جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
تلاش گروه ملی فولاد برای کاهش مصرف برق
06 خرداد 1400 - 11:00
شناسه : 12924
معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جلسه اضطراری بررسی وضعیت شبکه برق که پنجم خرداد ماه در استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن اشاره به تلاش برای کاهش مصرف برق گفت: در حال حاضر با اورهال کردن یک بخش، ۱۰ مگاوات کاهش مصرف داشته‌ایم. یک خط تولید تیرآهن نیز خاموش شده که در پی آن نیز ۵ مگاوات کاهش مصرف داشته‌ایم.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شهرام خطیبی معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اظهار داشت: همه به مشکلات و سختی امرار معاش این مجموعه آگاه هستند. طی دو سال اخیر، گروه ملی فولاد ایران تنها با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است و نتوانسته دخل و خرج خود را دربیاورد. با این وجود، حمایت‌های بانک ملی به واسطه سرمایه در گردشی که دراختیار داریم، موجب شده است تا کارخانجات این مجموعه فعال باقی بماند و عملا تن به خاموشی ندهد.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی رخ داده در بورس به خصوص تامین شمش برای گروه ملی فولاد ایران، ضمن کاهش حاشیه سود میلگرد، خرید شمش از فولاد خوزستان سخت‌تر شده است. با توجه به ۵٫۵ درصد پرتی کارخانه، ۳ تا ۴ درصد اختلاف میان قیمت میلگرد و شمش وجود دارد.

معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران، گفت: وضعیت گروه ملی فولاد ایران در آمار و ارقام، کاملا زیان‌ده شده است؛ به این معنا که در آخر ماه هیچ سودی برای به‌روزرسانی طرح توسعه باقی نمی‌ماند. بنابراین تنها راه برای گروه ملی فولاد ایران این است که از پلنت فولادسازی خود استفاده کرده و به صورت خودکفا شمش فولادی تولید کند تا به نوعی در تولید محصول، تنها ۳ تا ۴ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد.

خطیبی بیان کرد: فولادسازی با مصرف روزانه حدود ۴۵ تا ۵۰ مگاوات، پر مصرف‌ترین بخش گروه ملی فولاد ایران است؛ به طوری که واحدهای نورد این مجموعه، حدود ۲۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اورهال یک بخش، ۱۰ مگاوات کاهش مصرف داشته‌ایم. البته در بخش‌هایی نیز شیفت‌ها را شب‌کار کرده‌ایم تا بار شبکه برق در این برحه از زمان کاهش یابد.

خطیبی تصریح کرد: روز گذشته حین تولید، دوستان اخطار دادند اما در آن زمان امکان متوقف کردن تولید نبود. زمانی که در حال تولید هستیم، نمی‌توانیم در مدت ۵ دقیقه شات‌دان کنیم. بنابراین قطع ناگهانی برق، حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

کاهش تولید فولادسازان در استان خوزستان تبعات دارد

علی دادخواه رییس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این جلسه، اذعان داشت: فشار آوردن به بخش صنعت مانند گروه ملی فولاد ایران یا فولاد خوزستان برای کاهش تولید، تبعاتی در پی خواهد داشت و با این کار، مواد اولیه مصرفی صنایع پایین‌دست به طور جدی کاهش می‌یابد.

وی افزود: گروه ملی فولاد ایران ، شمش مورد نیاز خود را تنها از طریق شرکت فولاد خوزستان تهیه می‌کند؛ بنابراین با کاهش تولید شرکت فولاد خوزستان، گروه ملی فولاد ایران نیز متضرر خواهد شد؛ مصداق این گفته را می‌توان در پدید آمدن مشکلاتی از نظر تامین در بازار سرمایه مشاهده کرد. از طرف دیگر، قیمت‌ها افزایش و مشکلاتی در پروسه اشتغال ایجاد می‌شود.

رییس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: اگر صنایع خوزستان حمایت نشوند، در دو یا سه ماه آینده با بحران‌هایی از جمله گرانی، کمبود مواد اولیه و موارد دیگر مواجه می‌شویم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.