سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تدوین سند راهبردی مواد معدنی استراتژیک
03 بهمن 1401 - 21:19
شناسه : 33019
مجری طرح عناصر نادر خاکی اعلام کرد: سال آینده، فعالیت‌های کمی و تخصیص اعتبار سند عناصر استراتژیک 13 گانه مشخص می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، حسن صدیقی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ایمیدرو اقدامات مختلفی روی مواد معدنی همچون فسفات، منگنز، گرافیت، تیتانیوم و… انجام داده است، تصریح کرد: فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه‌ها با توجه به نیازهای کشور کافی نیست و بر همین مبنا، سالانه اقدام به واردات مواد معدنی می‌کنیم به عنوان مثال، سالانه حدود ۷۲ میلیون دلار فسفات وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو، سند راهبردی مواد معدنی استراتژیک تدوین شد. این سند به این سمت حرکت کرده تا همه فعالیت‌های مطرح در عناصر استراتژیک مورد نظر را هماهنگ کند و به ذی‌نفعان نقش دهد تا در این زمینه‌ها کار کنند و مخاطرات زنجیره تامین را به حداقل برسانند.

مجری طرح عناصر نادر خاکی با بیان اینکه اجرای سند راهبردی مواد معدنی استراتژیک به ما کمک خواهد کرد تا از منابع موجود حداکثر استفاده را ببریم و واردات کمتری انجام دهیم،  تاکید کرد: بر اساس شناسایی نیاز بازار و تجارت بین‌المللی، رتبه‌بندی ۴۰ ماده معدنی انجام شد و خروجی آن، ۱۳ ماده معدنی استراتژیک شد.

صدیقی افزود: این سند کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری در این حوزه داشته باشیم. در سه حوزه، آموزش و پژوهش، توسعه فناوری و فعالیت‌های اجرایی اکتشاف و فراوری بر اساس اهداف توسعه سازمان، برنامه‌ریزی کرده‌‍ایم. چگونگی اجرایی نقشه راه، تمام بخش‌های ایمیدرو حسب موارد مرتبط با این موضوع در تعامل هستند.

وی با اشاره به اینکه ایمیدرو دو رسالت دارد، ابراز کرد: نخست، در زمینه محدوده‌های در اختیار است که شامل چهار بخش پتانسیل‌ یابی اکتشاف، استحصال و فرآوری به عنوان محصول جانبی، مطالعات باطله‌ها و استفاده حداکثری و پژوهش‌های نظام‌مند و نیز ورود بخش خصوصی به زنجیره تامین است.

مجری طرح عناصر نادر خاکی اظهار کرد: نقشی که ایمیدرو در ارتباط با بخش خصوصی انجام می‌دهد شامل اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از طریق پورتال، ایجاد شبکه ارتباطی و احصای توانمندی‌ها، شناسایی ایده‌ها و محصولات دانش‌بنیان و نیز رفع مشکلات و موانع موجود با همکاری بخش خصوصی است.

صدیقی خاطرنشان کرد: ایمیدرو سه سناریو شامل منابع اولیه، منابع ثانویه و بازیافتی یا موضوع جایگزین محصولات مرتبط را در دستور کار دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.