سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
توسعه همه‌جانبه در فولاد هرمزگان
23 بهمن 1401 - 19:00
شناسه : 33474
عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: صنعت فولاد ایران طی سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است و توسعه و افزایش تولید در واحدهای فولادی کشور، ایران را جزو 10 کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان قرار داده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

صنعت فولاد ایران طی سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است و توسعه و افزایش تولید در واحدهای فولادی کشور، ایران را جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان قرار داده است. اگرچه فولادسازان مطرح کشور طی سالیان اخیر با چالش‌های مختلفی به ویژه در حوزه انرژی مواجه بوده‌اند اما با تکیه بر تکنولوژی روز تولید و دانش متخصصان داخلی و همچنین مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز، توانسته‌اند گام‌های استواری در مسیر توسعه بردارند. شرکت فولاد هرمزگان، یکی از شرکت‌های مطرح و برجسته فولادی کشور به شمار می‌آید که علی‌رغم مشکلات موجود در بازار جهانی فولاد و همچنین افزایش تحریم‌های اعمالی علیه کشور، موفق به ثبت رکوردهای مختلف در تولید، فروش و سودآوری شده است. بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی قطعات مصرفی در این شرکت و صرفه‌جویی ارزی حدود ۷۶ میلیون دلاری به دنبال بومی‌سازی، تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت طی ماه‌های اخیر بوده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص رکوردشکنی‌های پیاپی شرکت فولاد هرمزگان در سال جاری توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت فولاد هرمزگان در زمینه‌های تولید، فروش و سودآوری به دستاوردهای خوبی طی یک تا دو سال اخیر دست یافته است. در سال ۱۴۰۰، در حالی توانستیم پنج رکورد تولید ماهیانه را ثبت کنیم که با محدودیت‌های برق و گاز در روزهای مختلف سال مواجه بودیم. خوشبختانه این رکوردشکنی‌ها در سال جاری نیز ادامه یافت؛ به‌ طوری‌ که امسال برای نخستین بار، میزان تولید ماهیانه شرکت از ۱۵۰ هزار تن گذشت و به بیشترین رکورد ریخته‌گری تختال در کشور دست پیدا کردیم. در اردیبهشت ‌ماه امسال نیز موفق به رکوردشکنی شدیم و از شهریور تا آذر ماه طی چهار ماه پیاپی، رکوردهای مختلفی در میزان تولید ثبت کردیم که بالاترین رکورد تولید در آذر ماه به میزان ۱۵۴ هزار و ۵۶۷ تن به دست آمد. به منظور مدیریت بحران انرژی و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، شات‌داون دستگاه‌ها را به فصل تابستان موکول کردیم و به دنبال آن، شاهد رشد ۵ درصدی تولید مجموعه در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. در زمینه فروش نیز در ۱۰ ماه امسال، موفق به فروش ۶۸۹ هزار تن محصول در بازار داخلی و ۴۹۲ هزار تن اسلب فولادی در بازار صادراتی شدیم. در سال جاری علی‌رغم وضعیت نابسامان بازارهای بین‌المللی و کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای داخلی و صادراتی، توانستیم نسبت به صادرات ۴۹۰ هزار تنی اسلب فولادی در ۱۰ ماهه سال پیش، ۶۱ هزار تن محصول بیشتری صادرات داشته باشیم. در سال ۱۳۹۹ توانستیم ۵۱ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال سود خالص کسب کنیم. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰، به ‌اندازه کل سال‌های قبل سودآوری داشتیم.

در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت فولاد هرمزگان در بهمن ماه ۱۴۰۰، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان شامل احداث مدول سوم احیا مستقیم، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی، احداث سيلوهای ذخيره آهن اسفنجي و احداث مگا مدول احیا مستقیم سیمین هرمز را آغاز کرد. اخیرا نیز اجرای دو طرح عظیم توسعه‌ای شامل افزایش ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی و احیا مستقیم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی را آغاز کرده‌ایم. در حالی که قرار به اجرای این طرح‌ها پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت ایتالیایی آلمانی بود اما به دلیل اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور، اجرای آن‌ها به تعویق افتاد و ما پس از پیگیری‌های فراوان و همکاری با شرکت‌های داخلی، موفق به عملیاتی کردن این طرح‌ها شدیم. همچنین به دنبال افزایش ظرفیت تولید اسلب فولادی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن، تصمیم داریم طرح نورد گرم را طی دو سال آینده راه‌اندازی کنیم. بسیار خرسندیم که پس از گذشت ۱۵ سال از تاسیس شرکت فولاد هرمزگان، موفق به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به دنبال آن اشتغال‌زایی چند هزار نفری در استان هرمزگان شده‌ایم. بدون شک با اجرای این طرح‌های توسعه‌ای، فولاد هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و امیدوار هستیم با توجه به مزیت‌های استان هرمزگان در تولید فولاد با اجرای طرح‌های فولادی بیشتر، رتبه سوم استان هرمزگان در تولید فولاد کشور را به رتبه نخست ارتقا دهیم.

شرکت فولاد هرمزگان چه اقداماتی در زمینه حمایت از واحدهای دانش‌بنیان و همچنین بومی‌سازی انجام داده است؟

با توجه به نام‌گذاری امسال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان‌، شرکت فولاد هرمزگان اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و پیشرو بوده است. ما تفاهم‌نامه‌های بسیاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت فولاد طی سال جاری منعقد کرده‌ایم و همکاری خوب و سازنده‌ای با این مجموعه‌ها داشته‌ایم. در دو سال اخیر، شرکت فولاد هرمزگان با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در زمینه بومی‌سازی، موفق به صرفه‌جویی ارزی در حدود ۷۶ میلیون دلاری شده است. همچنین میزان رشد بومی‌سازی از نظر ارزی در این شرکت در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰، جهش ۲۵ درصدی داشته است. بیش از ۹۰ درصد قطعات مصرفی شرکت فولاد هرمزگان مانند نسوز‌هایی که در صنعت فولاد کاربرد دارند، بومی‌سازی شده است و هم‌اکنون به طور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. باور ما بر این است که باید زمینه پیشرفت و تعالی جوانان این مرز و بوم را فراهم کنیم و به نخبگان علمی و دانشگاهی کشور باور داشته باشیم. برای مثال، در حال حاضر شاهد پیشتازی صنعت موشکی کشور به دست همین جوانان و نخبگان هستیم و این اتفاق می‌تواند با اعتماد به متخصصان و نخبگان داخلی در صنعت فولاد کشور نیز رخ دهد.

دامپینگ روسیه در بازار جهانی فولاد، چه تاثیری بر عملکرد فولادسازان داخلی به ویژه شرکت فولاد هرمزگان داشته است؟

دامپینگ روسیه سبب شد شرکت فولاد هرمزگان استراتژی خود را به سمت تولید محصولات خاص تغییر دهد. تولید انواع محصولات استاندارد و باکیفیت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و پیشرفته در شرکت فولاد هرمزگان، بر اساس درخواست و سفارش مشتریان انجام می‌شود. در شرایطی که دامپینگ روسیه به بازار صادراتی فولادسازان داخلی آسیب زده و صادرات محصولات فولادی در شرایط تحریمی بیش از پیش دشوار شده است، ما موفق به صادرات تولیدات خود به کشورهای اروپایی مانند آلمان شدیم. این امر به واسطه تلاش بی‌وقفه همکاران و متخصصان جوان و سختکوش شرکت فولاد هرمزگان به وقوع پیوست.

این شرکت چه اقداماتی در زمینه مسئولیت‌‎های اجتماعی انجام داده است؟

شرکت فولاد هرمزگان همواره یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در سطح کشور و استان هرمزگان بوده و عملکرد قابل قبولی را به ثبت رسانده است. این شرکت در طرح اکرام ایتام و محسنین مشارکت کرده و ۲۰ هزار کودک یتیم و غیریتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان را تحت پوشش قرار داده است. علاوه‌براین، حمایت مالی از مرکز معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر بندرعباس جهت رفع مشکل سردخانه، مساعدت مالی در خصوص جشن گلریزان به منظور آزادسازی زندانیان بخش رودخانه شهرستان رودان و مساعدت مالی به مرکز نگهداری معلولین بنت‌النبی، ازجمله اقدامات فولاد هرمزگان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. همچنین ۵۵ هیئت ورزشی زیر نظر شرکت فولاد هرمزگان در حال فعالیت هستند. حضور ده‌ها تیم حرفه‌ای و کارگری فولاد هرمزگان در تمام رده‌های سنی و کسب عناوین قهرمانی متعدد استانی، کشوری و بین‌المللی توسط تیم‌های این شرکت، گواهی بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت به ‌ویژه ایجاد نشاط اجتماعی از طریق ورزش و کشف استعدادهای درخشان استانی در این زمینه و حرکت در مسیر تعالی است. در حوزه بهداشت، ارسال اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس و ارسال نیتروژن مایع به دانشگاه علوم پزشکی، ازجمله مهم‌ترین اقدامات شرکت در دوران کرونا بوده است. اهدای ۱۰ دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت مداوای بیماران، از دیگر اقدامات شرکت در این زمینه به شمار می‌آید. احداث مدرسه ۱۲ کلاسه فولاد هرمزگان در شهرک پیامبر اعظم (ص)، آخرین اقدام مجموعه در این حوزه بوده است. باید خاطرنشان کنیم شرکت فولاد هرمزگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم در سطح استانی و هم در سطح کشوری همواره پیشرو بوده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.