پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
تولید شرکت ملی صنایع مس ایران مصون از کرونا
16 اسفند 1399 - 15:33
شناسه : 8473
شرکت بي.اچ.پی (BHP)، با توليد 1.7 ميليون تن مس، از توليدکنندگان بزرگ اين فلز در جهان به حساب می‌آيد. عمده مس توليدی اين شرکت از معدن اسکونديدای شيلی به دست می‌آيد؛ علاوه بر آن، معادن آنتامينای شيلی، پامپونورت پرو و المپيک‌دم استراليا نيز توسط اين شرکت مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرند. شرکت ملی صنايع مس ايران نيز با توليد حدود 300 هزار تن مس محتوی از سه معدن مس سرچشمه رفسنجان، ميدوک استان کرمان و سونگون در استان آذربايجان شرقی، در بين توليدکنندگان بزرگ دنيا قراردارد. هر دو شرکت در بحبوحه ويروس کرونا، اقداماتی به منظور جلوگيری از گسترش اين بيماری در دستور کار خود قرار دادند. در گزارش حاضر، عملکرد دو شرکت بزرگ توليدکننده مس در ايران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت بریتانیایی ـ استرالیایی بی.اچ.پی (BHP) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد معدنی در سطح جهان برشمرده می‌شود. این شرکت تولیدکننده کامودیتی‌های مختلف از قبیل مس، اورانیوم و… است و در زمینه استخراج سنگ‌‌آهن و زغال‌سنگ، تولید و فروش آلومینیوم، فولاد، منگنز، اورانیوم، الماس، طلا و نقره و همچنین عرضه فراورده‌های نفتی و اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز فعالیت می‌کند. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری مس، همچنین تولید محصولات مسی از قبیل کاتد، اسلب، بیلت و مفتول به فعالیت می‌پردازد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده مس و انواع محصولات آن در کشور به حساب می‌آید. گفتنی است که دو شرکت مذکور، به عنوان دو تولیدکننده بزرگ مس در جهان و ایران، در بحبوحه ویروس کرونا با انجام اقدامات ارزنده در راستای مقابله با ویروس کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی به ادامه فعالیت خود پرداختند و تغییراتی در زمینه تولید آن‌ها دیده نشده است.

اقدامات شرکت بي.اچ.پی در گيرودار ويروس کرونا

در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا تعدادی از پرسنل مجموعه بی.اچ.پی دچار بیماری شدند و به دنبال آن، این شرکت اقدامات پیشگیرانه‌ای را ترتیب داد تا دیگر نیروها در خطر این ویروس قرار نگیرند. انجام مجموعه اموری که قابلیت تعطیلی را نداشتند، تحت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجموعه قوانین تصویب‌شده از سوی دولت، ادامه یافت. بی.اچ.پی برای کارکنانی که بیشتر در خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار داشتند (افراد پنجاه سال به بالای مقیم استرالیا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای) شرایط دورکاری را فراهم ساخت تا کارهای خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند و سیاستِ در خانه ماندن را اجرا کنند. دیگر نیروهای انسانی فعال نیز مورد چکاپ و غربالگری قرار گرفتند تا سلامت آن‌ها حفظ شود. به طور کلی، در شرایط فعلی، مجموعه فعالیت‌های این شرکت با نظارت دولت و طبق دستورالعمل‌های بهداشتی در حال انجام است. بی.اچ.پی برای نیروهای مشغول در سایت خود در کشور شیلی نیز اتاق‌های یک‌بارمصرف تعبیه کرده است و سلامت پرسنل را به طور مداوم و با استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین مورد بررسی قرار می‌دهد. نیروهای انسانی فعال شرکت بی.اچ.پی در بخش‌های اداری لندن، سنگاپور و ملبورن به صورت دورکاری مشغول فعالیت هستند و در برخی ادارات هیوستون و سانتیاگو نیز پرسنل طبق دستورالعمل‌های بهداشتی و با رعایت فاصله اجتماعی و کاهش تعداد نیرو و تغییر شیفت کاری به فعالیت مشغول‌اند. گفتنی است که در گیرودار بحران کرونا هیچ تغییری در مدار تولید این مجموعه ایجاد نشده و این شرکت به فعالیت‌های خود طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده ادامه داده است. نمودار ۱ تولید شرکت بی.اچ.پی را در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته آن نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در روند تولید این شرکت ایجاد نشده است.

در ماه مارس، شرکت بی.اچ.پی به دلیل درگیری جوامع و مناطق گوناگون با بیماری کووید ۱۹، صندوق منابع حیاتی با موجودی ۵۰ میلیون دلار را برای حمایت از مناطق تولیدی خود در کشور استرالیا در نظر گرفت. در بحبوحه کرونا این شرکت کمک‌های بشردوستانه و خدمات ارزشمندی به بخش بهداشت و درمان ارائه کرده و امکانات درمانی محلی، خدمات اساسی منطقه‌ای، جوامع بومی و مشاغل محلی را فراهم ساخته است. این شرکت برنامه مساعدت‌های مالی زیادی را به منظور مهار و مقابله با ویروس کرونا در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است. شرکت بی.اچ.پی با هدف افزایش ظرفیت آزمایش و امکانات درمانی در مناطق آسیب‌پذیر سانتیاگو، مناطق آنتوفاگاستا و تراپاگای شمالی، حدود ۸ میلیون دلار به دانشکده پزشکی کاتولیکا (Católica) کمک کرده است؛ همچنین سه میلیون دلار دیگر به سایر جوامع برای جلوگیری از بیماری کووید ۱۹ اهدا کرده است. شعبه بی.اچ.پی در کشور شیلی طرح حمایت از شرکای پیمانکاری را که در این بحران دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند اجرا کرده و برای این امر ۲۵ میلیون دلار آمریکا را در نظر گرفته است که با کمک آن، هفت هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل به همراه خانواده‌هایشان مورد حمایت قرار می‌گیرند. علاوه بر اقدامات ارزنده و مساعدت‌های مالی مذکور، بنیاد بی.اچ.پی مبلغ سه میلیون دلار را برای پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ به دو مؤسسه تحقیقاتی برتر جهان که در استرالیا مستقرند پرداخت کرده است؛ همچنین مبلغ دو میلیون دلار به دانشگاه کوئینزلند و یک میلیون دلار به دانشگاه ملبورن و موسسه پیتر دوهرتی پرداخت کرده است تا به کشف واکسن و ایجاد زمینه احیا و درمان هرچه سریع‌تر  بیماران کرونایی بپردازند.

افزايش توليد شرکت ملي صنايع مس ايران همزمان با پيشگيري از بيماري کوويد- ۱۹

شرکت ملی صنایع مس ایران، به منظور اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با ویروس کرونا، به تشکیل کمیته هماهنگی در سطح ستاد و مجتمع‌های خود پرداخت. این شرکت، همچون دیگر شرکت‌های بزرگ مس دنیا، اقدامات گسترده‌ای در واحدهای اداری و تولیدی خود صورت داد. از جمله اقدامات این مجموعه در مجتمع‌های مس سرچشمه، شهربابک و سونگون، که خط مقدم تولید هستند، می‌توان به گندزدایی و ضدعفونی کردن محیط، ماشین‌آلات، ابزار و تجهیزات در دفعات متعدد اشاره کرد. همچنین در برخی واحدها نیز این شرکت به تعطیلی موقت و نیز تهیه بسته‌های بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌کننده، اسپری، دستمال مرطوب، دستکش و ماسک پرداخت و با هدف حفظ سلامت پرسنل، به کاهش مدت زمان کار در واحدهای اداری اقدام کرد. مجموعه اموری که قابلیت انجام به صورت غیرحضوری را داشتند، از طریق مجازی و از راه دور مورد پیگیری قرار گرفتند و پرسنل به طور دورکاری ادامه فعالیت دادند. همچنین ماموریت‌ها و جلسات غیرضروری لغو و یا محدود شدند. با وجود مشکلات گسترده اعم از تعطیلی‌های اجباری در بخش پشتیبانی، پیمانکاری و عدم دادوستد بسیاری از شرکت‌های پایین‌دست به منظور کنترل و مقابله با ویروس کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، این مجموعه نه‌تنها هیچ خللی در تولید خود ایجاد نکرد، بلکه توانست میزان تولیدات خود را بهبود ببخشد.

گفتنی است که در فروردین‌ماه سال جاری تولید کنسانتره مس به ۱۰۲ هزار و ۹۰۷ تن رسید که نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ تن و در مقایسه با اسفندماه ۱۳۹۸ تقریبا ۱۷ هزار تن افزایش پیدا کرده است. میزان تولید کاتد نیز در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ و اسفندماه سال ۱۳۹۸ تغییرات چندانی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن نداشته است. نمودار ۲ تغییرات تولید کنسانتره مس و کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران را در بحبوحه کرونا و در زمان مشابه قبل از شیوع این ویروس نشان می‌دهد. داده‌های آماری سایت کدال حاکی از آن است که با وجود تعطیلی‌ها و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که به کاهش تعداد نیروی فعال انسانی منجر شد، میزان تولید محصولات این شرکت کاهش پیدا نکرده و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل در شرایط خوبی به سر برده و روند تولید تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ قرار نگرفته است.

مسئولان و مدیران مجتمع‌های شرکت ملی مس در اقداماتی بشردوستانه با هدف مهار ویروس کرونا به تعامل با سران استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان پرداختند تا از ظرفیت مجتمع‌ها در راستای افزایش سطح سلامت مردم منطقه استفاده شود. در این راستا، از طریق نصب پوسترهای آموزشی، تهیه کلیپ و ارسال محتوای آموزشی برای پرسنل در سطح ستاد و مجتمع‌ها از طریق پیامک و شبکه‌های اجتماعی و همچنین‌ در سایت‌های اطلاع‌رسانی شرکت، مجتمع‌ها و باشگاه‌های ورزشی، تلاش قابل‌توجهی در جهت مقابله با بیماری کووید-۱۹ انجام دادند.

شرکت ملی مس و مجتمع مس سرچشمه در حیطه مسئولیت اجتماعی خود به مساعدت‌های مالی و تجهیزاتی برای مقابله با ویروس کرونا در شهر رفسنجان اقدام کردند. همچنین در شهر ورزقان نیز اصول بهداشت فردی و عمومی در سطح مجتمع سونگون در دستور کار قرار گرفت. به طور کلی این شرکت اقدامات ارزنده‌‌ای با هدف رفع و تقلیل بحران کرونا به منظور تداوم تولید در کارخانجات شرکت مس صورت داد و علاوه بر ایفای نقش حمایتی خود از صنعت مس، کمک‌های درخور توجهی در حوزه بهداشت و درمان و همچنین نیازهای فوری و اولویت‌دار شبکه بهداشت و درمان ارائه کرد. از مساعدت‌های این شرکت به کادر بهداشت و درمان کشور می‌توان تهیه اقلام بهداشتی، یک میلیون ماسک N95، ۵ میلیون ماسک سه‌لایه و ۱۵۰ هزار دست گان پزشکی را نام برد.

شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع‌های مربوطه با کمک مالی ۴ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی کرمان و کمک ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به شهربابک، در تجهیز شبکه بهداشت و درمانی این شهرها حضور پررنگی داشتند و این هزینه‌ها صرف خریداری اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها از قبیل تخت بستری و تشک، دستگاه تنفس مصنوعی، دستگاه بیهوشی، دستگاه سونوگرافی و مانیتور قلبی شده است. شرکت ملی صنایع مس ایران نه‌تنها به مسائل و برنامه‌های تولیدی صنعت مس کشور پرداخته، بلکه در عرصه توسعه و مالی نیز رکوردهای درخشانی را به ثبت رسانده است.

شایان ذکر است که این شرکت، علاوه بر موارد مذکور، در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کرده و به کمک مناطق محروم و کم‌برخوردار شتافته است. این مجموعه تولیدی از ابتدای سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی‌های پیوسته و مداومی به منظور انجام خدمات رفاهی، پزشکی و درمانی برای مناطق کم‌برخوردار کشور در قالب برگزاری اردوی‌های جهادی در دستور کار قرار داده و اجرا کرده است. از جمله اهداف این شرکت در سال‌های آتی، ایفای نقش پررنگ‌تر در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.