سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان
04 دی 1401 - 10:25
شناسه : 31798
به واسطه امضای ۱۶ تفاهم‌نامه و قرارداد؛ ۱۶ تفاهم‌نامه و قرارداد با مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز با شرکت‌های دانش بنیان امضا شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، این قراردادها که در زمینه‌های مختلف از افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور گرفته تا گوگردزدایی از مازوت پالایشگاه‌ها بوده، با هدف حفظ محیط‌زیست، بومی‌سازی و اقتصادی‌کردن فعالیت‌های پالایشی انجام شده، به توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کمک خواهد کرد. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت، این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در هفته‌ پژوهش به امضا رسید.

همراهی دانشگاه با صنعت نفت برای عبور از تحولات جهانی

در این مراسم، سید رضا غفاریان عنبران، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نمایندگی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر که تفاهم‌نامه‌ای با پالایشگاه آبادان در زمینه تقویت و گسترش همکاری‌ها با هدف بررسی کاربرد مایعات یونی به عنوان کاتالیست امضا کرد، با اشاره به اینکه در ۱۰ سال آینده تحولات قابل توجهی را شاهد خواهیم بود که تاثیر آن در جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … وجود خواهد داشت، افزود: از منظر علم اتفاقاتی که در انرژی‌های نو و درهم‌تنیدگی دنیای مجازی و واقعی و هوش مصنوعی رخ می‌دهد زمینه‌ساز خواهد بود. از منظر تحولات جهانی نیز جابه‌جایی قدرت اقتصادی، نظامی و تفکرات تحول‌ساز در دنیا رخ خواهد داد که زمینه تغییرات را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در برهه ویژه‌ای قرار داریم و سوال این است که وظیفه ما در مواجه با این تغییرات چیست.

غفاریان با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴، گفت: حرکت دانشگاه امیرکبیر به سمت دانشگاه تراز تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید برای تحولات حرفه‌ای و تربیت نیروهای متخصص و دلبسته به کشور حرکت کنیم.

همه باید تفکر کنیم در تحولاتی که در جهان قطعی است آیا با این سبک‌وبرنامه، می‌توانیم جواب‌گوی این تحول باشیم.

بومی‌سازی سامانه هوشمند سوخت در کشور

همچنین احسان بهروزی به نمایندگی از شرکت صنعتکاران الکترونیک مراغه که قراردادی با پالایشگاه بندرعباس در زمینه تولید پیگ هوشمند ضد نفوذپذیری و ضد هک امضا کرد، گفت: در ۱۰ ماه توانستیم ۴ پروژه ملی را که در ۱۰ سال گذشته شرکت‌های خارجی بر روی آنها فعالیت می‌کردند آماده رونمایی کنیم.

بهروزی افزود: یکی از ربات‌هایی که ما طراحی کردیم گوی‌های هوشمند است که نشتی و مشکل در خطوط لوله را شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: این ربات‌ها تا پیش از این از خارج وارد می‌شد که با تحریم در تامین آن مشکل به وجود آمد که اکنون امکان تولید آن در کشور ایجاد شده است.

بهروزی تاکید کرد: در سامانه هوشمند سوخت نیز دستگاه‌های کل سامانه را ساختیم و به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت.

بومی‌سازی سولفورزدایی از مازوت در کشور

هوشنگ پاکدل، به نمایندگی از شرکت آذر انرژی تبریز که با پالایشگاه آبادان در زمینه تقویت و گسترش همکاری‌ها با هدف توسعه دستگاه جداسازی روغن از پساب امضا کرد، گفت: مازوت سوزی نیروگاه‌ها که باعث آلایندگی محیط زیست می‌شود با ساختن واحد سولفورزدایی کاهش دهیم.

وی ادامه داد: محصول نهایی در پالایشگاه‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد مازوت است که سولفور بالایی دارد و این شرکت توانسته واحد سولفورزدایی را بسازد که در آزمایش‌ها موفق بوده است.

پاکدل افزود: ظرفیت اکنون به صورت پایلوت با ۴ هزار لیتر در ساعت ساخته شده و در ابعاد صنعتی می‌توانیم تا ۲۰ هزار لیتر در ساعت مازوت را سولفورزدایی کنیم.

بازار یک میلیارد یورویی ابزار دقیق در کشور

مقدسی نیز به نمایندگی از شرکت پارس جهد که در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و سیستم‌های ابزار دقیق با پالایشگاه اصفهان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد، گفت: بیش از ۷۰ درصد ابزار دقیق و بخش بزرگی از ابزارهای برق را در ایران و مالزی بومی‌سازی کردیم.

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از هر کدام از پروژه‌های نفتی را بومی‌سازی کرده‌ایم و در وندرلیست شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستیم.

مقدسی با تاکید بر ایجاد یک برند ملی در ابزار دقیق گفت: بازاری به بزرگی یک میلیارد یورو در سال در ابزار دقیق و برق در کشور به وجود دارد که یک برند ملی در این زمینه را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: بر این اساس قرار است در مدت ۳ سال به فناوری تجهیزات زیادی از تجهیزات دیجیتال و اندازه‌گیری برسیم. این طرح برای ۹۰۰ نفر اشتغال دانش بنیان مستقیم ایجاد می‌کند.

تنش آبی وخیم در خاورمیانه تا سال ۲۰۴۰

نوروزی نیز به نمایندگی از شرکت کیانا پتروانرژی که با پالایشگاه شازند قرارداد تقویت و گسترش همکاری با هدف بهینه سازی مصرف آب کمپرسورهای واحد هوا امضا کرد، گفت: صرفه جویی و بالانس مصرف آب در کشور مورد تاکید ما بوده و تطابق تکنولوژی‌های روز دنیا با اقلیم ایران نیز انجام شده است.

صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب

وی ادامه داد: کاهش مصرف آب در صنعت نفت مورد تاکید است و با تکنولوژی ما تا ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

نوروزی با اشاره به اینکه با ادامه روند مصرف آب در دنیا، تا سال ۲۰۳۰ مصرف آب ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند و اگر در خاورمیانه الگوی مصرف آب تغییر نکند تنش آبی وخیم در ۳۳ کشور و از جمله ایران ایجاد خواهد شد.

افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ایران در سال آینده

تیموری به نمایندگی از گروه خودروسازی سایپا که تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت خودروهای دوگانه‌سوز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرد، گفت: سیاست‌گذاری یک سال اخیر در تولید خودرو ساخت زیرساخت‌ها برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی سوز است که هم مصرف سوخت کمتر و هم آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار خودروی سواری ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده ساخته خواهد شد. همچنین خودروی نیسان دوگانه‌سوز ۶۵ هزار خودرو در سال آینده تحویل می‌شود. همچنین نیسان‌های بزرگ‌تر دوگانه‌سوز به منظور حمل بار بیشتر ساخته خواهد شد.

تیموری افزود: پلتفرم سوم که سال بعد عرضه خواهد شد، ون ۱۴ نفره دوگانه‌سوز است که برای مسیرهای شهری ساخته شده است و می‌توان برخی از مسیرهای اتوبوس را با این ون‌ها جایگزین کرد.

وی تاکید کرد: اولین قرارداد موتورهای هیبریدی را بسته‌ایم و خودروهای ۲ سال بعد با موتوری ساخته خواهد شد که ۸۰ درصد ساخت داخل خواهد بود که هم سی‌ان‌جی سوز و هم هیبریدی خواهد بود و در مرحله عقد قراردادیم.

تیموری گفت: همچنین استفاده از موتورهای جدید با کاهش یک لیتر مصرف بنزین در دستور کار است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.