سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
توانایی تولید یک میلیون تن کاتد
17 شهریور 1401 - 9:28
شناسه : 31615
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: این شرکت به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته و جهش تولید و دستیابی به ظرفیت یک میلیون تن کاتد از طریق ایجاد مشارکت با شرکت‌های صندوق بازنشستگی مس و اتکا به جوانان با تجربه و علمی داخلی، فعالیت خود را آغاز کرد.
ارسال توسط : منبع : شرکت ملی صنایع مس ایران
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، سید مجید هدایت با بیان این مطلب اظهار کرد: به دلیل عدم توجه مدیران و دلسوزان واقعی این صنعت به مقوله اصلاح ساختار و نادیده گرفتن مقوله حیاتی «توسعه پایدار» ظرفیت عملیاتی تولید این شرکت که در بدو تاسیس ۱۷۰ هزار تن کاتد بوده، پس از گذشت سال‌های متمادی با وجود جان‌فشانی‌های همکاران با افزایش حدود ۸۰ هزار تنی به ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن کاتد رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که امروز شاهد آن هستیم که کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی که سال‌ها بعد از شرکت ملی مس پا به عرصه تولید مس گذاشته‌اند با توسعه پایدار و چابک، ظرفیت تولید خود را به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کاتد رسانده‌اند. بررسی دقیق و علمی این موارد اهمیت توجه ویژه به مقوله توسعه و پیشرفت پایدار را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: تیم مدیریتی جدید که در بهار ۱۴۰۱ مسئولیت را به‌ دست گرفت، به سرعت اقدامات خود به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته و جهش تولید و دستیابی به ظرفیت یک میلیون تن کاتد از ماده معدنی را آغاز کرد.

هدایت گفت: با عنایت به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه معدن و صنایع معدنی کشور که در سخنرانی اخیر به‌ صراحت به عقب‌ماندگی‌های این حوزه اشاره داشتند و همچنین حمایت‌های بی‌بدیل دولت محترم و مردمی و وزیر محترم صمت از توسعه معادن و با امید به الطاف بی‌کران خداوند و حمایت همکاران بزرگوار، طرح غدیر در دست طرح‌ریزی و عملیاتی شدن است.

وی عنوان کرد: از مهم‌ترین اهداف این طرح کلان می‌توان به مواردی از قبیل «ریل‌گذاری در مسیر توسعه چابک»، «توانمندسازی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی مس»، «استقرار نظام نوآوری باز» و «اشتغال‌زایی» اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، این طرح را دارای سه فاز اصلی دانست و اظهار کرد: فاز نخست مربوط به تثبیت و بهینه‌سازی ظرفیت تولید فعلی است. در این فاز تسهیل‌گری‌های لازم به منظور پایدارسازی تولید، از قبیل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، طرح‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و اصلاح فرایندها در دستور کار است.

به گفته هدایت در فاز دوم، بهره‌برداری از پروژه‌های مصوب و در حال اجرا ظرفیت تولید را به مرز ۵۵۰ هزار تن کاتد می‌رساند ضمن اینکه در این فاز بهینه‌سازی فرایندها و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل در دستور کار است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه به مشخصات فاز سوم اشاره کرد و افزود: این فاز از طرح غدیر شامل مراحل طراحی تا راه‌اندازی پروژه‌های مکمل با هدف دستیابی به ظرفیت یک میلیون تن کاتد از ماده معدنی در سال است. همچنین به منظور جلوگیری از دوباره‌کاری و اتلاف منابع، طرح غدیر توسط شرکت مشاور مادر راهبری خواهد شد تا مانند گذشته شاهد اقدامات ناهماهنگ و غیرمتمرکز و بعضا زیان‌بار نباشیم.

وی هدف از طراحی این ساختار (مشارکت داخلی ملی مس و شرکت‌های زیرمجموعه) را «تحول ساختاری چابک در زمینه توسعه پایدار»، «بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود و توسعه آن‌ها» و «جذب نخبگان صنعت» دانست.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان بیان کرد: در مسیر تحقق طرح غدیر، اولین قدم تشکیل مشارکت غدیر بود. این امر که به لطف خداوند و تلاش همکاران گرامی به‌ صورت یک مشارکت داخلی غیر ثبت‌ شده در حال توسعه است، متشکل از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مس و شرکت‌های تخصصی صندوق بازنشستگی مس و تابعه است تا ضمن انجام پروژه‌های توسعه‌ای، دانش مربوطه نیز در درون این شرکت‌ها رسوب کند و با اجرای این طرح، زمینه برای تحول بزرگ فراهم شده و در آینده مجددا شاهد روزهای درخشان این شرکت‌ها باشیم.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.