سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تحولات قیمت پریمیوم فولاد سبز
05 تیر 1402 - 12:05
شناسه : 34595
پریمیوم فولاد سبز در بازار محصولات تخت داخلی اروپا در هفته ابتدایی ماه ژوئن 2023 در مقایسه با پریمیوم‌های تعیین شده در هفته‌های اخیر رقم ثابتی را نشان داد. این موضوع منعکس‌کننده اجماع در حال ظهور در مورد ارزش مواد تولید شده با آلایندگی پایین است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، فولاد سبز تولیدشده و نورد تخت در بازار داخلی اروپا به نسبت ضریب تغییر شاخص کویل نورد گرم با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در شمال اروپا، پریمیوم ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در هر تن در روز هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد.

منابع مطلع از وضعیت بازار اعلام کردند که این محدوده، گسترده قیمتی منعکس‌کننده نقدینگی نسبتا پایین و رویکرد مورد به مورد در معاملات محصولات فولادی تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در حالی که این محدوده قیمت در هفته‌های اخیر ثابت بوده است اما قیمت‌های ارائه شده اخیر، نشان‌دهنده افزایش سرعت افت قیمت را نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. حتی برخی از تولیدکنندگان اذعان کردند که گاهی اوقات قادر به تعیین پریمیوم برای محصولات فولاد سبز خود نیستند.

افزایش حجم تقاضای فولاد سبز و تعییین پریمیوم برای آن

حجم تقاضا برای فولادهای با آلایندگی پایین به ویژه در صنعت خودروسازی، به طور پیوسته در حال افزایش است. پیش از این، تقاضا برای این نوع از فولاد چندان بالا نبود؛ چراکه مصرف‌کنندگان در صدد استفاده از این محصولات به صورت آزمایشی بودند، بدون اینکه لزوما نیاز باشد پریمیوم آن را پرداخت کنند.

این موضوع در حال حاضر تغییر کرده است و پریمیوم برای فولاد بازار فیزیکی با میزان انتشار دی‌اکسید کربن تولیدی بیش از یک تن در هر تن فولاد تولیدی (برای گستره ۱، ۲ و ۳)، در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در هر تن گزارش شده است.

اکثر فولادسازان در اروپا مطرح کردند که سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در پروژه‌های فولاد سبک برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مطابق با قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا هزینه کرده‌اند.

در این پروژه‌ها عمدتا از کوره‌های آهن اسفنجی مبتنی بر هیدروژن و کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) استفاده شده است؛ در حالی که در کوتاه‌مدت حجم تولید فولاد تخت مبتنی بر قراضه افزایش یافته است.

بر اساس تبصره پیشنهادی تولید فلزات مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۵ درصد در مقایسه با میزان گازهای گلخانه‌ای منتشرشده در سال ۱۹۹۰ کاهش دهند.

بر اساس سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا (ETS)، مجوز انتشار گازهای گلخانه‌ای بالاتر برای شرکت‌های صنعتی از سال ۲۰۲۶ تمدید نخواهد شد. این بدان معناست که این شرکت‌های صنعتی بابت تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر، باید متحمل هزینه‌های بسیار گزافی شوند.

به گفته یکی از تولیدکنندگان فولاد تا سال ۲۰۳۰، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فولادسازی در اروپا که از انرژی‌های تجدیدپذیر در فرایند تولید فولاد خود استفاده می‌کنند، صفر یا نزدیک به صفر خواهد شد.

در هفته منتهی به هشتم ژوئن ۲۰۲۳، دو منبع تجاری، پریمیوم فولاد سبز با استفاده از روش کوره‌های قوس الکتریکی با منشا تولید در اسپانیا و آلمان را حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو در هر تن گزارش کردند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان، پریمیوم فولاد تخت تولیدشده با استفاده از روش کوره‌های قوس الکتریکی را حدود ۳۰۰ یورو در هر تن اعلام کرد.

یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار، پریمیوم فولاد تخت تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا را حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو در هر تن تخمین زد.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار در شمال اروپا بیان کرد: به طور کلی، برای فولاد کم‌کربن تولیدشده با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی، پریمیوم ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورویی در هر تن تعیین شده است.

برخی منابع تاکید کردند که انتظار می‌رود حجم تقاضا برای فولاد سبز از سوی مصرف‌کنندگان نهایی در سال‌های آتی به رشد خود ادامه دهد.

تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار اعلام کردند که مصرف‌کننده عمده فولاد سبز در حال حاضر صنعت خودرو است. با این حال، برخی فعالان بازار خاطرنشان کردند که تقاضا برای فولاد تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، در صنعت ساخت‌وساز نیز به زودی پس از تصویب قوانین مرتبط با آن افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که شاخص فولاد تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر موسسه «Fastmarkets»، با ضریب تغییر نورد فولاد تخت در بازار اروپا با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در اروپای شمالی، در برابر شاخص کویل نورد گرم با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در اروپای شمالی ارائه شده توسط همین موسسه ارزیابی می‌شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.