سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تحقق افزایش تولید و توسعه پایدار «ودانتا» و سوددهی بی‌سابقه
27 بهمن 1401 - 18:49
شناسه : 33468
شرکت ودانتا‌ یک مجموعه بزرگ تولید مواد معدنی و فلزی در هند است که تمرکز آن بر تولید روی بوده و علاوه‌براین، در زمینه‌های تولید دیگر مواد معدنی و همچنین انرژی فعالیت دارد. این شرکت علاوه بر سوددهی و جلب اعتماد سهام‌داران، در راستای توسعه پایدار انتشار کربن خود را هم کاهش داده‌ است.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، شرکت ودانتا‌ یک مجموعه بزرگ تولید مواد معدنی و فلزی در هند است که تمرکز آن بر تولید روی بوده و علاوه‌براین، در زمینه‌های تولید دیگر مواد معدنی و همچنین انرژی فعالیت دارد. این شرکت علاوه بر سوددهی و جلب اعتماد سهام‌داران، در راستای توسعه پایدار انتشار کربن خود را هم کاهش داده‌ است. شرکت منابع ودانتا، یک شرکت تولیدکننده منابع معدنی و فلزات در سطح جهان است که مجموعه‌ای وسیع از صنایع فلزی، انرژی، منابع معدنی و نفتی را در اختیار دارد. شرکت‌ منابع ودانتا از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آلومینیوم و مس در هند به‌ شمار می‌رود و همچنین ۸۰ درصد از تولید روی و ۲۵ درصد از تولید نفت و گاز در بازار هند را در دست دارد. این شرکت عمده‌ تقاضا در بازار هند برای مس، قلع، آلومینیوم و سنگ‌آهن را پوشش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت منابع ودانتا، یک شرکت بزرگ تولیدکننده منابع معدنی و صنایع فلزی در سطح جهان است که مجموعه‌ای وسیع از صنایع فلزی، انرژی، منابع معدنی و نفتی را در اختیار دارد. شرکت‌ منابع ودانتا از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آلومینیوم و مس در هند به‌ شمار می‌رود و همچنین ۸۰ درصد از تولید روی و ۲۵ درصد از تولید نفت و گاز در بازار هند را در دست دارد و عمده‌ تقاضا در بازار هند برای مس، قلع، آلومینیوم و سنگ‌آهن را پوشش می‌دهد. شرکت منابع ودانتا، مالکیت ۷۹.۴ درصد از معدن مس و ۶۵.۲ درصد از شرکت ودانتا را دراختیار دارد که شامل بخشی از سهام شرکت‌های «HZL»، «BALCO»، «ESL Steel» و «FACOR» و مالکیت کامل شرکت‌های «Talwadi Sabo Power» و «Zinc International» است.

برخورداری از مدیرانی با تجربه بیش از ۳۰ سال مدیریت و مجموعه‌ای وسیع با بیش از ۷۶ هزار نفر از کارکنان، یک مزیت فوق‌العاده برای این شرکت به‌ شمار می‌رود. این شرکت در دهه‌ گذشته موفق شده است تا مخارج سرمایه‌ای خود را بدون جذب سرمایه از بازار سهام پوشش دهد که قدمی بزرگ در جلب اعتماد سهام‌داران خود است. این شرکت در دهه‌ گذشته پرداخت سود تقسیمی ‌بیش از ۹ میلیارد دلار به سهام‌داران خود را علاوه بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پرداختی سود در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۳ (مارس ۲۰۲۲- سپتامبر ۲۰۲۲) ثبت کرده است که در نوبه خود، یک رکورد محسوب می‌شود.

شرکت‌های «Zinc India»  و «Zinc International» به‌ ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکننده کنستانتره روی با تولید بیش از یک میلیون تن و صاحب بزرگ‌ترین منابع روی با عمر بهره‌برداری بیش از ۳۰ سال هستند. شرکت ودانتا، بزرگ‌ترین تولیدکننده بخش خصوصی در تولید نفت خام هند و ششمین تولیدکننده نقره با تولید ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار اونس از معادن تحت اختیار خود با عمر بهره‌برداری معادن بیش‌ از ۲۵ سال است. همچنین این شرکت با صادرات بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن سنگ‌آهن، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این ماده معدنی در هند را داراست. این شرکت علاوه بر بیش از ۳۰ معدن در کشور هند، معادنی در کشورهای مختلف از جمله آفریقای جنوبی «Black-Mountain & Gamsberg Zinc Mine» با مالکیت ۷۴ درصد، استرالیا «Mt. Lyell Copper Mine»، امارات متحده عربی «Fujairah Gold Mine»، ایرلند «Lisheen Zinc & Lead Mine»، لیبریا «Western Cluster Project» و نامیبیا «Scorpion Zinc Mine» را در اختیار دارد.

مجموعه‌های تحت اختیار این شرکت، از پرچمداران تولید منابع معدنی در هند و جهان هستند. تولیدات زیرمجموعه‌های این شرکت در هند در جدول ۱ مشخص شده‌ است.

شرکت ودانتا در اکثر زیر مجموعه‌های خود، شاهد رشد سودآوری در نیمه‌ نخست سال مالی ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ است. عملکرد شرکت «Zinc India» در بخش تولیدات روی، بیش‌ از ۱۸ درصد رشد را در تولید شمش روی و ۴۳ درصد افزایش تولید در معدن «Gamsberg» نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. تولیدات آلومینیوم این شرکت نیز ۲ درصد افزایش داشته‌ است که این میزان تولید با تکمیل معدن «JSG»، به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد‌ یافت. برخلاف موارد مذکور، میزان تولید آلومینای این شرکت در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۳، با کاهش مقدار و افزایش هزینه‌های تولید همراه بوده‌ است که به افزایش هزینه‌های انرژی در این بخش مربوط می‌شود. تولید فولاد در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۳، حدود ۱۱ درصد افزایش همراه با رشد ۴۳ درصدی تولید سنگ‌آهن در مجموعه «FACOR» نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

برنامه‌های رشد و توسعه پایدار

شرکت ودانتا در جهت تحقق انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ و کاهش ۲۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰، مجموعه‌ای از اقدامات از جمله اختصاص ۵۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال آینده به همراه مجموعه‌ای از برنامه‌های اجرایی را در دستور کار خود دارد. در سال مالی ۲۰۲۲، شرکت «Sterlite Copper»، پروژه‌ای را به‌ صورت آزمایشی برای تولید مس با بازیافت قراضه پیاده‌سازی کرد که با تولید سه هزار تن مس به نتیجه رسید و برای توسعه این اقدام در سال ۲۰۲۳ نیز برنامه‌هایی در حال پیاده‌سازی هستند. تولید برق از «CNG» بازیابی شده از شعله برج‌های تقطیر، بازیابی و صرفه‌جویی آب مورد استفاده در نیروگاه‌ها به‌ همراه حفظ منابع آبی و استفاده از گازهای زیست‌توده (بیومس) در صنایع فلزی و بخش انرژی این شرکت، از دیگر برنامه‌های شرکت ودانتا در جهت بهبود و سازگاری صنایع این مجموعه با شرایط زیست‌محیطی هستند.

در بخش تولید آلومینیوم، این شرکت برای توسعه تولید به میزان سه میلیون تن در سال برای توسعه معادن «JSG» و «BALCO» و همچنین رفع موانع تولید برنامه‌ریزی کرده است. این توسعه سبب رشد ارزش افزوده این معادن در مجموع به میزان ۹۰ درصد خواهد بود. تولید آلومینا نیز افزایش یک میلیون تنی با رفع موانع تولید و افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۲۳ و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ را با ایجاد معادن جدید ذیل این دو پروژه‌ بزرگ محقق خواهد کرد. همچنین پروژه‌های اکتشاف معادن جدید بوکسیت و بهبود وضعیت تحویل سنگ از معادن موجود نیز ادامه خواهد یافت.

رشد تولید در شرکت‌های زیرمجموعه ودانتا

عملکرد شرکت «Zinc India» در تولید با رشد پایدار همراه بوده ‌است و بیشترین تولید کنستانتره قلع و روی در فصل دوم سال مالی تاکنون را با افزایش ۳ درصدی نسبت به سال قبل ثبت کرده است. نمودار ۱ میزان تولید در بازه‌های مشخص زمانی در سال‌های مالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

رشد میزان تولید شمش روی و نقره با پایان یافتن دوره تعمیرات و نگهداری ذوب‌ریزی‌ها که در سال قبل به‌ طول انجامیده ‌بود، محقق شد. بهبود در هزینه‌های تولید نیز با وجود افزایش قیمت زغال‌سنگ با افزایش بهره‌وری عملیاتی، طبق نمودار ۲ در نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۳ برآورده شده‌ است.

همان‌طور که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، هزینه‌ تولید روی و نقره شرکت «Zinc India» علی‌رغم افزایش قابل توجه قیمت سوخت در سال‌ ۲۰۲۲ میلادی (نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۳ شرکت ودانتا)، اگرچه مقداری افزایش داشته است اما این افزایش با اعمال سیاست‌های کنترل هزینه و افزایش بهره‌وری به‌ مراتب کمتر از تورم ایجاد شده در بازه مورد بررسی بوده است؛ به‌ طوری که هزینه تولید هر تن روی در نیمه نخست سال مالی ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد حدود ۱۴ درصدی به حدود یک هزار و ۲۶۰ دلار در هر تن رسیده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.