سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تولید پروفیل آلومینیومی را حمایت کنید
14 شهریور 1401 - 14:52
شناسه : 31542
مدیرعامل شرکت آلومینیوم طلوع بهمن اراک گفت: در حالی ناچار به استفاده از قالب‌های فولادی تقلبی و بی‌کیفیت چینی به جای سوئدی هستیم که متاسفانه هیچ نظارتی در سطح بازار وجود ندارد و این معضل منجر به کاهش کیفیت پروفیل‌های تولیدی شده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از «فلزات آنلاین»، عباس فراهانی بیان کرد: مقاطع پروفیل آلومینیومی اعم از صنعتی و ساختمانی از سال ۱۳۷۸ در شرکت آلومینیوم طلوع بهمن اراک تولید می‌شود. شرایط تولید در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل، دشوارتر شده است و با حداکثر ۱۰ درصد میزان ظرفیت مشغول تولید هستیم. در حال حاضر، برجام بهانه‌ای برای تشدید رکود حاکم بر بازار شده‌ است و همگان در انتظار نتیجه مذاکرات هستند. البته این یک امر طبیعی به شمار می‌آید و از آنجایی که نرخ دلار از ارزش بالایی در معاملات برخوردار است، بر همین اساس باید منتظر نتیجه نهایی مذاکرات ماند تا ضرر بیشتری عاید تولیدکنندگان نشود. ریسک حاصل از ضرردهی در این شرایط، بر چگونگی معاملات دامن زده است و امیدوار هستیم نتیجه مطلوبی از مذاکرات برجام حاصل شود.

وی افزود: شمش آلومینیومی، ماده اولیه مورد نیاز تولید پروفیل است و از بازار آزاد خریداری می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، رقابت ایجاد شده در بورس کالای ایران برای تامین شمش است. نکته مهم و حائز اهمیت این است که اگر این رقابت سالم باشد، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد اما متاسفانه عده‌ای که پیش‌تر اقدام به خرید و دپوی شمش در کارخانه خود با یک حجم مشخص کرده‌اند، با ایجاد رقابت برای خرید دوباره شمش از بورس، منجر به افزایش قیمت آن می‌شوند تا بتوانند شمش موجود در انبار کارخانه خود را با قیمت بیشتری به واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس بفروشند. از آنجایی که امکان خرید شمش از بورس برای این واحدها فراهم نیست و یا به شدت دشوار است، بنابراین چاره‌ای جز خرید شمش با قیمت بیشتر از بازار آزاد ندارند. این رقابت ناسالم منجر به کاهش چشمگیر مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از واحدهای تولیدی پروفیل آلومینیومی شده و آن‌ها را به تعطیلی کشانده است. متاسفانه هیچ نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد و این در حالی است که مسئولان ذی‌ربط نسبت به شرایط عرضه شمش آلومینیوم در بورس، آگاهی و اطلاعات کافی دارند.

افزایش قیمت آلومینیوم برخلاف بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت آلومینیوم طلوع بهمن اراک در خصوص نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی و مقایسه آن با داخل، عنوان کرد: نه تنها آلومینیوم بلکه سایر فلزات با نوسان قیمت طی چند ماه اخیر مواجه شده‌اند. این در حالی است که برای مثال، قیمت مس در بازار داخلی علی‌رغم کاهش بسیار در بورس فلزات لندن، چندان دستخوش تغییر نشده است اما این مسئله در ارتباط با فلز آلومینیوم صدق نمی‌کند و قیمت آن با وجود کاهش در بازارهای جهانی، با رشد در داخل همراه بوده است. علت آن هم رقابت ایجاد شده و همچنین تغییر پریمیوم در فرمول محاسبه قیمت شمش آلومینیوم است و در حال حاضر، قیمت آن در بورس به حدود ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

فراهانی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تصریح کرد: افزایش قیمت گاز، باعث شد تا تولید مجموعه در یک برهه زمانی با افت همراه شود اما پس از پیگیری‌های فراوان موفق شدیم با همان قیمت ۵۴۰ تومان به ازای هر مترمکعب به تولید خود ادامه دهیم. با توجه به اینکه اساس تولید در کارخانه ما، استفاده بهینه از گاز است، بر همین اساس قطعی برق طی سه ماه اخیر تاثیر چندانی بر تولید ما نداشته است. اگرچه خوشبختانه این اتفاق در سال جاری با اطلاع‌رسانی قبلی انجام شد و بسیاری از تولیدکنندگان موفق به مدیریت تولید شدند و ضرر کمتری به ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید واحدهای صنعتی وارد شد.

وی در ادامه به اهمیت حفظ نیروی انسانی با تجربه در واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری که کارفرمایان را در تنگنای اقتصادی قرار داده و آن‌ها را ناچار به تعدیل نیروی انسانی کرده است، ما تمام تلاش خود را جهت حفظ نیروی انسانی باسابقه در مجموعه به کار گرفته‌ایم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم؛ چراکه معتقد هستیم تجربه نیروی انسانی، نقش بسیار مهمی در موفقیت یک مجموعه دارد و حتی از دانش و تحصلات دانشگاهی نیز مهم‌تر است. بر همین اساس از هیچ کوششی در حفظ نیروهای انسانی باتجربه خود دریغ نخواهیم کرد و همواره در تلاش هستیم بسترهای لازم جهت افزایش میزان بهره‌وری آن‌ها را فراهم کنیم.

کیفیت پروفیل‌های تولیدی‌ کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آلومینیوم طلوع بهمن اراک در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت پروفیل‌های داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی چیست، اذعان کرد: با توجه به اینکه دانش و تخصص کافی در زمینه تولید انواع پروفیل آلومینیومی در داخل کشور وجود دارد اما افزایش هزینه‌های تولید و همچنین عدم تامین قالب‌های فولادی مناسب، منجر به کاهش کیفیت پروفیل‌های تولیدی در مقایسه با نمونه‌های خارجی شده است. یکی از مشکلات مهمی که در این زمینه به وجود آمده است، کمبود قالب فولادی با کیفیت محسوب می‌شود و شرایط تولید پروفیل را بیش از پیش دشوار ساخته است. در حالی که پیش از این قالب‌های مورد نیاز خود را از کشور سوئد وارد می‌کردیم، با اعمال تحریم و نبود ارتباطات تجاری با کشورهای اروپایی، ناچار به خرید قالب‌های بی‌کیفیت چینی از بازار با قیمت هنگفت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی هستیم. استفاده از این قالب‌ها ضمن کاهش کیفیت محصول نهایی، هزینه‌بر خواهد بود و  صرفه اقتصادی و کارآیی لازم را ندارد.

فراهانی در همین راستا اضافه کرد: از آنجایی که نظارت کافی در سطح بازار وجود ندارد، ما قالب‌های فولادی مورد نیاز خود را با برندهای خارجی خریداری می‌کنیم و زمانی که این قالب‌ها در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، متوجه کیفیت پایین و تقلبی بودن این برندها می‌شویم. به همین علت ممکن است با شکسته شدن قالب حین فرایند تولید مواجه و اگر موفق به تولید محصول نیز شویم، کیفیت مطلوب حاصل نخواهد شد. متاسفانه هیچ سازمان مشخصی هم پاسخگوی این معضل نیست و بر همین اساس می‌توان گفت توانایی رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده پروفیل آلومینیومی به ویژه ترکیه را نداریم. در حال حاضر این کشور بازارهای صادراتی منطقه را در دست گرفته است و شاید ما بتوانیم صادرات محدودی به کشور عراق داشته باشیم.

نیازمند بازاریابی گسترده در سطح منطقه هستیم

وی ضمن تاکید بر اهمیت بازاریابی برای محصولات آلومینیومی در سطح منطقه، اذعان کرد:  بازاریابی، مقوله بسیار مهمی است که جهت توسعه و پیشرفت صنعت آلومینیوم باید در دستور کار مسئولان و بخش‌های ذی‌ربط قرار بگیرد. از سوی دیگر، توسعه تولید بدون حمایت دولت ممکن نیست و این در حالی است که دولت‌های مختلف جهان، حامی اصلی تولیدکنندگان فعال در این کشورها هستند و به همین علت شاهد، رشد و پیشرفت روزافزون تولید در ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. متاسفانه دولت و مسئولان از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند و وعده‌های آن‌ها مبنی بر حمایت از تولید، در حد شعار باقی مانده است. برای مثال، ما مدت دو سال است که به دنبال خرید یک کوره دی سی برای ریخته‌گری شمش در مجموعه هستیم اما با توجه به شرایط دشواری که برای دریافت تسهیلات وجود دارد، قادر به تامین نقدینگی لازم نیستیم و متاسفانه تا به امروز نیز حمایتی از ما نشده است.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص فرایند تولید، مطرح کرد: انواع پروفیل و همچنین برخی لوازم آشپزخانه در مجموعه ما تولید می‌شود. اکستروژن، فرایندی است که در تولید پروفیل از آن استفاده می‌کنیم. پروفیل‌های تولید شده بر اساس سفارش مشتری، برشکاری و رنگ‌کاری می‌شود و پس از کنترل کیفیت نهایی، برای مشتریان در استان‌های تهران و یزد ارسال خواهد شد. خوشبختانه طی مدت فعالیت حدود ۲۲ ساله خود، مشتریان ثابتی پیدا کرده‌ایم و در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم که بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل تعطیل شده‌اند و یا در آستانه تعطیلی هستند. ضمن اینکه از دستگاه‌های اکسترود در خط تولید پروفیل که تولید داخل هستند، استفاده می‌کنیم. تکنولوژی مورد استفاده نیز بسیار قدیمی است و در شرایط تحریم، نمی‌توان در راستای به روزرسانی تجهیزات اقدام کرد. با افزایش روزافزون قیمت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مدرن، امکان به کارگیری از تکنولوژی جدید فراهم نیست که این معضل در بسیاری از واحدهای تولیدی وجود دارد و در چنین شرایطی، تنها باید به فکر بقای تولید و مجموعه باشیم.

فراهانی در پایان به اهمیت فلز آلومینیوم اشاره کرد و یادآور شد: شرایط تولید در کشورهای مختلف جهان به نحوی است که اگر می‌خواهیم به موفقیت دست پیدا کنیم و به دنبال رقابت در بازارهای بین‌المللی هستیم، باید به روز باشیم و از ماشین‌آلات و تجهیزات روز دنیا در تولید محصول استفاده کنیم. رفع تحریم‌ها در این زمینه بسیار موثر خواهد بود و در صورت وقوع این مهم، می‌‎توانیم نسبت به واردات انواع دستگاه‌های روز تولید اقدام کنیم. امیدوار هستیم دولت، توجه بیشتری به حمایت از بخش خصوصی داشته باشد تا شاهد رونق تولید محصولات آلومینیومی در داخل و همچنین صادرات باشیم.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.