سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
توسعه صنعت از مسیر مدیریت تکنولوژی می‌گذرد
04 خرداد 1400 - 16:02
شناسه : 12831
امروزه تکنولوژی به عاملي مهم و اثرگذار در پيشرفت اقتصادی جهان و تسهيل زندگی بشر تبديل شده است و کشورها همواره در تلاش هستند تا با ساخت و دستيابی به آخرين تکنولوژی‌های روز در زمينه‌های مختلفی همچون ماشين‌آلات، الکترونيک، حمل‌ونقل و غيره، بستری مناسب براي توسعه صنعتی فراهم آورند. پيشرفت تکنولوژيکی در صنايع فقط با ساخت ابزارها ميسر نمی‌شود و نياز به هماهنگ‌سازی، يکپارچه‌سازی و ارتباط مداوم و مستمر بين همه بخش‌ها از طريق مديريت فناوری دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو يکی از بزرگ‌ترين واحدهای فعال در حوزه تامين مواد اوليه صنعت فولاد برشمرده می‌شود. اين شرکت توانسته است با به‌کارگيری تکنولوژی‌های روز و اجرای سياست‌هايی مناسب به منظور مديريت تکنولوژی، به يکی از مدرن‌ترين و مجهزترين واحدهای توليدی فعال در زمينه فرآوری سنگ‌آهن تبديل شود.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

تکنولوژی را می‌توان هنر و مهارت ساخت دستگاه‌ها یا ابزارها برای آسان ساختن هرچه بیشتر زندگی و سرعت‌بخشی و پیشرفت تولید محصولات صنعتی بر پایه‌ تحقیقات و دانش فنی تعریف کرد. در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی و دانش در زمینه‌های گوناگون، تحولات چشمگیری را در ایجاد ثروت و توسعه‌ اقتصادی کشورها ایجاد کرده است. از این رو و با توجه به اهمیت بسیار بالای مقوله تکنولوژی در توسعه اقتصادی کشورها و جوامع، امروز مدیریت تکنولوژی به شاخه‌ای مهم و اثرگذار در سیاست‌گذاری صنایع تبدیل شده و در زمره اصلی‌ترین پارامترها و شاخصه‌های مدیریت یک سازمان و واحد تولیدی قرار گرفته است. مدیریت تکنولوژی‌ها در واقع حوزه‌ای از دانش است که سعی دارد با اتخاذ سیاست‌های مناسب، در جهت خلق، کسب و به‌کارگیری تکنولوژی حرکت کند و می‌توان آن را علم برقراری ارتباط بین علوم مهندسی و مدیریت اجرایی دانست. این دانش، مدیران را در جهت بهبود بهره‌وری، افزایش اثربخشی و تقویت جایگاه رقابتی بنگاه‌های اقتصادی هدایت می‌کند. صنعتی شدن جهان در سال‌ها و دهه‌های اخیر، موجب شده است تا اهمیت مسئله انتقال و کسب تکنولوژی‌های روز مورد استفاده در صنایع افزایش یابد؛ زیرا اغلب کشورهای جهان در تلاش هستند تا با به‌کارگیری فناوری‌های روز جهان در صنعت خود، به جایگاهی مناسب در توسعه اقتصادی جهان دست یابند.

صنایع معدنی یکی از بخش‌هایی است که پیشرفت تکنولوژی تحولاتی قابل توجه در آن ایجاد کرده است و نقشی کلیدی در رشد آن ایفا می‌کند. رشد تکنولوژی‌هایی همچون اتوماسیون، ماشین‌آلات‌ پیشرفته و هوشمند و حسگرها امروز بخش معدن را از صنعتی سنتی، دشوار و پرخطر به صنعتی مدرن تبدیل کرده است. از این رو، اجرای الگوی مناسب مدیریت تکنولوژی به منظور انتقال، کسب و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز می‌تواند نقشی کلیدی در توسعه این صنعت ایفا کند.

مديريت تکنولوژی، زمينه‌ساز رشد صنعتی

مدیران، با بررسی آثار تکنولوژی بر عملکرد سازمان و ارزیابی ارتباط میان تکنولوژی و بازار، برای توسعه و ایجاد ثروت برنامه‌ریزی می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها، با برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب به منظور جا نماندن از تغییرات تکنولوژیکی و مهار کردن آن، قابلیت‌های خود را افزایش می‌‎دهند.

سرعت رشد قابل توجه دانش و تکنولوژی، امروز مقوله مدیریت تکنولوژی را به امری حیاتی برای توسعه سازمان‌ها بدل ساخته است. اغلب قدرت‌های اقتصادی امروز جهان، با هدف جا نماندن از تغییرات تکنولوژیکی، می‌کوشند تا با اجرای چارچوب‌هایی جدید و اِعمال قوانینی نوین در این حوزه، همپای دیگران حرکت کنند. مدیریت تکنولوژی، با منسجم ساختن سه عامل اقتصاد، تجارت و تکنولوژی، زمینه را برای توسعه صنعت فراهم می‌کند.

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای محصولات معدنی در پی رشد جمعیت و توسعه صنعتی جهان، امروز صنایع معدنی بسیار اهمیت یافته‌اند و نقشی کلیدی و زیربنایی در رشد اقتصادی جهان ایفا می‌کنند. به همین سبب، توجه به صنایع معدنی به یکی از رویکردهای اساسی کشورها در مسیر توسعه اقتصادی بدل شده است. از این رو، برنامه‌ریزی برای اکتساب و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز می‌تواند عاملی اساسی و اثرگذار در ترقی اقتصاد امروز جهان تلقی شود.

قدم نخست در مدیریت راهبردی تکنولوژی در صنعت، تعیین و تدوین برنامه‌ای بلندمدت، هم‌راستا با سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته است. یکپارچه‌سازی نوآوری‌های تکنولوژیک در تولید، بازاریابی و نیروی انسانی در راستای بهبود و تحقق اهداف از عملکردهای مهم مدیریت تکنولوژی در صنعت است. مدیریت مناسب تکنولوژی و پیشرفت فناوری‌ها به عملکرد صنعت سرعت می‌بخشد و موجب کاهش قیمت تمام‌شده و رشد سودآوری واحدهای صنعتی می‌شود.

اغلب قدرت‌های اقتصادي امروز جهان، با هدف جا نماندن از تغييرات تکنولوژيکی، می‌کوشند تا با اجرای چارچوب‌هايی جديد و اِعمال قوانيني نوين در اين حوزه، همپای ديگران حرکت کنند. مديريت تکنولوژی، با منسجم ساختن سه عامل اقتصاد، تجارت و تکنولوژی، زمينه را برای توسعه صنعت فراهم می‌کند

چادرملو، پيشتاز در مديريت تکنولوژی

با توجه به ظرفیت‌های طبیعی فراوان موجود در کشور، امروز تکمیل زنجیره تولید فولاد می‌تواند راهگشای رشد اقتصادی، خصوصا در شرایط دشوار فعلی باشد. سازماندهی و یکپارچه‌سازی زنجیره تولید فولاد و اتخاذ سیاستی راهبردی برای مدیریت تکنولوژی نقشی کلیدی در توسعه صنایع معدنی، به‌ویژه در زنجیره تولید فولاد، ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این مسئله، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره سعی داشته است تا به مجموعه‌ای پیشرو در مسیر مدیریت تکنولوژی، انتقال، کسب و به‌کارگیری فناوری‌های روز تبدیل شود.

معدن سنگ‌آهن چادرملو در شمار بزرگ‌ترین و به‌روزترین معادن کشور محسوب می‌شود و تکنولوژی مورد استفاده در آن با معادن پیشرفته دنیا قابل مقایسه است. ماشین‌آلات و تجهیزات به‌کاررفته در این معدن از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز جهان هستند و در حال حاضر، در تمامی فعالیت‌های معدن شامل طراحی، باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن، جابه‌جایی مواد، تکنولوژی دیواره و گودبرداری، از آخرین فناوری‌های جهان و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها و ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.

راه‌اندازی سیستم هوشمند معدن‌کاری (Dispatching – Monitoring) در سال ۱۳۹۴ بستری را برای توسعه بیشتر در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فراهم آورد. به‌کارگیری این سیستم مزیت‌هایی ایجاد کرده است همچون افزایش راندمان استخراج مواد معدنی (سنگ‌آهن و باطله)، افزایش ایمنی، کنترل بهتر و سرویس‌‌شماری ماشین‌آلات و تجهیزات (تعداد بارگیری و تعداد حمل)، برنامه‌ریزی و مشخص کردن موقعیت ماشین‌آلات (دامپتراک و شاول‌ها)، برنامه‌ریزی و جلوگیری از بروز اشتباه در بارگیری و تخلیه، کنترل و بررسی مسیر حرکت تراک‌ها و کیفیت ناهمواری جاده‌ها، کنترل بار سنگ‌شکن، پایش عملیات معدن با استفاده از دوربین، تسریع اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش‌هایی از جمله گزارش مدیریتی، گزارش استاندارد و گزارش عملکرد راننده‌ها و اپراتور.

در زمینه اجرای مدیریت تکنولوژی در کارخانه‌های فراوری این مجموعه، تكنولوژی و تجهیزات کارخانه‌های کانه‌آرایی بر اساس نیاز فرایند و استفاده از آخرین فناوری‌ها انتخاب و به منظور کنترل فرایند و خطوط تولید، از جدیدترین نرم‌افزارهای مربوطه استفاده می‌شود. این کارخانه‌ها، از نظر فناوری، مدرن‌ترین کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن در کشور محسوب می‌شوند. در اين كارخانه‌ها، پس از انجام عمليات خُردايش (سنگ‌شكن و آسياب خودشكن)، از دو روش  مطابق با تکنولوژی روز جهان، شامل جداكننده‌های مغناطيسی برای پُرعيارسازی سنگ‌آهن مگنتيت و سيستم فلوتاسيون برای پُرعيارسازی سنگ‌آهن هماتيت و جداسازی آپاتيت استفاده می‌شود.

تولید گندله سنگ‌آهن از کنسانتره نَرمه سنگ‌آهن در جهان به دو روش، مشتمل بر روش آلیس چارلمرز و روش لورگی انجام می‌شود. در کارخانه گندله‌سازی اردکان از روش آلیس چارلمرز، با لیسانس شرکت کوبه استیل ژاپن، استفاده شده است. تجهیزات مربوط به سیستم‌های جابه‌جایی مواد، سیستم‌های کنترل خط و فرایند تولید بر اساس آخرین تکنولوژی‌های به‌کاررفته در سطح جهان، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، طراحی و انتخاب شده‌اند و فناوری به‌کاررفته در این زمینه در سطح مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های مشابه است.

گفتنی است که در این مجتمع، کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی و فولاد و همچنین نیروگاه پانصد مگاواتی سیکل ترکیبی با تمام ظرفیت و حتی فراتر از ظرفیت اسمی در حال فعالیت و بهره‌برداری هستند. اجرای زیرساخت‌های مناسب به منظور مدیریت اجرایی فناوری‌ها، تکنولوژی‌های جدید و همچنین استفاده از برنامه‌های راهبردی برای توسعه و بهبودبخشی فرآوری محصولات کارخانه از اهداف بلندمدت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.