جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
تاثیر مثبت افزایش قیمت‌های جهانی فلزات روی سودآوری صنایع
26 تیر 1402 - 15:45
شناسه : 35020
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران مطرح کرد: نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران با اشاره به افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها طی چند روز اخیر گفت: مدتی است که آلومینیوم در بازارهای جهانی در کف قیمتی قرار گرفته و زودتر از این‌ انتظار افزایش قیمت‌ها را داشتیم.
ارسال توسط : منبع : بازار
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، آریا صادق‌نیت حقیقی بیان کرد: بخشی از افزایش قیمت آلومینیوم در چند روز گذشته ناشی از تضعیف دلار بوده و فعلا عرضه‌ و تقاضا تغییر محسوسی نداشته است اما نکته اینجاست که انتظار کاهش قیمت آلومینیوم نمی‌رود و قیمت‌های فعلی (حدود دو هزار و ٢٧٥ دلار) به نوعی کف قیمتی است. البته در کوتاه‌مدت آلومینیوم در بازارهای جهانی می‌تواند تا دو هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یابد.

وی در ادامه در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روی سودآوری صنعت آلومینیوم داخلی، عنوان کرد: صنایع بالادستی و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم طبیعتا از افزایش قیمت‌ها منتفع خواهند شد؛ چراکه حدود ۶۵ درصد از تولیدات شمش آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ راهی بازارهای صادراتی شده و هرگونه افزایش قیمتی در بازارهای جهانی مستقیما روی درآمد تولیدکنندگان بالادستی تاثیرگذار خواهد بود. البته با افزایش قیمت آلومینیوم، قیمت مواد اولیه به خصوص آلومینا هم با یک وقفه زمانی افزایش خواهد داشت اما تاثیر مثبت افزایش قیمت شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی، بیش از تاثیر منفی افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود و بهای تمام شده مواد اولیه وارداتی صنعت آلومینیوم، حدود ۳۵ درصد قیمت آلومینیوم را تشکیل می‌دهد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت توسعه صنعت آلومینیوم، مطرح کرد: با توجه به عرضه‌ و تقاضای داخلی، قیمت آلومینیوم در بازار داخل بالاتر از قیمت‌های صادراتی است. ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار تن بوده و سال گذشته ٦٣٣ هزار تن تولید داشتیم اما برنامه‌ریزی شده بود که تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید این صنعت به یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن برسد که با توجه به شرایط تحریمی و عدم رغبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید، این هدف محقق نخواهد شد و در نهایت شاید بتوانیم به ظرفیت تولید یک میلیون تنی برسیم.

صادق‌نیت حقیقی خاطرنشان کرد: توسعه صنعت آلومینیوم در گرو رفع تحریم‌ها، اعلام یک برنامه بلندمدت از سوی دولت برای نرخ انرژی صنایع، تسهیل دسترسی به مواد اولیه، حمایت از صنایع پایین‌دستی و کاهش خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. شرایط تحریمی نرخ تامین مواد اولیه را برای صنایع افزایش داده و مشکلاتی ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه در صورت حمایت از صنایع پایین‌دستی، هم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد و هم ارزآوری بیشتری خواهیم داشت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.