سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تولید بزرگ‌ترین قالب شمش فولاد در مجتمع اسفراین
09 اردیبهشت 1400 - 10:55
شناسه : 11463
سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه فولاد اسفراین خبر داد؛ سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین، گفت: برای نخستین بار در کشور متخصصان این مجتمع صنعتی، بزرگ‌ترین قالب شمش ریزی فولاد( کوکیل ) را از نوع چدن خاکستری با وزنی در حدود ۸۰ تن را تولید کردند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ابوالقاسم عوض‌پور سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین، اظهار داشت:  این کوکیل در تولید شمش‌های فولادی سنگین وزن استفاده می‌شود. که با ساخت این قالب (کوکیل) امکان‌ تولید قطعات سنگین شامل روتورهای مورد استفاده در صنایع نیروگاهی، شفت‌های بزرگ در صنایع سیمانی، رینگ‌ها و لوله‌های سنگین وزن به روش ریخته‌گری در خلاء (VSD) و یا شمش ریزی به روش ریخته‌گری از کف فراهم می‌شود.

وی افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت مدل، قالب‌گیری در ماسه و در نهایت ریخته‌گری آن در مجتمع صنعتی فولاد اسفراین توسط متخصصان این مجتمع صنعتی انجام شده است‌. که با توجه به ظرفیت ۵۰ تنی پاتیل‌های موجود در کارگاه ذوب، برای تولید این کوکیل از روش ریخته‌گری همزمان از دو پاتیل استفاده شده که ضمن امکان تولید کوکیل به وزن ۸۰ تن با افزایش سرعت ریخته‌گری، کیفیت سطحی و داخلی کوکیل نیز  بهبود قابل توجهی یافت.

سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین با بیان اینکه شرایط تحریم‌های ظالمانه و نیاز صنایع راهبردی کشور به تولید قطعات با وزن بالاتر، تولید این کوکیل ۸۰ تنی را در دستور کار مجتمع صنعتی اسفراین قرار داد، گفت: تولید و بومی‌سازی این قطعه راهبردی با وزن ۸۰ تن علاوه بر رفع نیازهای داخل این حوزه، در هر قطعه ۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی ارزی دارد.

شایان ذکر است که مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد. همچنین این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته‌گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش‌های صنعت نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی‌سازی و ماشین‌سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

ظرفیت اسمی تولید در این مجتمع صنعتی تا قبل از افتتاح طرح توسعه در فروردین ماه سال جاری ۸۰ هزار تن برآرود شده است که با افتتاح طرح توسعه این مجتمع صنعتی در ۱۲فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با دستور ویدئو کنفرانس رییس جمهوری ظرفیت اسمی تولید در این واحد صنعتی به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافت.

برای اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد اسفراین در استان خراسان شمالی در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا حدود ۹۴ میلیون یورو و ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از  ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد اسفراین و لوله گستر اسفراین، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.