پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
توسعه صنعت مس از اولویت‌های دولت است
07 شهریور 1402 - 16:20
شناسه : 35693
وزیر کشور: وزیر کشور در جریان بازدید از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان گفت: توسعه مس یکی از اولویت‌های مهم دولت است؛ به همین دلیل برنامه توسعه‌ای به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و برنامه ارزشمندی برای استحصال این ماده معدنی تعریف شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، روز دوشنبه ۶ شهریور ماه، احمد وحیدی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع مس سرچشمه بیان کرد: مجتمع سرچشمه حدود ۷۰ درصد ظرفیت مس کشور را به خود اختصاص داده و بزرگ‌ترین معدن روباز کشور تلقی می‌شود. این مجتمع ظرفیت اقتصادی بزرگی برای کشور است و قابلیت استخراج ۱۲۰ میلیون تن در سال را دارد که این آمار در طرح‌های توسعه‌ای باید به چند برابر افزایش یابد.

وی عنوان کرد: ظرفیت تولید کاتد و صنایع فرآوری مس بسیار مهم است و مس در پایین‌دست می‌تواند ارزش افزوده خوبی داشته باشد که ظرفیت‌های دیگری نیز باید از معدن استحصال شود. مس، ظرفیت اقتصادی بزرگی است که باید نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا کند؛ کما اینکه امروز هم نقش بزرگی دارد اما مس می‌تواند جایگاه بسیار ارزشمندتری در آینده اقتصاد ایران در دنیا داشته باشد.

وزیر کشور با اشاره به زمینه‌های توسعه و تشکیلات جدید شرکت ملی صنایع مس ایران، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها، ۹.۲ میلیارد تن ذخایر در این منطقه شناسایی شده که ظرفیتی ارزشمند است و با اضافه شدن چهار میلیارد تن دیگر از این ظرفیت که هنوز روی آن کار نشده است، می‌توان اتفاقات و ظرفیت‌‎سازی بزرگی رقم زد.

وحیدی در ادامه با اشاره به افتتاح شرکت رهاورد مس در معدن مس سرچشمه، مطرح کرد: یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند صورت پذیرد، این است که شرکت‌های مختلف در سرچشمه فعال شوند و بخش‌های گوناگون آن را دست بگیرند.

وی ادامه داد: شهرداری رفسنجان در ابتکاری بخشی از فعالیت معدن مس سرچشمه را بر عهده گرفته است که این اقدام می‌تواند درآمد خوبی برای شهرداری و شهر داشته باشد؛ بر این اساس بخشی از ظرفیت‌های غیرفعال این دستگاه پای کار می‌آید و می‌تواند در درآمدهای شهرداری نیز نقشی موثر ایفا کند.

وزیر کشور اظهار داشت: فاز نخست شرکت رهاورد مس با هدف ایجاد درآمد پایدار برای شهر رفسنجان با مشارکت شهرداری رفسنجان و صندوق بازنشستگی مس افتتاح شد که در این فاز ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه و برای ۳۰۰ نفر هم اشتغال‌زایی ایجاد شده است. فاز دوم این طرح نیز در آینده با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ نفر راه‌اندازی خواهد شد و درآمد حاصل از این طرح صرف امور شهری در رفسنجان می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: شهرداری رفسنجان می‌تواند بخشی از ظرفیت‌های خود را که مورد استفاده نیست، به این منطقه منتقل کند و درآمدهایی برای ساخت شهر و توسعه شهرسازی در رفسنجان داشته باشد.

وی ضمن بازدید از مجتمع مس سرچشمه، از بخش‌های مختلف معدن و سنگ‌شکن این مجموعه صنایع معدنی بازدید کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.