یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت ×
به‌روزرسانی عمل‌گر شیرفلکه‌های کنترلی ورودی مکنده‌های گاز کک ذوب آهن
26 تیر 1402 - 15:23
شناسه : 35014
مهندس ارشد واحد دو بازیابی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: تلاشگران مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، عملیات به‌روزرسانی عملگر شیر فلکه‌های کنترلی ورودی مکنده‌های گاز کک در واحد دو بازیابی مواد را با موفقیت انجام دادند.
ارسال توسط : منبع : شرکت ذوب آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، محمدحسن کیانی با اشاره به اینکه در فرایند تبدیل زغال‌سنگ به کک، مواد فرار زغال‌سنگ به گاز کک تبدیل می‌شود، گفت: این گاز مستقیما قابل مصرف نبوده و لازم است تصفیه شود. در فرایند تصفیه گاز کک، گاز تولیدی در باتری توسط مکنده‌های گاز کک مکش شده و سپس تحت فشار به خط گاز کک کارخانه تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: در این عملیات تعداد زیادی عامل کنترلی جهت کنترل مکش و فشار شبکه گاز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عامل‌های کنترلی، درست عمل کردن شیر فلکه کنترلی ورودی مکنده‌های گاز کک است. از ابتدای راه‌اندازی باتری سه، عملگرهای نصب شده بر روی ولوهای کنترلی مکنده‌ها مناسب نبودند و به همین دلیل نوسانات فشار در لوله جمع شونده باتری سه نامناسب بود.

مهدی ابراهیمی، مهندس مکانیک کارگاه‌های شیمیایی واحد دو شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: در ورودی گاز کک به مکنده‌ها یک عدد شیر پروانه‌ایی «Throttle Valve» با قطر «DN۸۰۰» نصب شده و محرک آن الکتروگیربکس است. با توجه به محل استقرار محرک (الکتروگیربکس) در سالن مکنده و استقرار شیر پروانه کنترلی در زیر سالن، از یک مکانیزم میله و محور برای اتصال گیربکس به محور شیر پروانه‌ایی استفاده شده است. الکتروگیربکس قدیمی دارای اینرسی بالایی بود که گاها در اثر خمش میله و محور متصل‌کننده خطای زیادی در موقعیت پروانه و سیستم کنترلی ایجاد می‌کرد. در محرک با نصب الکتروگیربکس جدید، میله‌ها توسط «Universal joint» به هم متصل شده‌اند و تا حدود زیادی خطاهای سیستم از بین رفته است.

حسین رضایی، مهندس اتوماسیون و ارتباطات مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص، مطرح کرد: نظر به اهمیت تثبیت فشار گاز جمع‌کننده در باتری و تاثیر متقابل ولوهای کنترلی مربوط به مکنده‌های گاز بر روی آن، طرح تعویض عمل‌گرهای قدیمی به عمل‌گرهای جدید در دستور کار قرار گرفت. عمل‌گرهای اولیه‌ پروژه قابلیت کنترل فشار گاز را نداشت؛ به همین دلیل با عمل‌گرهای روسی تعویض شد اما آن‌ها هم به خوبی قادر به کنترل نوسانات گاز نبودند. در این راستا با مطالعه و بررسی بر روی عملگرهای کنترلی به‌روز که قابلیت و کارایی لازم را داشته باشند، نمونه مورد نظر انتخاب شد.

وی تصریح کرد: عمل‌گرهای جدید انتخابی که از پروتکل‌های ارتباطی نوین، سرعت بالا، دقت، حساسیت و ضریب اطمینان بیشتر بهره می‌برند با کابل کشی و کاندوئیت‌گذاری به سیستم کنترلی اصلی متصل شد. برای عمل‌گرهای جدید، تنظیمات مربوطه بر روی خود عملگر و برنامه‌نویسی کنترلی جهت ارسال فرمان و دریافت اطلاعات لازم از عمل‌گرها انجام شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.