پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
برنامه ششم توسعه نقشه‌ای برای رشد اکتشاف مواد معدنی
16 تیر 1400 - 13:55
شناسه : 14823
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات در کشور، اکتشاف ذخایر مواد معدنی ایران در برنامه ششم توسعه، ۱۶ درصد از برنامه‌ریزی انجام شده فراتر رفت.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اظهار داشت: با وجود همه محدودیت­‌ها، میزان عملیات اکتشافی انجام شده در این سازمان طی برنامه ششم توسعه بیش از ۴۹۰ هزار کیلومتر مربع بوده است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۴۲۵ هزار کیلومتر مربعی در این حوزه در برنامه ششم توسعه، افزود: عملکرد به دست آمده ۱۶ درصد از برنامه جلوتر است که بیانگر بهره­‌وری مناسب از نظر تصمیم‌سازی­‌های متمرکز، علمی و متناسب با منابع در اختیار بود. لذا این سازمان از آغاز تاسیس خود کشف ذخایر معدنی و به‌کارگیری روش‌های زمین‌شناسی در انجام این مطالعات را در دستور کار خود قرار داد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، گفت: از سال ۱۳۷۷، طبق مصوبه شورای عالی اداری، وظیفه اکتشاف ذخایر معدنی به‌­طور رسمی به این سازمان واگذار شد و اکنون در انجام فرایندهای نوین اکتشافی شامل اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی، ژئوشیمی، اکتشاف عمقی ذخایر پنهان، اکتشاف عناصر نادر خاکی، اکتشاف ذخایر استراتژیک و هیدروژئوشیمی پیشرو است.

شهیدی بیان کرد: تنوع ساختارهای زمین‌شناسی و وجود خاستگاه مواد معدنی مختلف در گستره­ ایران زمین به عنوان یکی از موهبت­‌ها و مزیت­‌های کشور است که این گوناگونی، خود نشانی از وجود بستری مناسب برای مطالعات و سرمایه‌گذاری‌های گوناگون در بخش زیرساخت و معدن کشور محسوب می‌شود.  

وی با بیان اینکه ایران دارای ۶۸ نوع مواد معدنی است، ادامه داد: ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن یعنی ۰٫۸ درصد کل ذخایر جهان و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار  ۲.۶ میلیارد تن معادل ۰٫۴ درصد از ذخایر جهانی را به خود اختصاص داد، علاوه بر این کشور دارای ۱۱ میلیون تن فلز روی یعنی معادل ۰٫۴ از ذخایر جهانی است.

رییس سازمان زمین­‌شناسی و اکتشافات معدنی اذعان داشت: کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد.

شهیدی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

گفتنی است، فعالیت­‌های سازمان زمین­‌شناسی و اکتشافات معدنی در دو حوزه «تولید ثروت از راه تولید اطلاعات پایه و کشف ذخایر جدید معدنی» و «حفظ و نگهداشت ثروت از راه منشایابی و پایش مخاطرات طبیعی زمین‌شناختی» که هر دو نقش به‌­سزایی در تولید ناخالص ملی و داخلی دارند، تقسیم می­‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.