دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت ×
بورس باعث رونق معدنکاری خواهد شد
30 دی 1400 - 9:39
شناسه : 23374
مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، خواستار تغییر سیاست نحوه واگذاری معادن از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به تابلو مشخص در بورس شد و گفت: این مهم، شفافیت و یکسان‌سازی واگذاری‌ها و نیز اطلاع رسانی در سطح ملی را به دنبال دارد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، با فعال‌سازی ۳۹۲ معدن کوچک‌مقیاس در ۹ ماهه ۱۴۰۰، مجموع معادن احیا و فعال شده از ابتدای اجرای طرح به ۷۹۱ معدن رسید. طرحی که در دل خود افزایش پتانسیل تولید و اشتغال را به دنبال داشت. با این حال به نظر می‌رسد طرح یاد شده برای دستیابی بهتر به اهداف مدنظر نیازمند اقداماتی است.

پیش‌بینی شده از ابتدای اجرای این طرح در سال ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه امسال پتانسیل لازم برای اشتغال ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و افزایش بیش از ۲۹ میلیون تن تولید سالیانه در بخش معادن فلزی، غیرفلزی، سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی به وجود آمده باشد.

رضا عظیمی مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک، اظهار داشت: واگذاری معادن به صورت هدفمند از طریق بسته‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سهامی عام پروژه (مزایده‌های بدون متقاضی به طرح احیا جهت بررسی فنی و معرفی به سرمایه‌گذار ارجاع شد) پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: صدور جواز تاسیس کارخانه‌های فراوری برای معادن کوچک کشور با تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی از دیگر پیشنهاداتی است که می‌تواند برای بهبود اجرای این طرح موثر بیفتد که در این زمینه با معرفی سرمایه‌گذار در مناطق پیشنهادی از طرف طرح احیا جواز تاسیس صادر کرد.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک خواستار همکاری وزراتخانه و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور با طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در خصوص ارسال آمار و ارسال عملکرد به طرح و همچنین استفاده از ظرفیت صندوق بیمه برای تامین مالی پروژه‌های و معادن استانی به‌منظور تسریع و تسهیل در تصمیم‌گیری شد.

عظیمی بیان کرد: صدور پروانه بهره‌برداری برای واحدهای فراوری سیار، حضور حمایتی شرکت‌های بزرگ طرف تفاهم به منظور همراهی و سرمایه‌گذاری در استان‌ها و احیا معادن با محوریت ایمیدرو از دیگر اقداماتی است که در این راستا می‌تواند موثر واقع شود. با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌های مورد نیاز طرح در خانه معدن، بخش اجرایی طرح به خانه معدن و اتاق بازرگانی محول شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد کلینیک تخصصی معدن با مدیریت و نظارت سازمان نظام مهندسی و انجام امور اجرایی از طریق تشکل‌ها، برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بهره‌برداری معادن برای بهره‌برداران کم یا بدون سابقه فنی، حمایت و ایجاد سیاست‌های تشویقی برای حضور رتبه‌های برتر کنکور و نخبگان در بخش معدن، پیشنهاد می‌شود.

همچنین ارتقای جایگاه طرح در سطح سیاست‌گذاری و حمایت مستقیم بخش حاکمیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر مطلب مورد اشاره این مسئول به منظور بهبود عملکرد در اجرای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک بود.

براساس این گزارش، تاکنون احیا و فعال‌سازی ۷۹۱ معدن، ایجاد پتانسیل ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر شغل مستقیم و افزایش بیش از ۲۹ میلیون تن تولید سالیانه را به دنبال داشته است. مطابق آمارها در سال ۱۳۹۸ و با آغاز این طرح، ۱۴۶ معدن احیا و فعال‌سازی شد یا توسعه یافت که منجر به افزایش تولیدی به میزان یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن و ایجاد پتانسیل اشتغال برای هفت هزار و ۲۶۶ نفر شد. همچنین اجرای این طرح در سال ۱۳۹۹ منجر به احیا و توسعه ۲۵۳ معدن، ایجاد پتانسیل اشتغال برای سه‌ هزار و ۱۲۸ نفر و قابلیت افزایش تولید به میزان ۹ میلیون و ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن محصولات فلزیف غیرفلزی، سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.