پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
تیرآهن بال پهن ذوب‌آهن، نوید‌بخش ایمنی در صنعت ساختمان
23 مرداد 1401 - 21:58
شناسه : 31170
بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران گفت : مقاطع ساختمانی استاندارد ذوب‌آهن اصفهان، پیش‌نیاز طرح نهضت ملی مسکن است.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات ، شرکت ذوب آهن به عنوان تنها تولید‌کننده مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور با برند دیرینه «با اطمینان بسازید» و بر پایه تولید فولاد به روش کوره بلند که ۷۰ درصد از تولید فولاد در دنیا بر همین اساس است، به همت دانش و تلاش شبانه‌روزی کارکنان بخش‌های مختلف کارخانه و همچنین بر اساس گواهینامه‌هایی مانند «Cares» ، «Homologation» و سایر استانداردهای ملی و بین‌المللی، در کنار تولید انواع محصولات با ارزش‌افزوده بالا، سالانه  تولید بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات ساختمانی را در کارنامه تولید ملی ایران اسلامی به ثبت رسانده است. مقاطع ساختمانی نظیر انواع تیرآهن از سایز ۱۰ تا۳۰ ، انواع تیرآهن بال پهن از سایز ۱۲ تا ۴۰، انواع میلگرد آجدار از سایز ۱۲ تا ۴۰ در گریدهای A3 و A4 ،انواع نبشی از سایز ۵۰ تا ۱۵۰  که به دلیل مزیت‌هایی نظیر تحمل‌پذیری فوق‌العاده بالا در مقابل زلزله، تسریع در ساخت، قیمت تمام‌ شده مناسب ساختمان، کمک به حفظ محیط زیست، امکان جا‌به‌جایی اسکلت فلزی، وزن سبک‌تر ساختمان و ایجاد مقاومت بسیار بالا در بین طبقات، به گواه صاحب‌نظران صنعت ساختمان در دنیا، شاه‌بیت اصلی ساخت و ساز به شمار می‌روند، به ویژه انواع تیرآهن‌های بال پهن که در طرح نهضت ملی مسکن، می‌توانند انقلاب عظیمی را در ساختمان‌سازی ایمن در کشور رقم بزنند.

فریبرز ناطق الهی، بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران کشور در خصوص استفاده از تیرآهن بال پهن در ساختمان‌سازی و در ابعاد گوناگون، بیان کرد: اولین پارامتر مهم یک ساختمان ایمن، انتخاب ساختگاه یا محل احداث آن است. اگر زمین مورد نظر برای ساخت و ساز در مسیر گسل، سیلاب و یا سایر بلایای طبیعی قرار گرفته باشد، از همان ابتدا، خشت اول را کج نهادیم و هزینه‌تراشی و مهم‌تر از همه، سلامت مردم را با مخاطره مواجه کرده‌ایم. بنابراین توجه به موقعیت جغرافیایی زمین بسیار مهم است.

وی افزود: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که نقشه سازه‌ای ساختمانی که به عنوان مثال در تهران جواب می‌دهد، در تبریز پاسخ‌گو نیست و هر شهری ویژگی‌های جغرافیایی خود را دارد. بنابراین تسری دادن نقشه سازه‌ای ساختمان، یک رویکرد حرفه‌ای و استاندارد نیست و با کوچک‌ترین بحران طبیعی، بزرگ‌ترین فاجعه‌ها را در شهرهای مختلف کشور نظاره‌گر خواهیم بود.

 بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران کشور همچنین مطرح کرد: در ادامه با چند شیت نقشه و گزارش فنی رو‌به‌رو می‌شویم که البته گزارش‌ها کمتر مطالعه می‌شوند. از این مرحله به بعد مهندسان و کارگران، کار ساخت را کلید می‌زنند و در این مرحله است که استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب، به عنوان شاه‌بیت اصلی ساختمان‌سازی مطرح می‌شود.

ناطق الهی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه ساختمان‌های نا‌ایمن بسیاری را در سطح کشور شاهد هستیم که سلامت هم‌وطنان‌ را تهدید می‌کنند و این موضوع باید با ورود جدی سیاست‌گذاران تراز اول کشور و تولید‌کنندگان مقاطع ساختمانی فابریک، برای همیشه اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به طرح نهضت ملی ساخت مسکن، توصیه این است که دولت و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تولید‌کننده مقاطع فابریک H در کشور، با انعقاد تفاهم‌نامه، زمینه احداث واحدهای مسکونی استاندارد در سطح کشور را در ریل اجرا قرار دهند زیرا این رویداد مبارک، تولید ملی را در خدمت ایمنی و رفاه هموطنان عزیز قرار می‌دهد.  

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی کشور همچنین تاکید کرد : اگر می‌خواهیم ساختمان‌های ایمن داشته باشیم و هر سال حجم بالایی از درآمد کشور را در قالب وام، برای ترمیم و مقاوم‌سازی مسکن بعد از هر بحران، پرداخت نکنیم و این درآمد صرف توسعه سایر بخش‌های کشور شود، مستلزم این است که دولت و تولید‌کننده، تعامل سازنده داشته باشند و این تنها مسیری است که سلامت ساخت‌ و‌ ساز را در کشور رقم می‌زند.   

پایان جوشکاری‌های نا‌ایمن در ساختمان با استفاده از تیرآهن بال پهن ذوب‌آهن اصفهان

 ناطق الهی اذعان کرد: اصول اولیه طراحی ساختمان در دنیا، بر اساس استفاده از تیرآهن‌های بال‌ پهن است اما متاسفانه ساختمان‌ساز‌ها به صورت تدریجی و به دلایل غیر منطقی، به سمت استفاده از تیر ورق رفته‌اند. در کشور، بناهایی مانند تخت جمشید را داریم که بعد از گذشت هفت هزار سال از ساخت آن‌ها، همچنان ستون‌هایی این بنا پا‌برجا است، زیرا مصالح استاندارد در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده است اما اینکه چرا رویکرد حرفه‌ای آن دوران، در جامعه امروز کم‌رنگ شده است، جای صحبت بسیار دارد. با توجه به تغییر رویکردها در ساختمان‌سازی و حرکت به سمت بلندمرتبه‌سازی و همچنین تولید انواع تیرآهن‌های بال پهن فابریک و پیوسته در کشور توسط کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، نیاز است سفره جوشکاری‌های ورق نا‌ایمن در ساختمان‌سازی، برای همیشه برچیده شود تا در رفتارهای لرزه‌ای، سازه‌ای و فرو‌ریزشی ساختمان به هنگام زلزله، جذب انرژی بیشتر در ساختمان و خسارت‌های کمتر را در ابعاد گوناگون را شاهد باشیم.  

استاد نمونه در زمینه مهندسی سازه، خاطرنشان کرد: تیرآهن‌های بال پهن، به دلیل شکل ضخیم و ارتفاع بلندتر، با‌ل‌های پهن آن‌ها با خارج شدن به سمت بیرون، به طور کامل مشخص است که یکی از مزیت‌های آن، مقاومت برشی (مقاومت در برابر شکست سازه) محسوب می‌شود زیرا به دلیل جان (ارتفاع مناسب)، یک مقاومت برشی یکسان در طول ستون ایجاد می‌کنند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در زلزله، مقاومت برشی در جاهایی به صورت ترد‌شکن در سازه از بین می‌رود که البته این اتفاق در سازه‌های بتنی بیشتر رخ می‌دهد زیرا در طراحی ستون بتنی به صورت عمومی از خاموت در وسط ستون کمتر و با فاصله‌های بیشتر استفاده می‌شود و این سبب شکست در همین نقطه‌ها می‌شود. بنابراین مقاومت برشی کمتری را نسبت به تیرورق معادل، شاهد خواهیم بود.

 ناطق الهی اضافه کرد: یک تیرآهن بال پهن، مقاومت فشاری خاص خود را دارد که بر اساس سایز مقطع، قابل محاسبه است اما در مقایسه با سایز معادل آن در تیر ورق، بسیار بیشتر بوده و در نتیجه از نظر وزنی سبک‌تر است. یعنی مقاومت فشاری که می‌توانیم از یک تیرآهن بال پهن بگیریم، در مقایسه با تیر ورق و در ساختمان، فوق‌العاده است که این نکته قابل ملاحظه‌ای در طراحی مهندسی و اقتصاد مهندسی برای استفاده از مقاطع فولادی است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن در بحران‌ها بسیار بالا است

 بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران گفت: مقاومت خمشی تیرآهن بال پهن به دلیل ممان اینرسی (میزان مقابله جسم در برابر چرخش) و همچنین شکل آن، بال‌ها و ارتفاع مقطع، بیشتر است و در هنگام زلزله تغییر در بین طبقات (کج‌شدگی سازه) کنترل می‌شود اما تیر‌ورق با ایجاد اضافه وزن بالا در ساختمان و همچنین جوشکاری‌های نا‌ایمن، مخاطرات بسیاری ایجاد می‌کند و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست. همچنین باید به این نکته مهم توجه شود که در مقایسه با سازه بتنی و یا تیر ورق در هر شرایطی، قاب خمشی (سازه فلزی) اگر به وسیله تیرآهن بال پهن طراحی شود، رفتار لرزه‌ای بسیار بهتری نه تنها از سازه تیر ورق دارد بلکه نسبت به بتن مسلح بسیار قوی‌تر می‌باشد زیرا نوع بتن آن‌ها هم استاندارد خاصی را می‌طلبد که باید رعایت شود و دخالت انسان در فرآوری بتن نیز می‌تواند مقاومت خمشی را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی در این خصوص اذعان کرد : ایگور پوپوف، پدر علم مقاومت مصالح، اتصالات جوشی را با پیچ و مهره مقایسه کرده است. اینکه دستگاه جوش چگونه و با چه میزان حرارت باشد و یا از چه نوع الکترودی در آن استفاده شود و یا اینکه جوشکاری اتوماتیک باشد و یا دستی، عمق جوش تا چه حد باشد و قابلیت اتصال را کامل برقرار کند یا خیر و همچنین عوامل دیگری مانند زاویه دست کارگر به هنگام جوشکاری، طول جوش و خلل و فرج آن و همچنین در ادامه اینکه آیا تمام این مراحل به خوبی و مرحله‌ به مرحله، توسط مسئولان ذی‌ربط کنترل شود یا خیر، به وضوح نشان می‌دهد که استفاده از تیرآهن بال پهن فابریک در ساختمان چه ارزشمندی بالایی در کلیه ابعاد در پی دارد زیرا به هنگام طوفان‌های شدید و زلزله، تنش ایجاد‌شده در ضعیف‌ترین قسمت سازه که همان جوش است، متمرکز می‌شود و اگر این جوشکاری استاندارد نباشد، در کلیه ابعاد فاجعه‌های جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.  

 ناطق الهی در پایان یادآور شد: اطلاع‌رسانی تخصصی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای اقشار مختلف جامعه متناسب با ویژگی‌های آن‌ها، نیاز است به صورت مستمر در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد تا استفاده از تیرآهن بال پهن به نوعی ملکه ذهن هموطنان عزیز شود. در این زمینه، برگزاری همایش‌های تخصصی و کاربردی در سطح بالا، تاثیرگذاری بسیاری برای جامعه فنی مهندسی کشور در پی دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.