پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان ۲۹ درصد افزایش یافت
26 شهریور 1402 - 16:34
شناسه : 35838
تا پایان مرداد ماه 1402، با توجه به خیز بلند فولاد هرمزگان برای رکوردشکنی مجدد در سال جاری، خوشبختانه کارکنان جهادگر این شرکت در پنج ماه نخست امسال توانستند با تولید حدود 739 هزار تن آهن اسفنجی، رشد 29 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کنند.
ارسال توسط : منبع : شرکت فولاد هرمزگان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، علیرضا نجار قویدل، مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در این خصوص بیان کرد: کمیت و کیفیت آهن اسفنجی به‌ عنوان ماده اولیه تولید فولاد خام در کارخانه‌های فولادسازی، از جمله شرکت فولاد هرمزگان به‌ ویژه در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است. اساسا یکی از عوامل افزایش حجم و سرعت تولید تختال، کمیت و کیفیت آهن اسفنجی ورودی به فولادسازی است. در راستای دستیابی به این مهم در شرکت فولاد هرمزگان، اقدامات و مطالعات زیادی طی سال‌های گذشته انجام شده و در سال جاری، در این زمینه بهبودها و رکوردهای ارزشمندی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد هرمزگان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه به ۷۳۸ هزار و ۹۴۹ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۶۹ هزار تن (معادل ۲۹ درصد) و نسبت به دو سال پیش، ۵۷ هزار تن رشد داشته است؛ این در حالی است که این شرکت در پنج ماه نخست سال گذشته، ۵۶۹ هزار و ۷۸۴ تن آهن اسفنجی تولید کرده بود.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: رسیدن به این میزان افزایش تولید با در نظر گرفتن شرایط کیفیت محصول و نیاز واحد مصرف‌کننده یعنی فولادسازی بوده است؛ به‌ گونه‌ای که متوسط متالیزاسیون تولیدی در پنج‌ ماهه ابتدایی امسال به ۹۲٫۸ درصد رسید. درحالی‌ که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۹۲٫۶۵ بوده است که علاوه بر افزایش تولید نسبت به سال‌های گذشته، ارتقای کیفیت محصول نیز در جهت رسیدن به اهداف سازمانی در دستور کار کارکنان مرتبط با این حوزه در بخش احیا مستقیم فولاد هرمزگان قرار دارد.

نجار قویدل یادآور شد: رسیدن به رکوردهای ارزشمند، حاصل تلاش شبانه‌روزی تیم‌های مختلف تولید، حمل مواد و ارسال محصول و تعمیرات واحد احیا مستقیم است که با اجرای منظم برنامه‌های تولیدی و تعمیراتی و اجرای پروژه‌های کمی و کیفی توانستند به این مهم دست یابند.

اجرای پروژه‌های متعدد در راستای افزایش کیفیت و کمیت محصول

سید هادی حسینی، رئیس تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در این زمینه عنوان کرد: در راستای ارتقای مداوم کیفیت و کمیت محصول در واحد احیا مستقیم، پروژه‌هایی در دست اقدام است که اجرای آن‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی به همراه داشته باشد. ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه سولفورزدا اشاره کرد که پس از اجرا، علاوه بر مزیت‌های شاخص در بخش کیفیت محصول همچون کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، توانایی استفاده از گندله‌های با سولفور بالا در واحد احیا مستقیم امکان‌پذیر می‌شود. در حال حاضر سولفور موجود در گندله به کاهش کیفیت و کمیت در تولید آهن اسفنجی می‌انجامد؛ بنابراین اجرای پروژه سولفورزدا موجب کاهش هزینه‌های خرید گندله در شرکت فولاد هرمزگان خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه بعدی، بهبود عملکرد کولینگ‌تاورهای واحد احیا خواهد بود که مزیت افزایش تولید در فصل گرم را به همراه دارد. پروژه بعدی اصلاح و بهینه‌سازی دایورتور و شوت‌های حمل مواد است که اجرای آن مزایایی همچون کاهش توقفات و افزایش تولید را خواهد داشت.

رئیس تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان اظهار داشت: همچنین اجرای پروژه نصب سیلوهای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان دنبال می‌شود که به برخورداری از مزیت‌هایی همچون جلوگیری از فعال شدن آهن اسفنجی در فضای باز و جلوگیری از کاهش کیفیت آهن اسفنجی ذخیره‌شده و افزایش موجودی بهینه منجر خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر پروژه‌های یادشده، اصلاح و بهینه‌سازی غبارگیرهای واحد احیا در دستور کار است که در کاهش توقفات، افزایش ایمنی تجهیزات و سلامت کارکنان موثر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.