جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
تولید عریض‌ترین تختال در فولادمبارکه
30 فروردین 1400 - 14:23
شناسه : 10726
شرکت فولادمبارکه در راستای عمل به شعار سال و ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات تولیدی خود، توانست با تکیه بر توانایی‌ها و دانش فنی متخصصان طی چند ماه، عریض‌ترین تختال خاورمیانه و شمال آفریقا را به عرض دو متر تولید کند تا علاوه بر بی‌نیازی از واردات این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور، نشان دهد که هیچ مانعی سد راه این شرکت نیست و همچنان در پشتیبانی از سایر صنایع، حرف اول را می‌زند و توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بعد از تولید ضخیم‌ترین تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر توسط شرکت فولادمبارکه که برای اولین‌بار در کشور و منطقه انجام شد، این بار نوبت به تولید عریض‌ترین تختال در کشور با عرض دو هزار میلی‌متر رسید. تولید این نوع از تختال امروز در حالی توسط فولادمردان شرکت فولادمبارکه محقق شد که تا پیش از این، صنایع بزرگی همچون نفت، گاز و کشتی‌سازی برای تامین این نوع تختال، مجبور به انجام واردات از دیگر کشورها بودند. بنابراین باید گفت که تامین نیاز صنایع داخلی و از جمله کشور توسط شرکت فولادمبارکه در جهت تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در حال انجام است تا گامی بزرگ در جهت رشد صنعت و اقتصاد کشور برداشته شده و موجب افزایش درآمد ارزی برای کشور در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی گردد.

پشتیبانی از صنایع داخلی؛ ارزآورزی از بازارهای جهانی

عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه در خصوص تولید عریض‌ترین تختال کشور توسط این شرکت گفت: تختال با عرض دو هزار میلی‌متر، عریض‌ترین تختالی است که تاکنون در کشور تولید شده و از گریدهای فوق کم‌کربن و میکرو آلیاژی در آن استفاده شده که ضمن مصرف آن در صنایع داخلی کشور، می‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی افزود: در واقع تولید این محصول نیاز صنایع داخلی کشور همچون لوله‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی را تامین کرده و آن‌ها را از واردات برای تامین ورق‌های تولیدی این نوع تختال، بی‌نیاز می‌کند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه در خصوص اینکه تولید این محصول تا چه میزان در شرکت فولادمبارکه انجام خواهد شد، بیان کرد: تولید این نوع از تختال بر اساس میزان سفارش‌هایی که دریافت می‌شود، صورت خواهد گرفت. در واقع هر اندازه صنایع کشور از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و لوله‌سازی به این نوع تختال نیاز داشته باشند، شرکت فولادمبارکه توان تولید و ارائه آن را به مصرف‌کنندگان دارد، اما عمده تولید این محصول برای صادرات بوده و می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد. بنابراین با قرارگرفتن کشور در شرایط تحریم و اینکه در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم این‌گونه محصولات در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش راهگشایی خواهد داشت که البته این موضوع نیز با توجه به میزان سفارشی که می‌توان از بازارهای خارجی جذب کرد؛ محقق خواهد شد.

گامی دیگر در جهت توسعه صنعت کشور

اکبری محمدی بیان کرد: تا قبل از تولید تختال ویژه عریض با ضخامت دو هزار میلی‌متر در کشور، موارد استفاده آن از دیگر کشورها تامین می‌شد و موجب خروج ارز از کشور می‌گشت، اما اکنون با تولید این محصول نیازی به واردات نداریم. در واقع، شرکت فولادمبارکه با تولید عریض‌ترین تختال، ضمن بی‌نیاز کردن کشور به واردات این محصول، با اضافه کردن محصولی جدید و کاربردی به سبد محصولات خود، گام دیگری در جهت توسعه صنعت کشور برداشته است.

محصولی ۱۰۰ درصد ایرانی با کیفیتی مشابه محصولات خارجی

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه در خصوص اینکه آیا تختال تولید شده توان رقابت با نمونه مشابه خارجی خود را دارد، گفت: از آن جایی که بازارهای خارجی به دنبال محصولی باکیفیت هستند، ضمن مناسب بودن این محصول تولید شده برای صادرات به بازارهای خارجی، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.

اکبری محمدی ادامه داد: تولید این محصول توسط نیروهای متخصص فولادمبارکه، برنامه‌ریزی و کلیه مراحل تولید آن توسط کارشناسان و کارکنان متبحر شرکت فولادمبارکه انجام شده و به صورت ۱۰۰ درصد داخلی تولید شده است.

شکستن انحصار و امکان تولید تختال‌های عریض‌تر

غلامرضا سلیمی مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه نیز در خصوص تولید تختال با عرض دو هزار میلی‌متر در این شرکت، اذعان داشت: ماشین شماره ۵ ریخته‌گری ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، پیش‌تر تختالی با عرض یک هزار و ۹۸۰ میلی‌متر را تولید کرده بود اما تولید تختال ویژه با عرض دو هزار میلی‌متر، برای اولینبار در این مجموعه تولید شده است.

وی افزود: افزایش ابعاد تختال بسیار پیچیده بوده و نیازمند بررسی دقیق در حوزه‌های مکانیک، خنک‌سازی، متالوژیکی و هیدرولیکی است؛ زیرا در صورتی که نتیجه این محاسبات اشتباه باشد، می‌تواند به از دست رفتن ماشین ریخته‌گری نیز منجر شود.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه گفت: پس از آنکه درخواست‌ها مبنی بر تولید تختال عریض دو هزار میلی‌‌متری توسط شرکت فولادمبارکه دریافت شد، بررسی‌های لازم جهت امکان‌سنجی فرایند تولید، انجام و تولید صفر تا صد این تختال عریض توسط کارشناسان داخلی شرکت فولادمبارکه صورت گرفت. باید بگویم که علاوه بر تولید تختال عریض دو هزار میلی‌متری، امکان تولید تختال‌های عریض‌تر نیز وجود دارد.

توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض دو متری

سلیمی ادامه داد: این تختال پیش‌تر توسط شرکت‌های فولادسازی بنام و معتبر اروپایی یا چینی تولید شده است، اما اکنون دانش فنی تولید این نوع تختال ویژه در شرکت فولادمبارکه نیز وجود دارد. در صورتی که سفارشات متعددی وجود داشته باشد، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض دو هزار میلی‌متر وجود دارد. البته در آینده با اضافه شدن یک پلنت گاززدایی جدید در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده، توانایی تولید بیش از دو میلیون تن تختال عریض و ویژه دو هزار ‌میلی‌متر نیز وجود خواهد داشت.

وی درباره کاربرد این محصول جدید نیز یادآور شد: تختال‌های عریض عمدتا برای صنایع لوله‌سازی برای تولید پلیت‌های ضخیم و صنایع کشتی‌سازی استفاده می‌کنند.

تختال کاملا صادراتی؛ اولین مقصد اروپا

قاسم خوشدل‌پور مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولادمبارکه نیز با اشاره به دستاوردهای جدید شرکت فولادمبارکه در تولید تختال عریض دو هزار میلی‌متر، تاکید کرد: این تختال ویژه برای اولین‌بار در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) توسط شرکت فولادمبارکه تولید شده است.

وی ادامه داد: پس از تولید تختال ضخیم ۳۰۰ میلی‌متر در شرکت فولادمبارکه توسط ماشین شماره پنج ریخته‌گری، درخواست‌ها برای تولید تختال‌های عریض نیز به شرکت ارائه شد. پس از انجام بررسی‌های لازم، برنامه‌ریزی لازم برای تولید تختال دو هزار میلی‌متر انجام و در نهایت این تختال ویژه برای اولین‌بار در کشور تولید شد.

مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولادمبارکه، عنوان کرد: پیش‌تر تختال دو هزار میلی‌متر با دو ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ در شرکت فولاد هرمزگان تولید شده بود اما آنچه تختال تولیدی شرکت فولادمبارکه را متمایز می‌کند، نوع گرید این تختال است. به بیان دیگر، این تختال از سیکل RH و هیدروژن‌زدایی عبور کرده و عریض‌ترین تختال ویژه کشور محسوب می‌شود.

خوشدل‌پور تصریح کرد: نکته قابل ذکر این است که توانایی تولید ماشین ریخته‌گری شماره ۵، دو میلیون تن در سال و گاززدایی RH 700 هزار تن در سال است که باعث می‌شود فولادمبارکه بتواند این تختال ویژه را تا ۷۰۰ هزار تن در سال تولید و علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی، بخشی از نیازهای دیگر کشورها را تامین کند. این تختال ویژه تولید شده کاملا صادراتی است و به عنوان اولین مقصد به اروپا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه گرید داخلی این تختال ۵۱۴۹ و ۴۱۷۸ و ضخامت آن ۲۵۰ میلی‌متر است، افزود: اگرچه برخی شرکت‌های فولادسازی در سطح جهان قادر به تولید این نوع تختال هستند اما در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) برای اولین‌بار تولید می‌شود.

پشتیبانی بر اساس نیاز مشتری

محسن احمدی ورزنه رییس آماده‌سازی و انبار تختال شرکت فولادمبارکه نیز در راستای تولید محصول جدید این شرکت، گفت: در واحد آماده‌سازی و انبار تختال بر اساس سفارش مشتری، آزمایش‌های مخصوصی روی تختال انجام می‌شود و با انجام آزمایش و نمونه‌برداری، به درخواست مشتری پاسخ می‌دهیم.

وی افزود: در راستای ارتقای کیفی محصول تختال، آزمایش‌هایی انجام می‌شود و در صورت نیاز با اعمال فرایندهایی در واحد آماده‌سازی و انبار تختال، بر روی اسلب مانند اسکارف و برش، این تختال برای حمل بار آماده می‌شود.

رییس آماده‌سازی و انبار تختال شرکت فولاد‌مبارکه، تصریح کرد: تختال‌های آماده شده پس از حمل به بخش انبار منتقل و پس از هماهنگی با مشتری تختال‌های آماده ارسال می‌شود.

احمدی عنوان کرد: تولید عریض‌ترین تختال در خاورمیانه توسط شرکت فولادمبارکه توانست به نیاز صنایع کشتی‌سازی و ساخت لوله‌های انتقال سیالات به تختال با عرض بالا، پاسخ دهد.

پایان وابستگی و تبدیل تحریم‌ها به فرصتی برای تولید بیشتر

محمد فخری فخرآبادی رییس تعمیرات ماشین ۵ ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه نیز با اشاره به تولید تختال با عرض دو هزار میلیمتر برای نخستین‌بار در کشور، گفت: برای تولید این محصول از تکنولوژی پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مانند DYNAMIC SOFT REDUCTION (D.S.R) بهره گرفته شده است. این محصول پس از تولید خام در کوره‌های قوس الکتریکی، وارد واحد متالورژی ثانویه می‌شود و پس از طی کردن مرحله گاززدایی تبدیل به تختال مورد استفاده در مصارف خاص می‌شود.

وی افزود: کارشناسان و متخصصان واحد ریخته‌گری با تکیه بر دانش و تخصص خود توانستند در تیم کارشناسی شده به تولید عریض‌ترین تختال با عرض دو هزار میلی‌متر دست یابند.

لازم به توضیح است که تولید عریض‌ترین تختال در شرکت فولادمبارکه برای اولین‌بار در کشور انجام شده در صنایعی همچون صنعت نفت وگاز، پتروشیمی، کشتی‌سازی کاربرد دارد و این محصول ضمن کمک به خودکفایی هرچه بیشتر ایران در این صنایع بزرگ و ارزشمند، گامی بزرگ در جهت صرفه‌جویی ارزی برای کشور و حتی ارزآوری برای صنعت و اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت. در واقع، افزایش تعداد محصولات موجود در سبد صادراتی شرکت فولادمبارکه به مانند گنجینه‌ای ارزشمند برای صنعت و اقتصاد کشور بوده و در شرایطی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند افزایشی در پیش گرفته، می‌تواند به عنوان چراغی روشن برای حرکت در مسیر اقتصاد غیرنفتی کشور باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.