سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
بهره‌برداري چهار پروژه با رويکرد تحول در شرکت ذوب آهن اصفهان در ۱۴۰۲
27 اسفند 1401 - 16:04
شناسه : 34272
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتوگو با «فلزات آنلاین»: توليد و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، يکي از عوامل موثر و تاثيرگذار در رونق اقتصادي کشورها است. اين اتفاق در حالي در کشور ما توسط شرکت‌هاي بزرگ فولادي رقم خورده است که روز به روز به سبد توليدات اين شرکت‌ها افزوده مي‌شود.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

توليد و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، يکي از عوامل موثر و تاثيرگذار در رونق اقتصادي کشورها است. اين اتفاق در حالي در کشور ما توسط شرکت‌هاي بزرگ فولادي رقم خورده است که روز به روز به سبد توليدات اين شرکت‌ها افزوده مي‌شود. شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها توليدکننده ريل در کشور و غرب آسيا، به خوبي توانسته است با بهره‌گيري از دانش و تکنولوژي روز توليد، گام‌هاي بزرگي در توليد محصولات فولادي با ارزش افزوده بالا مانند ريل بردارد. علاوه‌براين، اين شرکت بهره‌برداري از چهار پروژه«LF1» و «LF3» کارخانه فولادسازي، پلنت اکسيژن، تصفيه‌خانه پساب به صورت «BOT» و  باتري ۲ در سال آينده را در دستور کار خود قرار داده است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلي «فلزات آنلاين» گفت‌وگويي را با مهدي کوهي، مديرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

مديريت جديد شرکت ذوب آهن اصفهان چه رويکرد و اهدافي را برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته است؟

بودجه سال آینده شرکت ذوب آهن اصفهان طبق بازاریابی و بنچ مارکتینگ که بر اساس بازارهای صادراتی شرکت انجام شده، تدوین شده است. افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا مانند کلاف آلیاژی، میلگرد آلیاژی، تیر آهن بال‌پهن و ریل قطار و مترو و آرک معدن، از جمله اهدافی است که به منظور تامین بودجه در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم حضور موفق‌تری در بازارهای صادراتی در سال آینده داشته باشیم. شرکت ذوب آهن اصفهان به دنبال آن است که در سال ۱۴۰۲، از تولید و فروش محصولات سنتی در بازار فاصله بگیرد و به سمت و سوی تولید محصولات با ارزش افزوده و به ‌‌طور مشخص تیر آهن بال‌پهن از سایز ۲۲ به بالا حرکت کند. معتقدیم که باید تیر آهن کافی در اختیار فعالان صنعت ساختمان‌سازی که در نهضت ملی مسکن مشغول فعالیت هستند و همچنین انبوه‌سازان مسکن قرار بگیرد تا شاهد رونق ساخت‌وساز در داخل کشور باشیم. در تلاش هستیم با تولید محصولات متنوع و جدید در سال آینده، عملکرد قابل قبول‌تری در صنعت فولاد کشور و همچنین برای مشتریان خود رقم بزنیم.

توليدکنندگان فولاد در کشور با استفاده از روش کوره بلند با چه چالش‌هايي طي ساليان اخير مواجه بوده‌اند؟ اين روش از چه مزايايی نسبت به توليد فولاد به روش احيا مستقيم برخوردار است؟

شرکت ذوب آهن اصفهان حدود ۵۰ سال است که از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کند و در ادامه شرکت‌هایی مانند میدکو نیز به جمع تولیدکنندگان فولاد به این روش پیوسته‌اند. استفاده از این روش آن چنان که باید در کشور ما مورد استقبال واقع نشده است؛ در حالی که فولاد در کشورهای پیشرفته جهان مانند چین به روش کوره بلند تولید می‌شود و اصولا حدود ۷۰ درصد از تولید فولاد در جهان به روش کوره بلند است، در ایران این مقدار حدود ۱۵ برآورد می‌شود. یکی از مزایای به‌کارگیری روش کوره بلند در مقایسه با احیا مستقیم، گاز است؛ بدین معنا که گاز در کارخانجاتی که از کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کنند، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گاز در واحدهای احیا مستقیم، خوراک مورد نیاز تولید فولاد است. بنابراین تعرفه و میزان مصرف گاز در کوره بلند نسبت به احیا مستقیم بسیار پایین‌تر است که این مسئله یک نقطه فرصت در تولید فولاد به روش کوره بلند محسوب می‌شود. از طرفی یکی از محدودیت‌های استفاده از کوره بلند در داخل کشور، عدم تامین کک و زغال‌سنگ کافی است که تولید فولاد را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین امیدوار هستیم با تامین کک و زغال‌سنگ مورد نیاز خود از داخل، به کاهش قیمت تمام شده در تولید فولاد با استفاده از این روش دست پیدا کنیم.

شرکت ذوب آهن اصفهان چه تمهيداتي را در راستای تامين پايدار مواد اوليه مورد نياز خود انديشيده است؟

شرکت ذوب آهن جهت دستیابی به تولید ۳٫۶ میلیون تن شمش فولادی، نیازمند ۵٫۷ میلیون تن مواد آهن‌دار است. در همین راستا با تمهیداتی که از پیش اندیشیده بودیم، در مزایده معدن ققنوس یک در سنگان شرکت کرده و خوشبختانه برنده این مزایده شدیم. در حالی که بهره‌برداران پیشین با رقم‌های بسیار ناچیزی عوارض دولتی این معدن را پرداخت می‌کردند، ما با رقمی بالغ بر ۱۲۳ درصد از این میزان در این مزایده شرکت کردیم. این معدن پلاسری است و ما می‌توانیم سالانه یک میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از این معدن استخراج کنیم. البته هنوز یک سری دعاوی حقوقی مرتبط با بهره‌بردار قبلی این معدن وجود دارد اما توانستیم بدون توجه به حواشی موجود، اولین محموله سنگ‌آهن این معدن را در دهه فجر امسال تحویل بگیریم. در ادامه در مزایده معدن حنار شرکت کردیم و در آن مزایده هم برنده شدیم. در حال حاضر مشغول تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه در این معدن هستیم تا بخشی از سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت نیز از این معدن به صورت پایدار تامین شود. در مجموع حدود ۳۰ درصد از مواد آهن‌دار مورد نیاز شرکت ذوب آهن از این دو معدن تامین خواهد شد. سهمیه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تنی سنگ‌آهن هم از سنوات گذشته داشته‌ایم که از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو تقاضامندیم اقدامات لازم جهت برقراری مجدد این سهمیه را انجام دهند تا بتوانیم ضمن تامین پایدار مواد آهن‌دار مورد نیاز، در راستای افزایش تولید محصولات خود قدم برداریم. در زمینه تامین کک و زغال‌‌سنگ مورد نیاز شرکت نیز جلسات متعددی با فعالان این بخش در استان‌های مختلف مانند کرمان، مازندران، گلستان و… برگزار کرده‌ایم. هر میزان کک و زغا‌ل‌سنگ که در داخل تولید شود و مطابق با استانداردهای مد نظر شرکت ذوب آهن باشد، مشتری اول آن در کشور خواهیم بود؛ چراکه اولویت نخست مجموعه، تامین این مواد از داخل کشور است اما اگر محدودیتی در داخل وجود داشته باشد، ناچار به واردات بخشی از کک و زغال‌سنگ مورد نیاز خود خواهیم شد که امیدواریم این میزان در آینده به حداقل ممکن برسد.

محصولات ذوب آهن اصفهان به ويژه تيرآهن چه تاثيری در صنعت ساختمان‌سازی کشور داشته است؟

شرکت ذوب آهن اصفهان سالیان متوالی تولیدکننده انحصاری تیر آهن در کشور بود. در حال حاضر خوشبختانه رقابت مناسبی با تولید محصولات جدید و متنوع در بازار شکل گرفته است و سایر تولیدکنندگان هم بخشی از نیاز بازار به تیر آهن را تامین می‌کنند. با این وجود، ما همچنان تولیدکننده اصلی تیر آهن در کشور هستیم که این امر، یک افتخار ملی برای مجموعه ذوب آهن اصفهان محسوب می‌شود. همواره به دنبال آن بوده‌ایم ضمن تولید محصولات باکیفیت و استاندارد، نقش موثری در صنعت ساختمان‌سازی به ویژه ایمنی در ساخت‌وساز داشته باشیم تا مشتریان ما با آسودگی و اطمینان خاطر بابت ایمنی در برابر بلایای طبیعی مانند زمین‌لرزه، از تولیدات ذوب آهن استفاده کنند. شرکت ذوب آهن اصفهان با افتخار بیشترین سهم تولید و فروش در بازار تیر آهن کشور را در اختیار دارد و بسیار خشنودیم که توانسته‌ایم اعتماد کامل مشتریان را پس از نیم قرن تجربه جلب کنیم. از طرفی، موفق شده‌ایم اعتماد مشتریان خارجی به ویژه کشورهای همسایه را در سال‌های اخیر به‌دست آوریم و بر همین اساس حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم. از این رو شعار این شرکت
«با اطمینان بسازید» نام‌گذاری شده است.

جايزه نوآوری برتر سال در زمان مديريت شما به شرکت ذوب آهن اصفهان اهدا شد. در خصوص اين موفقيت و توليد ريل در اين مجموعه توضيحاتی ارائه بفرماييد

متاسفانه ریل تولیدی توسط برخی شرکت‌ها طی سالیان گذشته از کشور خارج و نمونه مشابه بین‌المللی آن با هزینه هنگفت به کشور وارد می‌شد. بنابراین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق و توسعه بومی‌سازی و خرید ساخت داخل، نسبت به واردات تکنولوژی ساخت ریل و در ادامه تولید این محصول اقدام کردیم. با افتخار در حال حاضر تنها تولیدکننده ریل قطار و مترو در داخل کشور هستیم و در این راستا، به‌کارگیری استانداردهای روز اروپا را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. تولید این محصول به‌طور سفارشی توسط جوانان، کارگران،   تکنسین‌ها و مهندسان این مرز و بوم در شرکت ذوب آهن انجام می‌شود و می‌توانیم نیاز ۱۰۰ درصدی راه آهن و مترو به این محصول را تامین کنیم و برای تداوم وام‌های توسعه در این بخش، تولید سوزن ریل را نیز در برنامه‌های آتی شرکت قرار داده‌ایم.

استراتژی شرکت ذوب آهن اصفهان جهت رونق صادرات و حضور در بازارهای بين‌‎المللي چيست؟

شرکت ذوب آهن اصفهان توانسته است علاوه بر تامین پایدار نیاز داخل، حضور موفقی در بازارهای صادراتی و در نتیجه ارزآوری برای کشور داشته باشد. بخشی از درآمد صادراتی را هم به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تجهیز خطوط تولید و همچنین تامین مواد اولیه اختصاص داده‌ایم. در تلاش هستیم تا ضمن اشتغال‌زایی بیشتر در شرکت ذوب آهن اصفهان، صادرات محصولات خود را افزایش دهیم. این در حالی است که این شرکت در راستای ایجاد ثبات و کنترل قیمت‌های داخلی بنا به مسئولیت اجتماعی خود، حداکثر عرضه محصول در بازار داخلی را هم داشته است.

در خصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت ذوب آهن اصفهان توضيحاتي ارائه بفرماييد.

طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در واحدهای مختلف شرکت ذوب آهن اصفهان پیش‌بینی شده که در این میان چهار پروژه از اهمیت بیشتری برخوردار است. نخست، پروژه «LF1» و«LF3» بخش فولادسازی مجموعه است که افزایش ظرفیت تولید این بخش را به همراه خواهد داشت. این پروژه تا به امروز با پیشرفت ۸۲ درصدی همراه بوده است که امیدواریم علی‎‌رغم تورم و تغییرات نرخ ارز بتوانیم تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ آن را به پایان برسانیم. پلنت اکسیژن، پروژه بعدی شرکت ذوب آهن بوده که از پیشرفت حدود ۹۰ درصدی برخوردار است و امیدواریم بتوانیم تا پایان ۶ ماه ابتدایی سال آینده از این پروژه بهره‌برداری کنیم. تامین یوتیلیتی آب شرکت ذوب آهن، از دیگر پروژه‌های مهمی به شمار می‎‌آید که در دستور کار مجموعه قرار گرفته است. پروژه تصفیه‌خانه پساب ذوب آهن به صورت «BOT» با همکاری گروه مپنا در حال اجرا و از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی برخوردار است. البته اجرای این پروژه با تاخیراتی همراه بوده است و امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌های منظم در سال آینده، از این پروژه بهره‌برداری کنیم. پروژه باتری ۲، پروژه مهم دیگری است که در اولویت‌های نخست مدیریت جدید شرکت ذوب آهن قرار دارد. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم با اجرای این چهار طرح توسعه‌ای مهم، افزایش تولید و صادرات را در مجموعه بزرگ ذوب آهن اصفهان رقم بزنیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.