جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
بهره‌مندی از دانش پژوهشگاه نفت در میدان بلال
12 خرداد 1400 - 18:52
شناسه : 13303
مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال در پژوهشگاه نفت عنوان کرد؛ مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال در پژوهشگاه نفت، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت عملیات تزریق نانوسیال به مخزن سورمه میدان نفتی بلال را با ۱۵ هزار نفر ساعت نیروی انسانی در مراحل مطالعاتی، شبیه‌سازی و آزمایشگاهی و اجرای پایلوت، تحویل کارفرما داده است.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، نصرت ایزدی مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال در پژوهشگاه نفت با بیان اینکه پروژه مذکور چهار مرحله مطالعاتی، آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و اجرای پایلوت دارد، اظهار داشت: در مرحله آزمایشگاهی این پروژه روی طیف وسیعی از نانو ساختارها با هدف بررسی پایداری نانوسیالات در شرایط مخزنی و سازوکارهای موثر ازدیادبرداشت در شرایط مخزن بلال مطالعه و مورد آزمایش‌های پرشمار قرار گرفت و سرانجام توانستیم به دانش فنی طراحی و سنتز نانو ساختارهای مورد نظر با هدف ازدیاد برداشت دست یابیم. در ادامه شبیه‌سازی تزریق نانوسیال منتخب به مخزن سورمه میدان بلال در دستور کار قرار گرفت و در مرحله اجرای پایلوت عملیات تزریق نانوسیال به چاه شماره ۱۰ میدان بلال آغاز شد.

وی افزود: در مرحله پایلوت مقرر شد که ۱۸ هزار بشکه نانو سیال با هدف تزریق‌پذیری برای نخستین بار در میدان مورد نظر اجرا شود. این تزریق‌پذیری با هدف شناسایی ریسک‌ها و کاهش عدم قطعیت‌ها بررسی می‌شود. لذا مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این نانو سیال منتخب برای اجرای مرحله پایلوت گرفته شده است.

مسئول پروژه تزریق نانوسیال میدان نفتی بلال، گفت: ساخت این پایلوت دو فعالیت اصلی دارد که شامل تهیه نانوسیال و ساخت سیستم تزریق نانوسیال است که هر دو این مراحل در پژوهشگاه انجام و هم‌اکنون انتقال تجهیزات ساخته شده مربوط به این سامانه به سکوی بلال انتقال و تزریق نانو سیال آغاز شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه پروژه فوق تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، بیان کرد: چنانچه نتایج حاصل از آزمون‌های این پایلوت در میدان مورد نظر مثبت ارزیابی شود، این نانوسیال می‌تواند یکی از روش‌های مناسب برای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی آب محور در کل مخازن نفتی ایران استفاده شود.

تلاش برای استفاده از فناوری نانو برای چاه‌های تولیدی

علی مهاجری رییس مرکز توسعه فناوری نانو و کربن نیز در این رابطه، اذعان داشت: امیدواریم در این مرحله که تزریق‌پذیری نانو سیال برای چاه‌های غیرتولیدی انجام می‌شود به نتایج مثبتی دست یابیم که در آینده بتوانیم این فرایند را در خصوص چاهای ‌تولیدی اجرایی کنیم.

وی در پایان فناوری‌های حوزه نانو را بسیار جدید دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که فناوری‌های مربوط به حوزه نانو جدید است، پذیرش آن‌ها از سوی صنعت بسیار دشوار خواهد بود اما خوشبختانه به‌تازگی با مصوبه هییت وزیران مقرر شد در افق ۱۴۰۴ این فناوری‌ها در صنایع گوناگون به‌ویژه صنعت نفت به‌کار گرفته شوند و امیدواریم با تایید این مصوبه بتوانیم فعالیت‌های دیگری را در زمینه نانو به صنعت معرفی و از این دانش جدید بهره‌مند شویم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.