شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
تولید بیش از ۲۳۱ هزار تن کاتد مس
25 بهمن 1399 - 14:52
شناسه : 6918
طی 10 ماهه اخیر رقم خورد؛ تولید کاتد مس در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۳۱ هزار و ۱۱۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه طی سال گذشته، افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، برپایه آمار عملکرد واحدهای مس سرچشمه و میدوک ( کرمان) در دی ‌ماه سال جاری، میزان تولید کاتد مس به رقم ۲۴ هزار و ۵۶۸ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه طی سال گذشته، افزایش بازدهی ۵۶ درصدی را به ثبت رساند.

پیش‌بینی‌ها درباره میزان تولید کاتد طی سال جاری نشان می‌دهد که تولید این بخش به رقم ۲۸۰ هزار تن خواهد رسید که با تحقق آن نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸، افزایش بازدهی ۱۲ درصدی ثبت خواهد شد.

کاتدهای مس به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولاتی با خلوص بالای مس و آلیاژهای مس مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود.ضمنا علاوه بر کاربرد وسیع آن در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز  نیز به مصرف می‌رسد.

رشد ۱۹ درصدی آند مس 

آمارهای مورد بررسی در واحدهای سرچشمه و خاتون‌آباد در مدت ۱۰ ماهه امسال گویای تولید ۲۹۲ هزار و ۷۱۵ تن آند مس است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۱۹ درصد افزایش بازدهی را نشان می‌دهد.

آند مس تولیدی در دی ‌ماه سال ۱۳۹۹ به رقم ۲۹ هزار و ۶۴۳ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۸، ۴۱ درصد افزایش یافته است.

تولید ۹۹۸ هزارتن کنسانتره مس 

عملکرد واحدهای میدوک (کرمان)، سونگون (آذربایجان شرقی)، سرچشمه (کرمان)، چهل کوره (سیستان و بلوچستان)، مزرعه (آذربایجان شرقی) و تغلیظ کنسانتره ۵۰۰ تنی در ۱۰ ماهه امسال، ۹۹۸ هزار و ۲۵۰ تن را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه در سال گذته، تفاوت معناداری ندارد.

همچنین در دی ‌ماه میزان کنسانتره مس تولیدی رقم ۹۲ هزار و ۸۰۳ تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افت ۹ درصدی داشته است. همچنین قرار است با انجام پروژه‌های جدید مس، میزان ظرفیت کنسانتره به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد و از این طریق، استان‌های یزد، اردبیل، آذربایجان غربی و محدوده‌ای از سیستان و بلوچستان، استان‌های جدید تولید مس در آینده باشند. 

امروزه در دنیا ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مس تولید می‌شود که ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن در چین و سهم تولید مس ایران ۱.۱ درصد در دنیا به ثبت رسیده است.

طبق برنامه‌های سال آینده قرار است ۳ کارخانه جدید کنسانتره در کرمان شامل درآلو، دره‌زار و معدن ۷۲ هزارتنی حاصل از سرباره‌های مس به بهره‌برداری برسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.