پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
بومی‌سازی راهی برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد
02 تیر 1400 - 13:16
شناسه : 14190
یکی از کارشناس فولاد گفت: با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به‌طور قطع بدون بومی‌سازی، رسیدن به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسام خوشبین‌فر یکی از کارشناس فولاد با اشاره به اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع استراتژیک محسوب می‌شود و زیربنای توسعه صنایع کشور است. اکنون ۶۰۰ صنعت پایین‌دستی به این صنعت بزرگ وابسته‌اند و به‌طور قطع تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی صنعت فولاد منجر به رونق و پیشرفت در اکثر صنایع کشور خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه بیش از ۵۰ ساله صنعت فولاد کشور، افزود: یکی دیگر از ابعاد مهم استراتژیک صنعت فولاد موضوع اشتغال‌زایی است، به‌گونه‌ای که طبق استانداردهای بین‌المللی اشتغال‌زایی در این صنعت به‌نحوی است که هر دو فرصت شغلی مستقیم در این صنعت، به‌ طور تقریب ۱۳ فرصت شغلی در سایر زنجیره تامین ایجاد می‌کند.

یکی از کارشناس فولاد گفت: اگر این روند را تا پایان زنجیره تولید کالای نهایی مدنظر داشته باشیم، رقم قابل‌توجهی فرصت شغلی خواهیم داشت، بنابراین صنایع فولادی از بُعد توسعه اجتماعی و شرایط کلان اقتصادی یک موتور محرک برای توسعه محسوب می‌شود.

خوشبین‌فر با اشاره به اینکه بومی‌سازی در تجهیزات و قطعات صنعت فولاد به گسترش همه ابعاد استراتژیک این صنعت کمک می‌کند، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور پاشنه آشیل صنایع بخش‌های ارزبر هستند، بنابراین توجه به بومی‌سازی در صنعت با توجه به اهمیت و گستره اهمیت آن بر صنایع دیگر نیز از نظر کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن کاهش هزینه‌های ۶۰۰ بخش صنعتی دیگر موثر است و به دنبال خود توسعه اشتغال‌زایی و تقویت توان داخل را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدام‌های خوبی در زمینه بومی‌سازی در صنعت فولاد انجام شده است، ادامه داد: بنا بر اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ ارزش بومی‌سازی ۱۲ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی در حوزه‌های سنگ‌آهن، فولاد، مس، آلومینیوم و بخش معدنکاری به ۵۲۴ میلیون دلار رسید.

یکی از کارشناسان فولاد اذعان داشت: به عبارت دیگر ۵۲۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور انجام و تجهیزات مورد نیاز توسط سازندگان داخلی تامین شده است، این در حالی است که برای سال گذشته ارزش بومی‌سازی حاصل از تولید قطعه و فرایند تولید ۵۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده بود که یک اتفاق مهم در صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید.

خوشبین‌فر رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن در افق چشم انداز ۱۴۰۴ را یادآور شد و گفت: با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به‌طور قطع بدون بومی‌سازی رسیدن به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه یادآور شد: ایجاد سامانه طرح جامع بومی‌سازی فولاد ایران یکی از اقدامات موثری است که یک بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان فولاد و یک فضای اطلاعاتی برای تامین‌کنندگان ایجاد و موجب شناخت دو طرفه شده است.

یکی از کارشناسان فولاد عنوان کرد: نباید فراموش کرد که جذب سرمایه‌گذاری، تقویت فناوری، ارتقای دانش فنی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه صنایع فولادی، از جمله عواملی است که میزان ارزش بومی‌سازی در این صنعت را ارتقا می‌بخشد.

خوشبین‌فر در پایان خاطرنشان کرد: تقویت صنایع فولادی در گرو بومی‌سازی است که یکی از ارکان وابسته به توسعه صنایع فولادی به شمار می‌آید، به عبارت دیگر این رابطه دوسویه به موازات یکدیگر باید تقویت شوند تا زنجیره ارزش صنایع فولادی تکمیل و پتانسیل قدرتمندی برای تزریق به صنایع پایین‌دستی فولاد فراهم شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.