سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تکیه بر دانش روز اساس تولید در چادرملو
16 فروردین 1401 - 15:34
شناسه : 26228
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نخستین جلسات کاری خود در سال جدید و دیدار با پرسنل در مجتمع‌های معدنی و صنعتی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال(تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پیشگامان ورود به عرصه بومی‌سازی در فرایند تولید از معدن تا فولاد بوده و جزو نخستین شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر، داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را با تکیه بر خلاقیت و توانمندی صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان به طور جدی دنبال کرده و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیز انجام داده است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی چادرملو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در سال گذشته را تاسیس مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه چادرملو در برج فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر عنوان کرد و اظهار داشت: با این اقدام عملا راه را برای ظهور خلاقیت جوانان مستعد و تحصیل کرده و نیز همکاری تنگاتنگ با مراکز علمی و دانش‌بنیان هموار ساختیم؛ چراکه اعتقاد داریم این همکاری دانشگاه با صنعت، گام عملی و بزرگی است برای نزدیک کردن نگرش‌های آکادمیک و خلاق با نگرش های صنعتی و تولیدی که می‌تواند تحولات عظیمی را در بستر مراکز علمی و تولیدی کشور به ارمغان آورد.

 وی افزود: چادرملو به عنوان شرکت پیشتاز در تلاش است هوشمندسازی خطوط تولید و گسترش فناوری نوظهور همچون پردازشگرهای کلان داده‌ها، هوشمندسازی سامانه‌ها و فرایند مواد پیشرفته در ساختار تولیدی شرکت را  به عنوان رسالتی در جامعه تولیدی و علمی کشور پیاده‌سازی نماید و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه بومی‌سازی قطعات خاص در کشور فعالیت می‌کنند با اختصاص تسهیلات  ویژه حمایت لازم را به عمل می‌آورد.

مدیرعامل چادرملو همچنین انعقاد قرارداد با شرکت فولاد اسفراین، برای بومی‌سازی رولرهای تجهیز HPGR که در واحد خردایش کنسانتره مورد استفاده و نیازمند برخورداری از دانش بالایی است را از جمله گام‌های عملی در جهت بهره‌گیری از دانش فنی داخلی عنوان کرد و گفت: با قبول تمامی ریسک‌های آن سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کردیم و امیدواریم این قرارداد که ارزش آن ده‌ها میلیارد تومان است امسال به نتیجه برسد و در فرایند تولید به کار گرفته شود.

تقی‌زاده بیان کرد: یکی دیگر از قراردادهای مهم چادرملو در سال گذشته با شرکت صنایع مس باهنر جهت ساخت باس تیوب‌های مسی است که در ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک و کوره پاتیلی فولادسازی از آن استفاده می‌شود و ساخت این قطعه در این سایز برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار قطعه صنعتی در چادرملو بومی‌سازی شده است، به طوری که در بخش کنسانتره‌سازی بالای ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات ساخت داخل شده، در کارخانه گندله‌سازی بالای ۹۵ درصد بومی‌‌سازی شده است، در کارخانه فولادسازی بالای ۸۰ درصد قطعات بومی‌سازی شده و در کارخانه احیای مستقیم که هنوز نوپا است و دو سال است که بهره‌برداری از آن آغاز شده حدود ۷۰ درصد  قطعات و تجهیزات آن بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل چادرملو تاکید کرد: ما در بخش مکانیکال نزدیک به ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کرده‌ایم که پیشرفت قابل قبولی است و به جرات می‌توان گفت که در کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی به صورت انگشت شمار قطعاتی هستند که هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند.

تقی‌زاده اذعان داشت: در نتیجه این رویکرد زیر بنایی توانستیم علاوه بر جلوگیری از خروج و صرفه جویی ۲۰ میلیون یورو ارز، زمینه ارتقای دانش فنی متخصصان داخلی را نیز فراهم کنیم.

وی در پایان عمده دلیل مکانیکال بودن قطعات ساخت داخل را ضعف در دانش تولید تجهیزات ابزار دقیق عنوان و خاطرنشان کرد: تجهیزات ابزار دقیق از صنایع هایتک در جهان به شمار می‌رود و فناوری تولید بخشی از قطعات آن انحصارا در اختیار برخی از شرکت‌های بزرگ جهان قرار دارد. از طرفی ساخت و تولید برخی از این تجهیزات با ریسک بالایی همراه بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است، با این وجود تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این عرصه توانسته‌اند ساخت قطعاتی همچون سطح سنج و لول‌سنج را در داخل کشور آغاز کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.