جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
ثبت بالاترین میزان صادرات فولاد چین طی هفت سال اخیر
13 تیر 1402 - 16:14
شناسه : 34765
چین قصد دارد در سال 2023 حجم صادرات فولاد خود را به بیشترین میزان از سال 2016 برساند. دلیل این کار، تضعیف ارزش یوان و وجود قیمت‌های رقابتی در بازار بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان یعنی چین است که با این کار می‌تواند مازاد فولاد تولیدی خود را به دلیل کاهش حجم تقاضا در بازار داخلی این کشور صادر کند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، صنعت عظیم فولاد چین به شدت تحت تاثیر رکود چند ماهه در بخش املاک و مستغلات این کشور قرار گرفته است. همچنین قیمت فولاد در ماه می ۲۰۲۳، به پایین‌ترین میزان سه سال اخیر خود رسید.

افزایش حجم تقاضای فولاد چین از سوی قاره آسیا و آفریقا می‌تواند از کاهش ظرفیت تولید و یا توقف فعالیت تولیدکنندگان فولاد در چین جلوگیری به عمل آورد. آمارهای دریافتی از گمرک چین نشان می‌دهد حجم صادرات فولاد در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است. برخی معامله‌گران بازار فولاد نیز عنوان کردند اخیرا تمایل به خرید فولاد چین در دیگر کشورها با افزایش مواجه شده است.

برخی تحلیلگران با پیش‌بینی حجم ۷۷ میلیون تنی برای صادرات فولاد چین، انتظار دارند حجم صادرات فولاد این کشور برای سال ۲۰۲۳، به راحتی از حدود ۶۷٫۳۲ میلیون تن فراتر رود.

احتمال افزایش حجم صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در هفت سال گذشته

موضوع مهمی که ذکر آن خالی از لطف نیست، این است که کاهش ارزش واحد پول چین به نفع صادرات این کشور خواهد بود. پی هائو، تحلیلگر ارشد مستقر در شهر شانگهای چین و فعال در شرکت بین‌المللی « FIS Brokerage & Securities Services LLC» عنوان کرد: با کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد چین، تمایل تولیدکنندگان برای صادرات افزایش یافته است.

وی افزود: ارزش یوان از ابتدای سال ۲۰۲۳، تاکنون تقریبا ۵ درصد در برابر ارزش دلار آمریکا کاهش یافته است.

آمارهای دریافتی از گمرک چین نشان می‌دهد حجم صادرات فولاد در ماه می ۲۰۲۳، به هشت میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید که بالاترین میزان از ماه سپتامبر ۲۰۱۶ است. ارزش این محموله‌های صاداراتی، ۲۷٫۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ و در حدود ۷٫۷ میلیارد دلار یا حدود ۹۲۲ دلار در هر تن اعلام شد.

برخی معامله‌گران بازار فولاد مطرح کردند که حجم تقاضا برای فولاد چین از کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقا افزایش یافته است و با در نظر گرفتن هزینه‌های بالای انرژی در بسیاری از کشورها، فولاد چین را می‌توان از لحاظ قیمتی تقریبا در بازار بی‌رقیب عنوان کرد.

افزایش ساخت پروژه‌های تحت حمایت چین در دیگر کشورها پس از یک وقفه سه ساله به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز در افزایش حجم صادرات فولاد چین تاثیرگذار بود.

لی پنگ، مدیر خرید در شرکت «International Corporation of the Third Construction Co»، یکی از شرکت‌های تابعه بخش ساخت‌وساز دولتی چین بیان کرد: حجم تقاضا برای محصولات فولادی تخت و مقطعی از اندونزی در چند ماه گذشته، به دلیل ساخت کارخانه‌های مرتبط با پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده توسط شرکت‌های چینی با افزایش قابل‌ توجهی همراه بوده است.

افزایش حجم صادرات در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ همراه با کاهش حجم واردات فولاد در مدت مشابه، حتی با وجود کاهش حجم تقاضای داخلی، منجر به جلوگیری از افزایش ذخایر موجودی انبارهای محصولات فولادی چین شد.

داده‌های شرکت «Mysteel» نشان داد که حجم ذخایر پنج محصول عمده فولادی در انبارها در روز ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳، به حدود ۱۵٫۴۴ میلیون تن رسید که پایین‌ترین میزان از اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۳ است. به علاوه حجم این ذخایر حدود ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ ارزیابی می‌‌شود.

دو معامله‌گر محصولات فولاد با اشاره به افزایش تقاضای اخیر در رابطه با محصولات فولادی چین از کشورهای آسیای جنوب شرقی و کره‌جنوبی اظهار کردند که حجم صادرات فولاد ممکن است در ماه ژوئن ۲۰۲۳ کاهش یابد اما احتمالا طی ماه‌های جولای و آگوست ۲۰۲۳، دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.

توماس گوتیرز، مدیر بخش داده در شرکت «Kallanish Commodities» تصریح کرد: افزایش محموله‌های فولادی صادراتی چین، بر عملکرد تولیدکنندگان محصوات فولادی در سایر کشورها تاثیر منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: بازارهای محصولات فولادی در دیگر کشورها در حال حاضر با مشکل مواجه هستند و افزایش حجم واردات فولاد از مبدا چین در بسیاری از مناطق باعث کاهش تولید داخلی آن کشورها شده است.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، مقدار تولید فولاد در قاره‌های آسیا و اقیانوسیه در ماه می ۲۰۲۳، حدود ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

کشور هند پس از اعمال تعرفه ضد دامپینگ بر واردات فولاد زنگ‌نزن در سال ۲۰۲۳، اکنون در حال بررسی وضع تعرفه‌های گمرکی جبرانی بر واردات فولاد از چین است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.