سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تولیدکنندگان گرفتار در دام چالش‌های بزرگ و کوچک
27 فروردین 1401 - 19:32
شناسه : 26683
مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان خبر داد: مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان، گفت: تولیدکنندگان واحدهای کوچک‌مقیاس مهم‌ترین نقش را در صنعت کشور و در حوزه ساخت و تولید قطعات و تجهیزات ایفا می‌کنند که باید شرایط برای آن‌ها فراهم باشد که بدون مانع به فعالیت خود ادامه دهند اما آن‌طور که باید، توسط مسئولین دیده نشده‌اند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدامین توکل مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان، اظهار داشت: شرکت مهندسی تقارن سپاهان از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بومی‌سازی، طراحی و تولید قطعات و ماشین‌آلات خاص فعالیت خود را آغاز کرده و استراتژی خودکفایی در تولید قطعات پیچیده‏ استراتژیک و ایفای نقش به صورت شریک راهبردی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد از جمله بزرگ‌ترین اهداف این شرکت محسوب می‌شوند.

وی، افزود: شرکت مهندسی تقارن سپاهان، در طول فعالیت خود توانسته است با سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه مورد نیاز، طراحی و تولید ماشین‌آلات مدرن و دقیق تولید و استفاده از سرمایه انسانی با تجربه و متخصص، در جهت توسعه دانش فنی در طراحی مهندسی و تولید برای مصرف‌کنندگان به ویژه شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی گام‌های موثری بردارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاها، گفت: در این سال‌ها با تکیه بر دانش فنی و تجربه مدیران و همچنین به کارگیری تکنولوژی‌های جدید توانسته است تعداد قابل توجهی از قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع بزرگ کشور را بومی‌سازی کند و ضمن پرکردن خلاء شرکت‌های مهندسی خارجی در زمینه طراحی و تولید، به نوعی کشور را از واردات این‌گونه قطعات و ماشین‌آلات بی‌نیاز سازد. ساخت و نصب موفقیت‌آمیز پمپ‌های سانتریفیوژ چند مرحله‌ای در پالایشگاه‌های بزرگ کشور، از جمله این موارد بوده که در برخی بازه‌های زمانی، برای نخستین بار در کشور اتفاق افتادند. از این رو، با توجه به بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات استراتژیک به جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور، موفق شدیم زمینه را برای اعتماد و اطمینان مدیران صنایع به توان مهندسی و تولید شرکت‌های داخلی را فراهم آوریم.

قدم گذاشتن در مسیر تولید تجهیزات

توکل، ابیان کرد: پیش از این، با عنوان شرکت ریخته‌گری کمال سپاهان به تولید محصولات طویل فولادی با استفاده از شمش همچون میلگرد، تسمه و… فعالیت داشتیم اما باید توجه داشت که تولید محصولات فولادی در مقیاس پایین به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نبود. به همین دلیل ضمن کنار گذاشتن تولید فولاد، به سمت تولید محصولات نوین و دانش‌بنیان به ویژه در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات رفته‌ایم.

وی تصریح کرد: اکنون در شرکت مهندسی تقارن سپاهان، روی تجهیزاتی همچون کمپرسورهای چندمرحله‌ای کار می‌کنیم که در گذشته از طریق سازندگان آلمانی به کشور وارد می‌شدند. با مهندسی معکوس و طراحی مجدد توانستیم این تجهیز شامل بیش از ۶۰ ردیف قطعه با تکنولوژی‌های مختلف را که روی هم مونتاژ می‌شود، بومی‌سازی کنیم. کمپرسور چندمرحله‌ای در حال حاضر در شرکت پالایش نفت بندرعباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیز مهم بعدی، پمپ تغذیه بویلر یا BFW است که موفق شدیم این تجهیز را نیز برای شرکت پتروشیمی شیراز بومی‌سازی کنیم. تجهیز یاد شده نیز در گذشته از آلمان به کشور وارد می‌شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان تاکید کرد: تمام مراحل ساخت این تجهیزات شامل طراحی آلیاژها، تکنولوژی ساخت و تولید آن‌ها در شرکت انجام می‌شود. در ساخت این محصولات مراحلی همچون تهیه نقشه با ابزار اندازه‌گیری دیجیتال، تصحیح نقشه و تلرانس‌گذاری، تهیه ذوب و ریخته‌گری، تمیزکاری و سند بلاست، ماشین‌کاری، سنگ‌زنی مونتاژ و در نهایت، تست هیدرواستاتیک به کار گرفته می‌شود. ماده اولیه تولید این تجهیزات بیشتر میلگرد و تا اندازه‌ای شمش بوده و تنوع اندازه و آلیاژ نسبتا زیادی دارد، زیرا ممکن است یک تجهیز از ده‌ها قطعه ساخت شود که هر یک از این قطعات اندازه‌ها و آلیاژهای مخصوص به خود را دارند. در این میان، فولادهای آلیاژی از جمله فولاد زنگ‌نزن و فولاد ضد سایش، مهم‌ترین مواد اولیه را تشکیل می‌دهند.

توکل در خصوص تولید فولادهای آلیاژی و زنگ‌نزن در شرکت تقارن سپاهان، عنوان کرد: فولاد ضد سایش میکروآلیاژ به شکل‌های مختلف ورق و قطعه، از دیگر محصولات شرکت است که نوعی فولاد هاردوکس محسوب می‌شود. خوشبختانه سفارش‌دهنده این محصول که شرکت ملی فولاد ایران بود، از کیفیت آن ابراز رضایت کرد. با این حال، عمده فولاد آلیاژی تولید شده در شرکت بر اساس سفارش بوده برای ساخت تجهیزات و قطعات به کار می‌رود.

وی، اضافه کرد: تمامی مواد اولیه تولید محصولات در شرکت مهندسی تقارن سپاهان از داخل تامین می‌شود و بنابراین به نوعی های‌تک محسوب می‌شود. از این رو در سال‌های گذشته، توانستیم مطابق با معیارها، دانش‌بنیان شویم. تمامی فرایندهای تولید در شرکت ما بر اساس دانش فنی صورت می‌گیرد و از طراحی و اندازه‌گیری قطعه تا ریخته‌گری، ماشین‌کاری، عملیات حرارتی و مونتاژ قطعات و ساخت یک تجهیز پیشرفته در شرکت ما دانش‌محور است. به همین دلیل توانستیم قطعات و ماشین‌‌آلات متعددی را برای شرکت‌های نفت و گاز، بومی‌سازی کنیم و چندین سفارش دیگر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان، ابراز کرد: پیچیدگی و استفاده از دانش فنی در ساخت قطعات و تجهیزات باعث می‌شود فعالیت در این حوزه ارزش افزوده نسبتا زیادی برای شرکت در مقایسه با تولید محصولات فولادی به ارمغان آورد.

مواجهه تولیدکنندگان کوچک با چالش‌های گوناگون

توکل در خصوص مشکلات و چالش‌های بخش تولید، اظهار کرد: تولیدکنندگان کوچک و متوسط کشور با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. متاسفانه بخش عمده‌ای قوانین وضع شده در کشور، مختص صنایع بزرگ بوده و کم‌تر به صنایع کوچک توجه شده است. از منظر قانون‌گذاران، صنعت بیشتر به صنایع بزرگ اختصاص دارد. در حالی که تولیدات شرکت‌های کوچک و متوسط، ارزش افزوده و حاشیه سود نسبتا زیادی به همراه دارد. با این حال تولیدکنندگان کوچک و متوسط دیده نمی‌شوند.

وی، تصریح کرد: در اخبار معمولا عملکرد شرکت‌های بزرگ و محصولات عمده مورد توجه قرار می‌گیرد و در این میان، نقش شرکت‌های کوچک همچون قطعه‌سازها، ریخته‌گری‌ها و تامین‌کنندگان شرکت‌های بزرگ نادیده گرفته می‌شود یا به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. قوانینی هم که مترتب بر صنایع بزرگ است، به صنایع کوچک تعمیم داده می‌شود و همین امر کار را بر شرکت‌های کوچک سخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی تقارن سپاهان با در پایان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: زمانی که اعلام می‌شود تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار می‌گیرد، بیشتر این تسهیلات به تولیدکنندگان بزرگ اختصاص می‌یابد و تولیدکنندگان کوچک سهم نسبتا کمی از این تسهیلات دارند. به همین دلیل فشارهای زیادی به تولیدکنندگان کوچک وارد می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.