سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
بهره‌گیری ایمیدرو از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در تولید اقلام راهبردی وارداتی
29 فروردین 1402 - 11:44
شناسه : 34222
وجیه‌الله جعفری، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو از برنامه این سازمان برای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین اقلام راهبردی وارداتی محصولات معدنی و صنایع معدنی، خبر داد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، وجیه‌الله جعفری با بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو در راستای اجرای ماده ۱ “قانون جهش تولید دانش بنیان” مبنی بر ارائه فهرست اقلام راهبردی وارداتی با ارزبری بالای یک میلیون دلار، توانایی‌های فناورانه داخلی و نیز برآورد ارزش و زنجیره تامین آن‌ها، فهرستی از این نوع اقلام راهبردی را تعیین کرد.

وی افزود: این فهرست در ۲ بخش «اقلام راهبردی ایمیدرو» مشتمل بر سیلیس پرعیار، منگنز، تیتانیوم، لیتیوم، پتاسیم، وانادیوم، کبالت، نیکل، قلع، عناصر نادر خاکی، بور و گرافیت و نیز «عناصر دارای فرصت ویژه» شامل سنگ‌آهن، زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو، کرومیت، مولیبدن، بیتومین، بوکسیت، سرب و روی و طلا است.

حضور ۱۰ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی در برنامه تامین اقلام راهبردی

رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۰ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی در برنامه تامین اقلام راهبردی حضور دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، این شرکت‌ها به صورت مستقل، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اقلام راهبردی احصا و اعلام شده، انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها شامل فولاد خراسان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، چادرملو، گل‌گهر، گهرزمین، آلومینیوم جنوب و شرکت ملی مس است.

برنامه‌های اجرایی ایمیدرو برای تامین اقلام راهبردی

جعفری با اشاره به برنامه‌های اجرایی این سازمان در زمینه تامین اقلام راهبردی تا پایان سال ۱۴۰۶ در قالب فعالیت‌های تحقیق و توسعه و برنامه‌های اجرایی، تصریح کرد: بررسی وضعیت معادن و ذخایر و محصولات مرتبط تولیدی، تعیین چالش‌های فنی و عملیاتی برای بهره‌برداری از ذخایر داخلی و عارضه‌یابی طرح‌های مرتبط به این حوزه در گذشته، از جمله این برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: تعیین راهکارهای پیشنهادی برای ایفای نقش توسعه‌ای ایمیدرو، بررسی برنامه‌های در دست اجرای بخش خصوصی و دولتی و تعیین نیاز صنعتی کشور در سال‌های آتی با هدف پرهیز از فعالیت‌های موازی و استفاده بهینه از منابع، بررسی حوزه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و فعالیت توسعه‌ای با در نظرگیری مسائل اقتصادی و تجاری، سیاسی و اجتماعی و نیز استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایفای نقش در حوزه اجرای طرح‌های فناورانه و تولید نخستین بار، از دیگر برنامه‌های پیش‌رو است.

اولویت‌های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی

رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو با اشاره به فهرست اولویت‌های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی، گفت: این اولویت‌ها شامل به کارگیری فناوری‌های تولید محصولات معدنی مورد استفاده در صنایع پیشرفته از قبیل تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی، باتری‌های قابل شارژ و غیره و نیز به کارگیری فناوری‌های مرتبط با «هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی» و «بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه ای» است.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین برای «ارتقای بهره‌وری فرآیندهای تولید»، «تکمیل زنجیره ارزش فلزات»، «بخش اکتشاف به ویژه به منظور شناسایی ذخایر عمیق و پنهان»، «فرآوری و استحصال مواد معدنی با تاکید برمواد معدنی مواد معدنی حیاتی، کم‌عیار، باطله‌ها و منابع ثانویه» و «کاهش مصرف آب و انرژی» و همچنین، توسعه معدن‌کاری سبز، تولید فولاد سبز، آلومینیوم سبز و غیره و ایجاد و توسعه پایلوت‌های بار اولی استحصال مواد معدنی و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع، بخش دیگری از این اولویت‌ها است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.