سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
به دنبال توسعه و ايجاد بازارهاي جديد هستيم
11 آذر 1402 - 16:37
شناسه : 36055
ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: صنعت فولاد ايران با پيشرفت قابل‌توجهی طی ساليان اخير همراه شده و روی ريل توسعه قرار گرفته است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «اخبارفلزات»، در اين ميان شرکت‌های بزرگ فولادی، طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای بسياری را اجرايی کرده و يا در دست اقدام دارند که اجرای آن، نيازمند مديريتی کارآمد و دانشی نوين و فراگير است تا از اين طريق نتيجه مطلوب حاصل شود. از اين رو، فولادسازان بزرگ کشور برای اجرای پروژه‌های خود، اقدام به استفاده از شرکت‌های دارای تخصص و تجربه کرده‌اند و اين مهم، نتايج موفقيت‌آميزی براي آن‌ها به همراه داشته است. شرکت ايده‌پردازان صنعت فولاد به عنوان يکی از شرکت‌های زيرمجموعه گروه فولاد خوزستان، از جمله شرکت‌های مطرح و برجسته کشور به شمار می‌آيد که از سال ۱۳۸۸ تا به امروز، اقدامات قابل‌توجهی را در مقام مجری پروژه‌های مختلف اعم از فنی و مهندسی، عمرانی، فرآوری ضايعات فلزی و تجهيز و تامين ماشين‌آلات صنعتی و سنگين انجام داده است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با ابراهيم دادرس، مديرعامل شرکت ايده‌پردازان صنعت فولاد تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص زمينه فعاليت و اقدامات شرکت ايده‌پردازان صنعت فولاد توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد خوزستان، مجری پروژه‌های فنی و مهندسی، عمرانی، طراحی و نگهداری فضای سبز، فرآوری ضایعات فلزی، ایاب و ذهاب کارکنان، تجهیز و تامین ماشین‌آلات صنعتی و سنگین، تهیه و تولید پوشاک صنعتی و طبخ و توزیع غذا در مقیاس صنعتی است. در حال حاضر سه هزار نفر در مجموعه مشغول به‌کار هستند و از جمله پروژه‌های شرکت می‌توان به احداث سالن آهن قراضه شرکت فولاد خوزستان، پروژه نت محوطه‌سازی، پروژه رسوب‌گیر شست‌وشو، پروژه نت منازل سازمانی ۲۰۰ دستگاه و تعمیر و بازسازی جاده ارتباطی درب شماره ۵ شرکت فولاد خوزستان اشاره کرد؛ ضمن اینکه ما اقداماتی همچون بازسازی سالن کنفرانس، احداث بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی و نگهداری و تعمیر استادیوم شهدای خوزستان را هم اجرا کرده‌ایم. به طور کلی تامین آهن قراضه مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان بر عهده ماست و فرآوری سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار تن قراضه در شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد انجام می‌شود. باید توجه داشت که آهن قراضه از گریدهای مختلفی تشکیل شده است و ما بر اساس نیاز شرکت‌ها، انواع قراضه را فرآوری کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم؛ از جمله می‌توان به قراضه شریدر و قراضه با چگالی پایین‌تر اشاره کرد. همچنین اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی به صورت (PC) با سرمایه‌ای حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان در سال را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. طراحی و تولید ۲۵ تا ۳۵ هزار دست البسه سازمانی برای شرکت‌های فولادی و صنعتی در سال، از دیگر اقدامات شاخص شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد محسوب می‌شود. در زمینه تجهیز و توسعه ماشین‌آلات سنگین نیز بخش عمده این ماشین‌آلات خارجی بوده که با هزینه مطلوب تامین شده است.

اهميت تامين قراضه در آينده صنعت فولاد را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

تامین قراضه به میزان کافی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تولید برای شرکت فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های فولادی است. با توجه به اینکه تولیدکنندگان فولاد کشور، از یک سو با خطر کمبود سنگ‌آهن در آینده مواجهند و از سوی دیگر کیفیت سنگ‌آهن استخراج شده نیز رو به کاهش بوده، بنابراین پیش‌بینی ما این است که اهمیت تامین آهن قراضه در کشور طی آینده افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که هم‌اکنون شرکت‌های معتبر اروپایی استفاده از قراضه تمیز را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به دنبال تولید فولاد سبز «Green Steel»  از این طریق هستند. خوشبختانه کشور ما از لحاظ تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز برای فرآوری قراضه فولادی با چالشی مواجه نیست و دستگاه‌های با ظرفیت پایین برای فرآوری قراضه شریدر با قابلیت عالی توسط شرکت‌های داخلی طراحی و ساخته می‌شود. آنچه در این زمینه حائز اهمیت بوده، اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی است که در راستای طراحی و اجرای پروژه‌های فوق تخصصی، ما بعضا نیازمند حضور و همکاری با برخی شرکت‌های معتبر و متخصص خارجی هستیم. امیدواریم تاثیر این موضوع در ادامه کاهش پیدا کند و بتوانیم در اجرای این پروژه‌ها به ویژه در صنعت فولاد کشور به خودکفایی برسیم؛ کما اینکه خوشبختانه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه طی سالیان اخیر حاصل شده است.

تحليل شما از ضرورت توسعه متوازن و توليد فولاد سبز چيست؟

توسعه متوازن (Balanced Development)، مسئله بسیار مهمی است که ما به دنبال پیاده‌سازی آن در شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد هستیم. از این رو، گام‌های موثری در راستای رشد اقتصادی و مالی هلدینگ و توسعه دارایی‌ها و کسب‌وکارهای شرکت و همچنین نوآوری و ارائه خدمات مطلوب برداشته‌ایم و نتایج مطلوب حاصل از آن به زودی در گروه بزرگ فولاد خوزستان نمایان خواهد شد. آنچه امروز در دستور کار شرکت‌های بزرگ فولادی جهان قرار گرفته، اقتصاد چرخشی، بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی در راستای تولید فولاد سبز است. صنعت فولاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تولید فولاد سبز محقق نخواهد شدمگر اینکه نگرشی نوین همراه با سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در این صنعت ایجاد شود. خوشبختانه صنعت فولاد کشور طی سالیان اخیر، در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته است و امیدواریم با توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده از روش‌های نوین، شاهد تحقق تولید فولاد سبز در شرکت‌های بزرگ فولادی باشیم.

افزايش سرانه مصرف فولاد تا چه اندازه می‌تواند در اقتصاد کشور موثر واقع شود؟

در علم اقتصاد، اساسا بسیاری از پارامترهای تعریف شده مستقل نیستند و به قدری وابستگی پارامتریک و درهم پیچیدگی در این علم وجود دارد که اگر ما بخواهیم بر اساس جدیدترین مدل‌های ریاضی نیز این پارامترها را تجزیه و تحلیل کنیم، به سختی موفق به اثبات عدم وجود هرگونه رابطه‌ متقابل بین آن‌ها خواهیم شد. در زمینه سرانه مصرف، ما معتقدیم که تدوین یک برنامه دقیق و جامع اقتصادی در تمام حوزه‌های مصرف در کشور، می‌تواند خطوط راهنمای لازم برای دستیابی به تولید بهینه و اقتصادی‌تر را ترسیم کند. در همین راستا، حتی باید حداقل حقوق یک کارمند معمولی در بلندمدت مشخص شود تا بر اساس آن بتواند اقدام به خرید خودرو کرده و در ادامه همین خودرو پس از چند سال مصرف، به عنوان قراضه در صنعت فولاد کشور استفاده شود. در حال حاضر میزان تولید فولاد در ایران حدود ۳۲ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که در کنار افزایش میزان تولید، متاسفانه مصرف سرانه فولاد روزبه‌روز کاهش یافته است؛ طبق آمارها و شواهد موجود، سرانه مصرف فولاد در کشور نسبت به سرانه مصرف جهانی طی ۶ تا هفت سال گذشته، افت پیدا کرده و این امر موضوعی قابل تامل است که جای بحث و بررسی دقیق و کارشناسانه‌ دارد.

شرکت ايده‌پردازان صنعت فولاد چه اهداف و استراتژی‌هايی در افق ۱۴۱۰ گروه فولاد خوزستان تدوين کرده است؟

تمام تلاش ما، اجرا و ارائه اقتصادی خدمات و کالاهای مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان در راستای تحقق تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۰ ساله این مجموعه عظیم صنعتی است. گروه فولاد خوزستان، تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در افق ۱۰ ساله را هدف‌گذاری کرده است و کلیه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ، برنامه‌ها و استراتژی‌های خود را در همین راستا تدوین کرده‌اند. شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد نیز استراتژی‌های خود را هم‌سو با گروه فولاد خوزستان تعریف کرده و کلیه نیازهای این هلدینگ در مجموعه ما، بررسی و تجمیع شده است؛ علاوه‌براین، ما به دنبال توسعه متوازن و ایجاد بازارهای جدید در برنامه بلندمدت شرکت هستیم و امیدواریم به سودآوری قابل‌توجهی در بازارهای رقابتی برسیم. در حال حاضر با همکاری شرکت فولاد خوزستان، به دنبال احداث یک کارخانه تولید مواد کمکی در صنعت فولاد کشور هستیم که راه‌اندازی آن، سود و منافع قابل‌توجهی را برای گروه فولاد خوزستان ایجاد خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.