سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
تحقق طرح تولید کاتد مس در مجتمع سونگون
22 خرداد 1402 - 10:21
شناسه : 34343
تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون ورزقان با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، مراسم افتتاحیه طرح تولید کاتد در کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون عصر روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ماه با حضور سید مهدی نیازی، سرپرست وزات صمت، علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، معبود عباس‌زاده، مدیر مجتمع مس سونگون و سایر مسئولان قضایی و لشکری برگزار شد.

سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه هیپ لیچینگ و تولید اولین کاتد در استان آذربایجان شرقی، ضمن ابراز خرسندی از تحقق آرزوی مردم استان، بیان کرد: بعد از مدت‌ها آرزوی دیرینه مردم محقق شد و تشکیل شرکت مس آذربایجان و تفکیک آن از شرکت ملی مس صورت پذیرفت؛ همچنین هفته گذشته این شرکت و هیئت مدیره آن ثبت شد.

وی افزود: امیدواریم با توسعه برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این معدن به قطب تولید خاورمیانه تبدیل و موجب ثروت‌افزایی مردم منطقه شود. همچنین تلاش شده موضوعات زیست‌محیطی با حساسیت‌های لازم در اجرای پروژه‌ها انجام و برنامه توسعه با شتاب بیشتری پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در آیین افتتاح کاتد مس سونگون، ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های سرپرست وزارت صمت و مدیران ستادی و مسئولان شهرستان ورزقان، عنوان کرد: با همت جهادی مدیران، کارکنان و کارگران مجتمع مس سونگون توانستند در بازه‌ زمانی کمتر از هشت ماه پروژه‌ای که تنها ۵۰ درصد پیشرفت داشت را تکمیل و بدین ترتیب رویای دیرینه‌ مردم استان را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی با اشاره به سابقه ۱۰ ساله این پروژه، ادامه داد: پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون از سال ۱۳۹۲ شروع شد و سال ۱۳۹۷ به پیمان رفت. در این پروژه سالانه سه هزار تا سه هزار و ۴۰۰ تن مس کاتدی با عیار ۹۹٫۹۹ درصد با خلوص گرید A تولید خواهد شد.

رستمی با بیان اینکه پروژه هیپ لیچینگ سونگون به معنی واقعی پروژه زیست‌محیطی است، اظهار داشت: با اجرای این طرح، خاک‌های کم‌عیار برای فعالیت‌های معدنی نیز ارزشمند و قابل استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: با اجرای این پروژه، صادرات کشور ۳۰ میلیون دلار در سال افزایش می‌یابد که باعث اشتغال مستقیم ۱۶۰ نفر و غیرمستقیم ۴۰۰ نفر خواهد شد؛ همچنین در اجرای پروژه بیش از ۲۵۰ نفر اشتغال داشتند.

رستمی ضمن ابراز امیدواری از اجرای دیگر طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون در آینده، گفت: پروژه ذوب سونگون شامل پالایشگاه، اسید سولفوریک و کارخانه اکسیژن با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت کرده است و تکنولوژی مورد نیاز خریداری شده و گشایش ال سی نیز انجام شده است، از دیگر پروژه‌های مهم توسعه‌ای شرکت ملی مس به شمار می‌آید.

وی ضمن ابراز خرسندی از وضعیت پیشرفت پروژه تولید کنسانتره و تغلیظ مجتمع مس سونگون، ابراز کرد: این پروژه بی‌نظیر ۴۵۰ هزار تنی برای نخستین بار در کشور در حال انجام و در منطقه خاورمیانه تنها در کشور قزاقستان موجود است که این دومین پروژه بزرگ این منطقه به‌ شمار می‌‍رود.

گفتنی است در این سفر، انتقال آب خام از سد حاجیلرچای به مجتمع مس سونگون، از دیگر طرح‌هایی است که با حضور سرپرست وزارت صمت به بهره‌برداری رسید. در این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ظرفیت انتقال آب ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.