سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
بزرگ‌ترین تولیدکننده مفتول مسی در خاورمیانه هستیم/ تولید ورق مسی آلیاژی در طرح توسعه
20 اسفند 1401 - 15:59
شناسه : 34269
احمد عروجی، مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: با توجه به هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد در افق 1404، می‌توان نسب به آینده این صنعت و همچنین افزایش ظرفیت تولید انواع محصولات مسی و آلیاژی امیدوار بود.
ارسال توسط :
پ
پ

با توجه به حضور ایران در میان پنج کشور برتر دارای بیشترین ذخایر مس جهان و همچنین هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد در افق ۱۴۰۴، می‌توان نسب به آینده این صنعت و همچنین افزایش ظرفیت تولید انواع محصولات مسی و آلیاژی امیدوار بود. از سوی دیگر، این اتفاق می‌تواند منجر به رشد اشتغال‌زایی و افزایش صادرات و به دنبال آن ارزآوری به داخل کشور در این شرایط دشوار اقتصادی شود. البته صادرکنندگان محصولات مسی طی چند هفته اخیر با چالش عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیمایی مواجه شده‌اند که این مسئله می‌تواند به بدنه صادرات آن‌ها آسیب وارد کند. شرکت گیل‌راد شمال، بزرگ‌ترین تولیدکننده مفتول مسی در خاورمیانه است که با بهره‌گیری از تکنولوژی و تجهیزات روز تولید و همچنین نیروی انسانی متخصص، توانسته است علاوه بر رفع نیاز داخل به این محصول، حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با احمد عروجی، مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهیم خواند:

توضیحاتی در خصوص تاریخچه و محصولات شرکت گیل‌راد شمال بفرمایید.

شرکت گیل‌راد شمال فعالیت خود را با هدف تولید مفتول مسی از کاتد به منظور استفاده در صنعت برق و الکترونیک در سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است. اگرچه اعتبار لازم جهت خرید ماشین‌آلات اولیه از کشور ایتالیا در سال ۱۳۸۸ تامین شد اما هم‌زمان با اعمال تحریم‌های خارجی علیه کشور، راه‌اندازی خط تولید حدود پنج سال زمان برد. خط اولیه تولید مجموعه با ظرفیت ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن مفتول مسی در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به طور آزمایشی به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۹۵ با تولید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن مفتول آغاز به کار کرد. قرارداد راه‌اندازی فاز دوم کارخانه با هدف تولید ۲۰ هزار تن مفتول مسی از قراضه با یک شرکت ایتالیایی در سال ۱۳۹۵ منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. در همان سال، فاز سوم تولید با هدف تولید هاد‌ی‌ها از مفتول مسی با ظرفیت ۲۰ هزار تن شروع شد و در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۹۸، قرارداد راه‌اندازی فاز چهارم کارخانه با هدف تولید ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن مفتول هشت میلی‌متر تا ۲۴ میلی‌متر با یک شرکت ایتالیایی منعقد شد و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از چهار طرح فوق، مجموع ظرفیت تولید شرکت را به ۱۵۳ هراز تن رسانده است. در سال ۱۴۰۰، مجموعا ۱۲۰ هزار تن کاتد مس در صنایع مختلف مصرف شده که سهم مفتول مس ۱۰۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که ظرفیت تولید این محصول در شرکت گیل‌راد شمال، ۱۵۳ هزار تن است. تعداد نیروی انسانی شاغل در کارخانه ۲۵۰ نفر و در دفتر مرکزی شرکت واقع در تهران ۲۷ نفر است. ضمن اینکه گیل‌راد شمال موفق به اشتغال‌زایی ۴۵ هزار نفری به صورت غیرمستقیم در سطح کشور شده است.

کارخانه در زمینی به وسعت ۱۵۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی سفیدرود رشت واقع شده است. از آنجایی که ریخته‌گری، یک صنعت آب‌بر است و نیاز فراوانی به آب دارد، بنابراین با توجه به موقعیت جغرافیایی استان گیلان، تصمیم به احداث کارخانه در این منطقه گرفتیم و خوشبختانه در روزهای گرم سال، چالش خاصی در زمینه تامین آب نداریم. با حفر چاه، آب حاصل از بارش‌های فصلی در تولید مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به فراوانی آب در این منطقه، چند کارخانه فولادسازی نیز در سطح استان راه‌اندازی شده است؛ این در حالی است که معضل کمبود آب برای فولادسازان در نقاط مرکزی کشور مانند اصفهان، یزد و… وجود دارد. شرکت گیل‌راد شمال اقدامات لازم جهت کاهش آلایندگی و توجه به مسائل زیست‌‌محیطی را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا، همکاری‌های سازنده‌ای با سازمان محیط زیست استان گیلان داشته‌ است.

فروش محصولات شرکت گیل‌راد شمال به چه نحوی انجام می‌شود؟

عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران، دوشنبه هر هفته به صورت منظم انجام می‌شود اما معامله این محصول آن طور که باید در این تالار صنعتی صورت نمی‌پذیرد. هدف ما از عرضه مفتول در بورس، کشف قیمت است و عمده معامله خرید و فروش در سطح بازار انجام می‌شود زیرا به دنبال شرایطی که برای خرید از بورس در نظر گرفته شده است، مشتریان ترجیح می‌دهند مفتول مورد نیاز خود را از  بازار آزاد تهیه کنند تا هزینه‌های کمتری نسبت به خرید از بورس متوجه آن‌ها شود.

استراتژی شرکت گیل‌راد شمال در حوزه صادرات چیست و چه تمهیداتی جهت رونق صادرات محصولات خود اندیشیده‌اید؟

صادرات محصولات شرکت گیل‌راد شمال از آذر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و درآمد حاصل از فروش صادراتی شرکت تا به امروز، به حدود ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است. ما همواره به دنبال صادرات محصولات خود به کشورهای مطرح اروپایی هستیم و همسایگان ایران جزو کشورهای هدف ما در این حوزه نیستند. در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، محصولات گیل‌راد به سه شرکت ایتالیایی فروخته می‌شود و کره‌جنوبی، چین، هند و تایوان جزو مشتریان مجموعه گیل‌راد شمال هستند. با استقرار نمایندگان شرکت در کشورهای مطرح جهان، قرارداد همکاری بلندمدت با ۱۰ شرکت بزرگ کابل‌سازی منعقد شده است. ضمن اینکه ما همواره نسبت به رفع تعهد ارزی در زمان مقرر اقدام کرده‌ایم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم. با توجه به تولید باکیفیت و استاندارد، همواره شرکت‌های معتبر خارجی مانند یک شرکت کره‌ای که پنجمین تولیدکننده برتر کابل در سطح جهان است، جزو مشتریان شرکت گیل‌راد شمال هستند. این شرکت کره‌ای در ابتدا اقدام به خرید تنها ۲۰۰ تن محصول از مجموعه کرد؛ در ادامه پس از اجرای تست‌های محتلف طی ۴۵ روز، اعتماد متقابل بین دو شرکت شکل گرفت و در حال حاضر ماهیانه ۷۰۰ تن محصول به این شرکت فروخته می‌شود. در یک نگاه کلی، مزیت رقابت‌پذیری محصولات گیل‌راد شمال، کیفیت بالا در کنار قیمت تمام شده مناسب است.

نوسان قیمت مس طی ماه‌های اخیر چه تاثیری بر تولید و فروش محصولات شرکت گیل‌راد شمال داشته است؟

رشد قیمت جهانی مس، حاشیه ریسک مالی مجموعه را افزایش داده است. تراکنش مالی شرکت گیل‌راد در سال ۱۳۹۹، حدود هشت هزار میلیارد تومان بود که در سال قبل هم‌زمان با رشد قیمت مس، به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این رقم در سال جاری به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تامین نقدینگی مورد نیاز مجموعه را دشوار ساخته است. شرکت گیل‌راد شمال فعالیت خود را با تولید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول در سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و این میزان در سال گذشته به ۷۰ هزار تن رسید. خوشبختانه در سال جاری هم توانستیم با مدیریت تولید و عبور از بحران قطعی برق و گاز،  از تولید ۷۰ هزار تن در سال عبور کنیم. افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، از معضلات مهمی است که تولید را بیش از پیش دشوار ساخته و به نظر می‌رسد در سال آینده نیز بیشتر شود.

در حال حاضر با چه معضلاتی مواجه هستید و آیا دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل می‌آورد؟

طبق قانون، صادرکنندگان معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. در حالی سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به اخذ این مالیات اقدام می‌کنند که وعده برگشت آن را به صادرکنندگان طی بازه زمانی ۶ ماهه تا یک ساله می‌دهند. نکته قابل تامل اینکه تا ماه‌های ابتدایی امسال حدود ۱۷۰ میلیارد تومان از اداره دارایی بابت ارزش افزوده طلبکار بودیم و این رقم به میزان چشمگیری تا به امروز افزایش یافته است. وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی که بخشنامه آن در روزهای ابتدایی امسال ابلاغ شد، اقدام غیرکارشناسانه‌ای از سوی دولت بود که به صادرات آسیب زد. تصدی‌گری دولت در بخش تولید، به نوعی سم است و باید یک سازوکار مشخص در این بخش تعیین شود. متاسفانه اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند و واسطه‌ها در نبود نظارت کافی به فعالیت خود ادامه دهند، شرایط تولید دشوارتر از قبل خواهد شد.

تاثیر تحریم‌ها بر شرایط تولید مفتول مسی طی سالیان اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، شرایط تولید به شدت دشوار شده است. ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت گیل‌راد شمال با هزینه‌ای هنگفت و صرفا با به‌کارگیری تجارب و روابط شخصی تامین شده است. در صورتی که اگر شناخت کافی از مجموعه ما برای طرف خارجی وجود نداشت، به هیچ وجه موفق به واردات این تجهیزات و ماشین‌آلات نمی‌شدیم. خوشبختانه شرکت پراپرزی ایتالیا همکاری‌های لازم برای واردات دستگاه‌های مورد نیاز را داشته است اما با تشدید تحریم‌ها طی دو سال اخیر، در تامین قطعات یدکی مورد نیاز دچار مشکل شده‌ایم. در حال حاضر تامین قطعات یدکی از طریق یک شرکت ثالث در کشور ترکیه انجام می‌شود. ضمن اینکه نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ماشین‌آلات خط اول تولید کارخانه توسط شرکت ایتالیایی انجام شد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان حضور کارشناسان خارجی در کشور برای راه‌اندازی خط چهارم تولید وجود نداشت. در چنین شرایطی، خوشبختانه کارشناسان خود شرکت موفق به نصب تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید شدند. البته با نصب ۱۵ دوربین در فضای کارخانه، کارشناسان ایتالیایی نظارت‌های لازم جهت راه‌اندازی ماشین‌آلات را داشتند که این مسئله با کاهش هزینه برای طرف خارجی نیز همراه شد.

شرکت گیل‌راد شمال چه طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا دارد؟

تولید مفتول مس اکسیژن فیری به روش آپ کست، یکی از طرح‌های توسعه‌ شرکت بوده که ماشین‌آلات مورد نیاز از کشور فنلاند خریداری شده است. همچنین دو خط کانفورم برای تولید مقاطع و تسمه‌های مسی تامین شده است که مجموع ظرفیت تولید این دو طرح ۱۶ هزار تن با سرمایه‌گذاری سه میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی خواهد بود. همچنین به دنبال تولید ورق آلیاژی مسی با ظرفیت ۲۰ هزار تن در فاز پنجم توسعه شرکت هستیم. رایزنی‌های اولیه با شرکت SMS گروپ آلمان به عنوان یکی از دو شرکتی که دانش تولید این محصول در سطح جهان را در اختیار دارد، در نمایشگاه دوسلدورف در سال ۱۳۹۸ انجام شد. جلسات متعددی را با مدیران این شرکت برگزار کردیم که در نهایت منجر به عقد تفاهم‌نامه چهل میلیون یورویی بین دو شرکت شد. در ادامه قرار بود تا از خط تولید این محصول در کشور روسیه بازدید کنیم که با تشدید تحریم‌ها و در ادامه جنگ روسیه و اوکراین، موفق به اجرای این امر نشدیم. در حال حاضر رایزنی‌هایی با یک شرکت چینی انجام شده است تا تکنولوژی تولید ورق آلیاژی با هزینه‌ حدود ۱۵ میلیون یورویی در اختیار ما قرار بگیرد. در حالت کلی، مصمم به اجرای این طرح هستیم و زمینی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع را به منظور تولید ۲۵ هزار تن ورق مسی آلیاژی در نظر گرفته‌ایم؛ چراکه تقاضای فراوانی برای این محصول در داخل کشور وجود دارد و بخش عمده‌ای از نیاز داخل کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.