سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
تاثیر کاهش قیمت مس بر شرکت‌های معدنی کوچک
16 مرداد 1402 - 15:39
شناسه : 35374
چندین مدیر شرکت‌های معدنی اعلام کردند که کاهش قیمت مس تاثیر زیادی بر شرکت‌های معدنی کوچک‌تر دارد و بسیاری را مجبور به کاهش ظرفیت تولید می‌کند. این مدیران تاکید کردند که برخی از این شرکت‌ها، در انتظار جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران جدید برای عبور از وضعیت فعلی نزولی قیمت مس هستند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، کاهش قیمت‌ فلز مس به دلیل نگرانی‌های مرتبط با رشد اقتصادی جهانی، برخی از شرکت‌های کوچک تا متوسط فعال در حوزه معدن را مجبور به کاهش بودجه‌های تخصیص یافته پژوهشی و سایر هزینه‌ها کرده است.

گفتنی است فلز مس، نقش بسیار مهمی در گذار به اقتصاد سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر ایفا می‌کند. بر همین اساس شرکت‌های معدنی بزرگ‌تر به دنبال معادن با عمر طولانی‌تر و سنگ‌ معدن با عیار بالاتر برای پاسخگویی به حجم تقاضای رو به‌ رشد برای این فلز هستند. برخی مدیران شرکت‌ها و تحلیلگران بر این باورند که این تصمیم شرکت‌های بزرگ معدنی ممکن است کافی نباشد و سناریوی فعلی ممکن است راه را برای فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌های بیشتر در این بخش هموار کند.

طبق بررسی‌های خبرگزاری رویترز، تاکنون در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۲ میلیارد دلار در فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌های تولیدکننده مس سرمایه هزینه شده است. از جمله شرکت‌هایی که در فرایند ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌ها هزینه کرده‌اند، می‌توان به سرمایه‌گذاری ۴۳۹ میلیون دلاری شرکت «Hudbay Minerals» در خرید سهام شرکت «Copper Mountain»، خرید سهام شرکت «JX Nippon Mining and Metals» توسط شرکت «Lundin Mining» و سرمایه‌گذاری این شرکت در معدن «Caserone» در شیلی و خرید سهام شرکت «Newcrest» توسط شرکت «Newmont Corp» به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار اشاره کرد. بر اساس گزارش شرکت «S&P Intelligence»، فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌های تولیدکننده مس در سال ۲۰۰۲، بیش از دو برابر نسبت به سال ۲۰۰۱ افزایش یافت و به ۱۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار رسید.

استوارت مک دونالد، مدیرعامل شرکت «Taseko Mines» مستقر در ونکوور کانادا در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به خبرگزاری رویترز گفت: انتظار می‌رود فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌های تولیدکننده مس به دلیل دشوار بودن توسعه معادن جدید این فلز ادامه یابد.

وی افزود: شرکت «Taseko Mines» در حال بررسی پیشنهادات مالی برای جذب سرمایه بیشتر به منظور توسعه پروژه مس خود در ایالت آریزونای آمریکا است؛ در حالی که صدور مجوزهای مرتبط با معادن جدید در سراسر جهان همچنان با چالش‌های مهمی روبه‌روست.

مدیرعامل شرکت «Taseko Mines» عنوان کرد: برخی شرکت‌های بزرگ فعال در بخش معدن بر این باورند از آنجایی که فرایند تولید و عرضه از معادن جدید کار دشواری است، بنابراین روی آوردن به فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌ها گزینه مناسب‌تری از این بابت خواهد بود.

از زمان پیش‌بینی‌ها برای بازیابی اقتصاد چین، قیمت مس که در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در بیش از هفت ماه گذشته رسیده بود، به تدریج روند نزولی به خود گرفت. در همین راستا قیمت سه‌ ماهه مس در بورس فلزات لندن در روز جمعه ۲۱ جولای ۲۰۲۳ با ۰٫۶ درصد کاهش، به هشت هزار و ۴۳۶ دلار در هر تن رسید.

روند کاهشی قیمت مس پس از ثبت بالاترین میزان اعلام شده در سال ۲۰۲۲

کمبود معادن بزرگ مس

شرکت تحقیقاتی «Antaike» پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، به هفت هزار دلار در هر تن یا ۳٫۱۸ دلار در هر پوند به دلیل عدم رشد تقاضا برای این فلز در کشور چین کاهش می‌یابد.

پیتر کوکیلسکی، مدیرعامل شرکت «Hudbay Minerals» در اوایل ماه جولای ۲۰۲۳ به خبرگزاری رویترز گفت: شرکت‌های پرهزینه‌ای وجود دارند که اگر قیمت مس به زیر ۳٫۵ دلار در هر پوند کاهش یابد، تعطیل خواهند شد.

وی افزود: کاهش قیمت مس، فرصتی را برای شرکت «Hudbay Minerals» به منظور انجام فرایند ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌های تولیدکننده مس فراهم می‌کند اما اگر قیمت مس به زیر ۳٫۵ دلار در هر پوند کاهش یابد، این مسئله به شدت این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از دیدگاه کوکیلسکی، با کمبود معادن بزرگ مس، شرکت‌های معدنی بزرگ به دنبال توسعه ظرفیت تولید خود با استفاده از فرایند ادغام و اکتساب با شرکت‌های کوچک فعال در حوزه معدن خواهند بود. همچنین شرکت «Hudbay Minerals» از ارائه پیشنهادهای فرایند ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌های تولیدکننده مس با قیمت مناسب استقبال خواهد کرد.

در همین راستا، شرکت تازه تاسیس «Minto Metals» مستقر در کانادا از ارائه پیشنهاد فرایند ادغام و اکتساب خود خبر داد. این شرکت با حمایت سرمایه‌گذارانی مانند شرکت «Sumitomo Corp» ژاپن، به دلیل افزایش هزینه‌ها در ماه می برای بهره‌برداری از معدن خود در قلمرو یوکان در کانادا، فعالیت شرکت را به طور ناگهانی متوقف کرد.

دولت محلی یوکان که برخی از معادن این منطقه را تحت اختیار دارد، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که هنوز ذخایر مس قابل‌ توجهی تحت کنترل شرکت «Minto Metals» قرار دارد. این امکان وجود دارد که دولت محلی یوکان برای مدیریت دارایی‌های فعلی تحت کنترل شرکت «Minto Metals» که به طور بالقوه می‌تواند شامل فروش معادن تحت اختیار این شرکت نیز باشد، به دادگاه درخواست خود را ارائه دهد.

بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط شرکت خدمات مالی «Royal Bank of Canada» که در ماه ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، اهداف بالقوه فرایند اکتساب و ادغام برخی از شرکت‌ها همچون «Hudbay Minerals»، «First Quantum Minerals»، «Ivanhoe Mines» و «Capstone Copper» را شامل می‌شود.

خبرگزاری بلومبرگ در ماه ژوئن ۲۰۲۳ گزارش داد که شرکت «First Quantum Minerals»، پیشنهاد خرید سهام غیررسمی شرکت «Barrick Gold » را رد کرد. شرکت «Barrick Gold » در آن زمان مطرح کرد که در مورد حدس و گمان‌های اعلام شده در این باره اظهار نظری ارائه نمی‌کند.

آرون کولران، مدیرعامل شرکت «AIC Mines» مستقر در ایالت کوئینزلند استرالیا عنوان کرد: این شرکت برخی از هزینه‌های خود را با توجه به قیمت‌های فعلی مس که اکنون کمتر از هزینه‌های تولید در ماه مارس ۲۰۲۳ بوده، کاهش داده است.

وی افزود: روند نزولی اخیر در قیمت مس بدین معنی است که شرکت «AIC Mines»، برخی از هزینه‌های سرمایه تخت اختیار خود را کاهش داده است که به هیچ وجه بر اهداف بلندمدت این شرکت تاثیر نخواهد داشت.

گفتنی است شرکت «AIC Mines» در ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود ۳۰ میلیون دلار استرالیا سرمایه از طریق سهام را برای افزایش تولید مس خود جذب کرد.

دیوید لنوکس، تحلیلگر معدن در موسسه «Fat Prophets» مستقر در سیدنی استرالیا بیان کرد: اگر قیمت مس کاهش بیشتری پیدا کند و برای مدتی طولانی این روند ادامه داشته باشد، این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز شود. لازم به ذکر است که کمبود نقدینگی، یکی از این چالش‌ها خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین شرایطی برای یک تولیدکننده کوچک مشکل‌ساز خواهد بود و این شرکت‌ها نمی‌توانند با سرمایه کمی که در اختیار دارند، مدت طولانی دوام بیاورند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.