سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
به دنبال دستیابی به تولید ۳۰۰ هزار تن کک هستیم
02 مرداد 1401 - 16:53
شناسه : 30697
مدیرعامل شرکت کک طبس گفت: با راه‌اندازی باتری سه و چهار این مجموعه طی سه ماه آینده، به تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن کک خواهیم رسید که نقش موثری در صرفه‌جویی کلان ارزی به همراه خواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : وابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات
پ
پ

به گزارشاخبار فلزات، «شرکت کک طبس» از زیرمجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات محسوب می‌شود که با هدف تکمیل زنجیره تولید و تامین کک متالوژی مورد نیاز کشور، در کنار سایر زیرمجموعه‌های این هلدینگ بزرگ، فعالیت می‌کند.

علی نصیری، مدیرعامل شرکت کک طبس بیان کرد: اکنون با ظرفیت کامل فعالیت دو باتری، ماهانه ۱۰ هزار تن و سالیانه ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار تن محصول تولید می‌شود و روش تولید در طبس در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی به مراتب متفاوت‌تراست. کک، یکی از مهم‌ترین و تعیین‌‌کننده‌ترین مواد اولیه در فرایند تولید آهن به روش کوره بلند ( ذوب آهن) محسوب می‌شود؛به طوری که به ازای تولید هر تن چدن در کوره بلند، حداقل ۴۵۰ کیلوگرم کک مصرف شده و بیش از ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند تولید می‌شود.

وی افزود: تولید کک در طبس به روش حرارتی است و ما تنها تولیدکننده با این روش در کشور هستیم زیرا کک تولیدی در سایر کارخانه‌های داخلی با روش شیمیایی انجام می‌شود. در روش حرارتی علاوه بر تولید کک، می‌توان از حرارت ایجاد شده تولید برق انجام شود که طرح نیروگاه حرارتی ۳۶ مگاواتی در این شرکت در دست مطالعه است .

مدیرعامل شرکت کک طبس تصریح کرد: میزان مصرف کک کشور بالغ بر دو میلیون تن است که ۵۰ درصد از آن در داخل تامین و بقیه از محل واردات فراهم می‌شود.

نصیری مطرح کرد : امروز بزرگ‌ترین چالش پیش روی مجموعه‌های کک‌سازی کشور، تامین زغال‌سنگ است. ضمن اینکه نیاز صنعت فولاد به کک و ظرفیت کک‌سازی‌ها در ایران ، فراتر از میزان استخراج معادن زغال‌سنگ است.

وی اضافه کرد: توسعه معادن فعلی زغال‌سنگ در کنار فعال‌سازی معادن جدید، علاوه بر افزایش تولید، نیاز کک‌سازی‌ها را تامین خواهد کرد و زمینه‌ساز کاهش و سپس قطع واردات خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کک طبس ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری در توسعه معادن زغال‌سنگ، اکتشاف و استخراج این ماده معدنی، گفت: انتظار می‌رود برنامه‌ریزی بلندمدت در این ارتباط انجام شود زیرا صنعت فولاد  افق‌های بلندی را هدف‌گذاری کرده است.

نصیری پیرامون وضعیت اشتغال در کک‌سازی طبس، اظهار کرد: اکنون ۲۲۱ نفر در قالب قراردادهای مستقیم سالیانه در این شرکت فعالیت دارند  و با افتتاح باتری‌های سه و چهار، تعداد ۱۰۰ نفر نیروی کار جدید به این مجموعه اضافه خواهند شد.

وی ضمن یادآوری سهم ناچیز استخراج زغال‌سنگ به روش مکانیزه در کشور، عنوان کرد: اکنون در معدن پرورده بزرگ، شیوه استخراج مکانیزه است و بقیه به روش سنتی و دستی انجام می‌شود که در بلندمدت جوابگو نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت کک طبس گفت: قیمت کنسانتره زغال‌سنگ بر مبنای ۵. ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس در سال ۱۳۹۷ مشخص شد. این امر سبب روشن شدن تکلیف تولیدکننده و مصرف‌کننده در این صنعت بود اما افزایش هزینه‌ها باعث شد که سرمایه‌گذاری‌ها تداوم پیدا نکند و این یک گام مثبت در دوره پنج سال گذشته است.

نصیری هزینه سنگین حمل و نقل را یکی از معضلات این بخش دانست و افزود: مزیت شرکت کک طبس، همجواری با معادن است که با تبدیل زغال‌سنگ به کک، باعث صرفه‌جویی خوبی برای بخش فولاد می‌شود. درحال حاضر با تبدیل زغال‌سنگ به کک، حدود ۳۵ درصد از وزن جابجایی کاهش می‌یابد و علاوه بر آن، صرفه‌جویی کلانی نیز به همراه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سهامداران کک طبس چه شرکت‌هایی هستند، بیان کرد: اکنون شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سهم ۵۱ درصد، بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است و ۳۹ درصد مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان ( فلات) و بقیه مرتبط با بخش خصوصی محسوب می‌شود.

میزان زغال‌سنگ شناسایی شده در کشور، بالغ بر ۱۴ میلیارد تن است که از این رقم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی اعلام شده است. از مجموع ۱۳۰ معدن زغال‌سنگ در ایران، تعداد ۱۰۰ معدن فعال هستند که ۲۰ معدن بالغ بر ۹۵ درصد تولید کشور را برخوردارند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.