سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تعویض درایویونیت کوره بلند ۳ ذوب آهن با تکیه بر توان داخلی
25 تیر 1402 - 15:43
شناسه : 34990
معاون تجهیزات مکانیکی کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان خبر داد: معاون تجهیزات مکانیکی کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: یکی از تجهیزات حساس و حیاتی در امر بارگیری کوره بلند شماره ۳، درایو یونیت است که عملیات تعویض مجموعه گیربکس بیرونی آن به همت پولاد مردان ذوب آهنی با موفقیت انجام شد.
ارسال توسط : منبع : شرکت ذوب آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، محسن عسکری بیان کرد: حساس‌ترین تجهیز بارگیری دهانه کوره بلند شماره سه که وظیفه شارژ مواد به صورت لایه‌ای درون کوره بلند را بر عهده دارد، مجموعه درایویونیت است. کارشناسان خارجی در زمان مونتاژ سیستم از ابتدای راه‌اندازی (سال ۱۳۸۸) همواره حضور خود را در هنگام تعویض قطعات این تجهیز الزامی دانسته و تاکید داشتند که انجام تعمیرات باید زیر نظر آن‌ها انجام شود اما با اتکا بر توانمندی‌های موجود داخل کارخانه و همکاری مدیریت‌های مرتبط، تعویض آن از طریق بومی‌سازی و با بهره‌گیری از ابزار موجود طی ۱۶ ساعت انجام گرفت.

حمزه رحیمی، مهندس ارشد تجهیزات مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: درایویونیت از دو مجموعه گیربکس بیرونی و داخلی تشکیل شده است که گیربکس بیرونی، از دو گیربکس تنظیم زاویه و چرخشی شوت تشکیل شده و در مجموع بر روی یک محور، گشتاور خود را به مجموعه داخلی درایویونیت انتقال می‌دهد. تعویض این گیربکس ۳.۵ تنی در داخل ذوب آهن و حتی در داخل کشور، اولین تجربه در این زمینه است که با تکیه بر توان و تجربه کارکنان بخش کوره بلند و مدیریت نت مکانیک و همچنین مطالعه دستورالعمل‌های اجرایی در مدت زمان پیش‌بینی شده با ایمنی کامل و بدون حادثه تجهیزاتی انجام گرفت.

غلامحسین آسوده مهندس تجهیزات مکانیک شرکت ذوب آهن اصفهان نیز تصریح کرد: با توجه به عملکرد و موقعیت گیربکس مذکور و ارتباط آن با فشار گاز کوره بلند، طی بازدید دقیق در گراف تعمیرات متوجه نشتی داخلی این گیربکس شدیم که به منظور جلوگیری از استهلاک بیشتر تجهیز، تعویض فوری آن محرز شد. بدین منظور کلیه جوانب و روش دمونتاژ و مونتاژ آن در کمترین زمان بررسی و عملیات تعویض طبق برنامه به نحو احسن انجام پذیرفت. شایان ذکر است مقدمات لازم جهت عملیات تعمیر و سرویس گیربکس دمونتاژ شده در داخل کارخانه در حال پیگیری بوده و نسبت به مهندسی معکوس و ساخت قطعات آن در داخل اقدام خواهد شد.

محسن اسدی، سرپرست کوره بلند ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: این اقدام با هماهنگی بین گروه‌های مکانیک، انرژی، برق و اتوماسیون انجام گرفت که در کیفیت توزیع بار در کوره و افزایش تولید نقش اساسی دارد.محمود کاظمی، مهندس اتوماسیون و ابزار دقیق کوره بلند شماره ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان یادآور شد: سیستم بارگیری کوره بلند شماره سه از نوع بدون زنگ است که در این نوع سیستم، شارژ مواد داخل کوره توسط تجهیزی به نام شوت انجام می‌گیرد. اندازه‌گیری و تشخیص زوایای شوت توسط چهار انکدر ابسولت انجام می‌پذیرد. به منظور عدم اختلال در تولید، تنظیم دقیق این انکدرها و سینک کردن آن‌ها به صورت جفت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سید عطاالله مرتضوی، کارشناس ارشد برق کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: از پیچیدگی‌های این مکانیزم، کنترل حرکت مربوط به شوت دهانه کوره هم‌زمان توسط دو موتور برقی و یک کلید مسیر است که علاوه بر چرخش ۳۶۰ درجه، حرکت شیب‌دار از صفر تا ۷۲ درجه را کنترل می‌کنند. طی عملیات تعویض گیربکس، به صورت مجزا نسبت به دمونتاژ و مونتاژ موتورها و کلید مسیر اقدام شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.