سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
تا ۲۰۳۰ صنعت مس به کدام سمت و سو خواهد رفت؟
30 دی 1400 - 9:21
شناسه : 23371
براساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت «رایستاد انرژی» که یک مجموعه مربوط به تحقیقات انرژی در شهر اسلوی نروژ است در گزارشی برآورد کرد میزان تقاضای جهانی مس تا سال ۲۰۳۰ نسبت به عرضه این فلز پیشی گرفته و به بیش از ۶ میلیون تن برسد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، این شرکت در ادامه گزارش خود آورده است با توجه به اینکه فلز مس مهمترین بخش تولید خودروهای الکتریکی در جهان به شمار می‌آید این میزان کمبود عرضه پیامدهای مهمی برای گذار به انرژی پاک خواهد داشت؛ چراکه اکنون جایگزینی برای مس در جهان وجود ندارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در صنعت مس اکنون اهمیت حیاتی دارد تا از کمبود این فلز در آینده و به تبع آن توقف فرایند گذار به انرژی پاک جلوگیری شود.

تقاضای جهانی مس تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و حجم تقاضای سالانه به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید و این در حالیست که برآورد عرضه مس نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ میزان عرضه این فلز نسبت به سطح سال ۲۰۲۱ افت ۱۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. بر همین اساس پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه مس تا سال مورد نظر به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید که نشان از کمبود بیش از ۶ میلیون تنی مس در یک دهه آینده دارد.

بر اساس گزارش این شرکت نروژی حوزه تحقیقات انرژی و اطلاعات تجاری، سرمایه‌گذاری در صنعت مس نیز یک کار پرریسک به شمار می‌رود؛ چراکه عملیات کنونی کارخانجات مس به دلیل کیفیت سنگ مس و فرسایش ذخایر تقریبا به پیک ظرفیت خود رسیده‌اند و از این نظر فشار فزاینده‌ای را روی هزینه تولید ایجاد خواهد کرد، اما با توجه به قیمت بالای مس سرمایه‌گذاران احتمالا حاضر خواهند بود که این ریسک را بپذیرند و روی این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.

گفتنی است، جیمز لی کارشناس کامودیتی‌ها و معاون شرکت «رایستاد» در یادداشتی عنوان کرد که سرمایه‌گذاری مبهم و تیره و تار در معادن مس باعث اختلال در زنجیره عرضه این فلز شده است و بی‌ثباتی و عدم قطعیت دوران پاندمی کرونا باعث شده که سرمایه‌گذاران این حوزه فعلا دست نگه دارند. با توجه به اینکه گذار انرژی همچنان ادامه دارد و تولید خودروهای الکتریکی در کشورهای پرجمعیت چین و هند در حال رشد است، صنعت مس نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش معادن برای رقابت با میزان تقاضای جهانی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.