جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
تجهیزات برج‌های خنک‌کننده هیبریدی در ذوب‌آهن نصب شد
22 خرداد 1400 - 13:11
شناسه : 13597
اجرای عملیات دمونتاژ برج‌های خنک‌کننده طرح قدیم و نصب تجهیزات برج‌های خنک‌کننده هیبریدی ایستگاه ریخته‌گری شماره 5 بخش فولادسازی درخردادماه سال جاری با موفقیت انجام شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا یزدان پناه مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به این که اجرای پروژه‌های متعدد مربوط به اصلاح و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب سابقه طولانی مدت در کارخانه ذوب‌آهن دارد، اظهار داشت: در سیستم قبلی برج‌های خنک‌کننده ایستگاه ریخته‌گری شماره ۵ با توجه به اتلاف قابل توجه آب و عدم تامین دمای موردنیاز، تصمیم به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و جایگزینی آن با طرح‌های جدید در برج مذکور شد. در برج‌های جدید نصب شده که از نسل جدید موجود در سطح کشور است، با قابلیت داشتن مکانیزم تقطیرکننده یا کندانسه‌گیر و الیمیناتور (رطوبت‌گیر) و وجود آب بندها، تلفات آب و بخارات حاصل از فرایند را کاهش و سطح اتلاف انرژی را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی افزود: کلیه عملیات فوق شامل دمونتاژ کلیه تجهیزات برج‌های پیشین و پیش مونتاژ قطعات است که درنهایت نصب، تست و راه‌اندازی آن‌ها ظرف مدت ۲۱ شبانه روز با موفقیت به انجام رسید. با اتمام عملیات فوق کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به جمع چند کارخانه دارنده برج‌های خنک‌کننده هیبریدی در کشور پیوست.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات کارخانه ذوب‌آهن، گفت: با توجه به عدم حضور سوپروایزر کره‌ای به دلیل محدودیت‌های کرونایی، با نصب دوربین‌های آنلاین مدار بسته در نقاط مختلف پروژه، کلیه مراحل طرح مذکور بدون حضور کارشناسان خارجی به صورت شبانه روزی و آنلاین کنترل و با بهترین کیفیت ممکن به اتمام رسید.

برج‌های خنک‌کننده ذوب‌آهن تر هستند

مهرداد اسماعیلی مدیر مهندسی آبرسانی در این ارتباط، گفت: برج‌های خنک‌کننده مربوط به ایستگاه ۵ به دلیل پایین بودن راندمان و پرتی شدید آب و لرزش زیاد برج‌ها که قابل اصلاح نیز نبود همواره با مشکل بالا بودن درجه حرارت آب ارسالی به فولادسازی مواجه هستند. بنابراین جهت رفع این مشکل و بررسی‌های به عمل آمده با نظر مدیریت امور فنی و برنامه‌ریزی تولید مقرر شد برج‌های فوق تعویض شوند. لذا با توجه به کوچک‌تر بودن این برج‌ها نسبت به سایر برج‌های خنک‌کننده در سطح کارخانه تصمیم به استفاده از خنک‌کننده نوع هیبرید گرفته شد تا در صورت امکان بتوانیم بر روی سایر برج‌ها نیز مورد فوق به اجراگذاشته شود. 

وی ادامه داد: تمامی برج‌های خنک‌کننده موجود در کارخانه از نوع تر هستند که اساس کار آن‌ها تبخیر آب است، یعنی تبخیر آب در این نوع از برج‌ها باعث کاهش گرمای نهان آب می‌شود. همچنین مقدار تبخیر در برج‌ها بستگی به درجه حرارت آب ورودی، درجه حرارت آب خروجی و دبی آب ورودی به برج را دارد.

مدیر مهندسی آب رسانی بیان کرد: شرکت دونگ هی کره جنوبی با نمایندگی شرکت نیک انرژی در این مناقصه برنده و پس از عقد قرارداد و نقشه برداری از محل موجود در آبان ماه ۱۳۹۹ تجهیزات ساخت این برج‌ها برای نخستین بار در کارخانه وارد شد. شرکت مذکور گراف اجرایی نصب و راه‌اندازی را حدود ۳۵ روز ارائه نموده بود که طی جلساتی با این زمان موافقت نشد و طی مذاکره‌ای با شرکت نیک انرژی و بررسی نقشه‌های اجرایی و هماهنگی جهت پیش مونتاژ بخشی از قطعات پیشین، گراف ارائه شده ۱۵ روز اعلام شد و کار دمونتاژ برج‌های قدیمی از ۲۵ اردیبهشت ماه با استقرار دو دستگاه جرثقیل ۹۰ تن و۳۰ تن آغاز و با توجه به محدود بودن فضای عملیاتی به صورت سه شیفت و با نظارت مستمر، ۹ خرداد ماه عملیات نصب به اتمام رسید و تجهیز راه‌اندازی شد.

آغاز عملیات دمونتاژ تاورهای ریخته‌گری شماره ۵

جعفر امیدی مدیرعامل شرکت توسعه صنعت لنجان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه کولینگ تاورهای A و B ایستگاه ریخته‌گری شماره ۵ با توجه به اعتماد مدیریت‌های آبرسانی و مهندسی نت به توان داخلی و قدرت اجرایی شرکت‌های زیرمجموعه در دو مقطع زمانی شامل پیش مونتاژ قطعات که امکان آماده‌سازی آن قبل از شروع فعالیت دمونتاژ و اجرای پروژه صورت گرفت، در فاز نهایی با توقف ایستگاه ریخته‌گری شماره ۵، عملیات دمونتاژ و نصب آغاز شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.