعه مجتمع نخلک و تولید حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره سرب در این مجموعه، بیش از ۴۰ درصد سرب کشور در این مجتمع تولید خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو که در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه و طرح‌های مجتمع نخلک حضور پیدا کرد، اظهار داشت: در حال حاضر کل ذخیره سرب دنیا ۹۰ میلیون و ۳ هزار تن فلز محتوی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت ایران در این ماده معدنی به ۴.۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: تنها ۵ درصد از ظرفیت فوق در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، انتظار این است که میزان تولید این محصول افزایش

پیدا کند.

احیای مجتمع نخلک با مشارکت بخش خصوصی

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: مشارکت با بخش خصوصی، موجب احیا و توسعه مجتمع نخلک شده است. علاوه بر اینکه از این مجتمع به عنوان پایگاه تاریخی معدن یاد می‌شود، همچنین طی برهه‌ای در اینجا مسائل و موضوعات گردشگری بر فعالیت معدنی ارجحیت داشت.

جعفری ادامه داد: با تلاش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و طی اعلام فراخوان، سرمایه‌گذار جذب و برنامه‌های توسعه‌ای ما در این مجموعه به سرعت مناسبی رسیده است.

وی با اعلام اینکه نقش سازمان‌های توسعه‌ای همچون ایمیدرو، بسترسازی در زمینه‌های مختلف است، اذعان داشت: رونق تولید و اشتغال‌زایی با رعایت مسائل زیست‌محیطی، جزو اهداف اصلی ما در مجتمع نخلک به حساب می‌آید که این موارد در ماموریت‌های سرمایه‌گذار تعریف دیده شده است.

توسعه زیرساخت در معدن و صنایع معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات کلان و اهمیت حوزه زیرساخت در معادن و صنایع معدنی کشور، گفت: خط انتقال آب خلیج‌فارس به منظور تامین آب صنایع و شرب استان‌های کم‌آب، عملیاتی شد.

جعفری ادامه داد: انتقال آب به سیرجان، اردکان و سپس به سرچشمه صورت گرفت در کنار آن و به زودی، ۲ خط انتقال دیگر به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی عملیاتی می‌شود.

وی یکی از زیرساخت‌های با اهمیت در تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را احداث راه‌آهن در نقاط مختلف کشور خواند که نیاز به سرمایه‌گذاری ۹.۵ میلیارد دلاری دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اشاره داشت: عملیات احداث جاده مجتمع نخلک می‌بایست طی ماه‌های آتی اجرایی شود تا این مجموعه بتواند جلوه واقعی از خود به نمایش بگذارد.

توسعه اکتشاف با هدف تامین خوراک

رییس هیات عامل ایمیدرو، توسعه اکتشاف به منظور تامین مواد اولیه در حوزه معدن و صنایع معدنی را به عنوان یک ضرورت اعلام کرد و گفت: با توجه به پتانسل مناسب این محدوده در زمینه اکتشاف سرب، اقدامات قابل توجهی در مجتمع نخلک رخ داده است.

جعفری بیان کرد: به طور حتم برای تولید حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره، نیاز است که ذخایر بیشتری شناسایی شود. با این حال، برنامه‌ریزی ما در این زمینه بر تولید شمش سرب استوار است.

وی همچنین بر ضرورت تحقق رونق تولید در بخش شمش سرب تاکید کرد و در این باره گفت: با انجام کار کارشناسی در مسائل مرتبط به تولید سرب سولفیدی، باید زمینه تولید شمش سرب با راندمان بالا فراهم شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت کاهش خام‌فروشی، ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی درخصوص تولید شمش سرب طی ۲ سال آینده، این موضوع حل شود تا ارزش‌افزوده مناسبی در این حوزه نصیب کشور شود.

هدف کلان ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه نگاه ایمیدرو به شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه، بنگاه‌داری نیست، گفت: این سازمان وسیله‌ای برای حرکت شرکت‌ها و بسترساز توسعه در کشور است.

جعفری گفت: طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری در کشور وجود دارد و شرکت‌ها بر اساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو باید به دنبال بزرگ شدن و توسعه امور باشند.

وی در پایان تحقق این مهم را «اعتقاد واقعی به بخش خصوصی» دانست و خاطرنشان کرد: با نگاه توسعه‌ای در چارچوب قوانین، به بزرگ شدن شرکت‌ها، رونق تولید و اشتغال پایدار کمک خواهیم کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.