جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
توسعه کسب و کار معدنی مستلزم توجه به صنایع پایین‌دستی است
29 مهر 1400 - 9:24
شناسه : 19456
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در نشست تخصصی سومین جشنواره اینوماین تحت عنوان «بررسی فضاهای کسب و کار جدید در حوزه فراوری مواد معدنی: با نگاهی ویژه به عناصر استراتژیک» گفت: برای توسعه کسب و کار در حوزه معدن و صنایع معدنی، باید به صنایع ‌پایین‌دست نگاه کرد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در نشست تخصصی سومین جشنواره اینوماین تحت عنوان «بررسی فضاهای کسب و کار جدید در حوزه فراوری مواد معدنی: با نگاهی ویژه به عناصر استراتژیک»، اظهار داشت: در بخش صنایع پایین‌دستی حوزه معادن، فرصت‌های زیادی برای توسعه کسب و کار فناورانه وجود دارد. لذا شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این بخش می‌توانند نسبت به رفع نیازهای موجود اقدام کنند.

وی با اشاره به وجود پایلوت کاملی از تجهیزات برای اجرای روش‌های مختلف فراوری در مرکز تحقیقات فراوری ایمیدرو، افزود: با داشتن این بستر، امکان انجام تست‌های فراوری در مقیاس نیمه صنعتی برای همه مواد معدنی وجود دارد و فعالان و ایده‌پردازان حوزه معدنی می‌توانند از این مرکز برای دستیابی به نتایج ملموس طرح‌های پژوهشی خود استفاده کنند.

ایده جشنواره

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷ یک کار پژوهشی با هدف شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای مرتبط با اقتصاد معدنی اجرایی شد، گفت: خروجی این طرح، ساز و کاری برای برگزاری جشنواره اینوماین ۳، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش معدن و صنایع معدنی و ورود ایده‌های ارزش آفرین به این حوزه شد.

طاهری بیان کرد: خوشبختانه دستاوردهای این جشنواره طی دوره‌های برگزار شده، قابل توجه بود، به طوری که ورود ایده‌ها طی ۳ جشنواره، صعودی بوده است. در همین راستا ایمیدرو مرکز اینوماین را نیز برای تسهیل‌گیری و حمایت از ایده‌های برتر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه با انقلاب صنعتی چهارم، ظهور اشکال جدیدی از فناوری همچون اینترنت اشیا، پرینتر سه بعدی در حوزه فراوری مواد معدنی، پدید آمده است، ادامه داد: در این مسیر پرسرعت، نیاز است گام‌های اساسی همگام با این تغییرات برداریم تا از سیر تحولات جهانی عقب نمانیم. لذا برگزاری جشنواره اینوماین می‌تواند با ایجاد ارتباط موثر بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان طرف تقاضا، ایفای نقش کند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، تصریح کرد: با توجه به ارتباط کم دانشگاه و صنعت، جوان دانشگاهی یا فعال در شرکت دانش‌بنیان، قادر نیست ایده خود را متناسب با نیاز صنعت ارائه دهد. از این رو، تبیین موضوع برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افرادی که تمایل به کار مهندسی دارند، ضروری است.

توسعه رویکرد عناصر استراتژیک برای توسعه کسب و کارهای نوین

مجید وفایی فرد رییس مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، تاکید کرد: در این مرکز، از ۲ سال گذشته پیگیر توسعه حوزه عناصر استراتژیک بوده‌ایم و پیشنهاد عملیاتی‌سازی رویکرد توسعه این عناصر را نیز ارائه دادیم. در این راستا طرح توانمندسازی اکتشاف ایمیدرو، این رویکرد را در دستور کار دارد و این موضوع می‌تواند بستری برای توسعه کسب و کارهای نوین باشد.

عناصر استراتژیک، اولویت نخست کشورها

علی براقی پژوهشگر دانشگاه علوم USM مالزی در این نشست با بیان اینکه عناصر استراتژیک اولویت نخست استراتژی ملی کشورهای توسعه یافته است، گفت: این عناصر در بسیاری از فناوری‌ها کاربرد دارند و یک ضرورت برای اقتصاد هستند.

وی افزود: اطلس عناصر استراتژیک شامل ایندیوم، گالیوم، ژرمانیوم، کادمیوم، ایندیوم، سلنیوم، تلوریوم و… است که این عناصر خوشبختانه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، حدود ۲۰۰ درصد رشد یافت. البته برای توسعه این بخش در کشور نیاز به بومی‌سازی، مطالعات پژوهشی و نیز امکان‌سنجی استحصال این عناصر است.

دانش‌بنیان‌ها؛ کمک‌کننده برای رفع چالش‌های معدنی

منوچهر اولیازاده مشاور ارشد شرکت مهندسی ورلی استرالیا در این نشست با اشاره به ۲ چالش پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی جهانی، اذعان داشت: معادن جهانی با مساله کاهش عیار معدنی و ناخالصی‌های موجود در فراوری مواد معدنی مواجه است که در این زمینه باید روی راهکارهای جدید کار شود. در اینجا کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به کمک آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چالش دیگر بین‌المللی در حوزه صنعت، کمبود آب است که برای رفع این معضل، باید از روش‌های کاهش مصرف و بهینه‌سازی آن، بازیابی آب و استفاده از آب‌های شور استفاده شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.