چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
جلوگیری از انتشار ۱۳ میلیون تن کربن دی‌اکسید تا سال ۲۰۳۰
05 تیر 1402 - 13:48
شناسه : 34604
وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفت: این کشور هفت پروژه نخستین خود را برای جذب و ذخیره‌سازی کربن به‌ منظور تزریق سالانه 13 میلیون تن کربن دی‌اکسید در داخل و خارج از ژاپن تا سال 2030 انتخاب کرده و این پروژه‌ها را گامی به سوی هدف جهانی کربن صفر تا سال 2050 می‌داند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، یاسوتوشی نیشیمورا بیان کرد: برای عملی شدن هدف ذخیره‌سازی ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تن کربن دی‌اکسید تا سال ۲۰۵۰، نیاز به اجرای پروژه‌هایی بالقوه احساس می‌شود تا بتوانند اولین نمونه‌های تجاری این هدف باشند و ما قصد اجرای آن و ثبت اولین روز به عنوان آغاز پروژه CCS (Carbon Capture and Storage) را در کشور خود داریم.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ژاپن متود و روش «CCS» را برای کاهش انتشارات کربنی، یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای ادامه روند کربن‌زدایی این کشور و در کنار آن تامین انرژی پایدار و استفاده از سوخت‌های فسیلی پاک مانند «LNG» می‌داند.

وی در ادامه عنوان کرد که در کنار تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به ۴۶ درصد تا سال ۲۰۳۰ و همچنین طرح کربن صفر ۲۰۵۰، ما باید هم‌زمان تامین انرژی پایدار و برق پایدار را هم تضمین کنیم.

با انتظار کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، ما «LNG» را برای دستیابی به گذار انرژی در آینده بسیار مهم می‌دانیم و انتظار داریم که پروژه‌های «CCS» در کنار منابع انرژی همچون هیدروژن و آمونیاک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

بر اساس نقشه راه بلندمدت ژاپن برای اجرای پروژه «CCS» که در روز ۲۶ ژانویه تصویب شد، این کشور راه‌اندازی کسب‌وکارهای فعال در زمینه «CCS» تا سال ۲۰۳۰ و همچنین افزایش حجم تزریق سالانه کربن دی‌اکسید به حدود ۶ تا ۱۲ میلیون تن را برای دستیابی به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ ضروری می‌داند.

از سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ (آپریل- مارچ)، این دولت به منظور پیدا کردن موقعیت مکانی مناسب برای اجرای پروژه «CCS»، بررسی زمین‌شناسی خود را آغاز کرد. ژاپن، مخازنی زیرزمینی را در ۱۱ مکان مناسب برای ذخیره‌سازی ۱۶ میلیارد تن کربن دی‌اکسید در بررسی های سابق خود پیدا‌ کرده است.

ژاپن با راه‌اندازی اولین پروژه آزمایشی بزرگ‌مقیاس «CCS» خود در شهر توماکومای، هوکایدو که در شمال این کشور قرار دارد، توانست تا نوامبر سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰۰ هزار تن کربن دی‌اکسید در این منطقه تزریق کند.

پروژه‌های منتخب

طبق آخرین اقدامات به عمل آمده در روز ۱۳ ژوئن، پنج پروژه «CCS» در ژاپن تعیین شد که از هوکایدو در شمال تا کیوشو در جنوب غربی این کشور و همچنین دو پروژه در مالزی و اقیانوسیه و خارج از مرزهای ژاپن را شامل می‌شود. ]دولت ژاپن در نظر دارد با تامین مالی پروژه‌های منتخب در این حوزه، از انجام استراتژی «CCS» به‌ منظور کاهش انتشارات کربنی حمایت کند.

بدین منظور در شهر هوکایدو، کسب‌وکاری فعال در حوزه «CCS» که توسط شرکت‌های «Japan Petroleum Exploration (JAPEX) ، «Idemitsu Kosan و «Hokkaido Electric» در دست احداث است، توسط دولت این کشور برای ذخیره سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کربن دی‌اکسید حاصله از یک پالایشگاه و نیروگاه برق در این منطقه انتخاب شد.

همچنین پروژه فعال دیگری در این حوزه که توسط «Itochu»، «Itochu Oil Exploration»، «Mitsubishi Heavy Industries»، «Nippon Steel»، «INPEX» و «Taisei Corp and Taiheiyo Cement» در ساحل دریای ژاپن و در منطقه توهوکو به اجرا درآمده‌ است، به منظور ذخیره سالانه دو میلیون تن کربن دی‌اکسید حاصله از واحدهای فولادی و کارخانه‌های سیمان سراسر کشور توسط این دولت برگزیده‌ شد.

در شرق نیگاتا نیز پروژه‌ای توسط شرکت‌های «JAPEX»، «Tohoku Electric»، «Mitsubishi Gas Chemical» و «Hokuetsu Corp» و «Nomura Research Institute» در حال اجراست که انتشارات کربونیل سولفید کارخانه‌های مواد شیمیایی، واحدهای کاغذسازی و نیروگاه‌های برق موجود در این استان، به مقدار سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن را ذخیره می‌کند و از سوی دولت جزو پروژه‌های حمایتی برگزیده شده‌ است.

علاوه بر پروژه‌های یاد شده، پروژه در حال توسعه دیگری توسط «INPEX»، «Nippon Steel» و «Kanto Natural Gas Development» برای ذخیره سالانه یک میلیون تن کربن دی‌اکسید ماحصل از صنایع مختلفی همچون واحدهای فولادی نیز توسط دولت این کشور برگزیده‌ شد.

دولت همچنین در شمال و غرب منطقه فراساحلی کیوشو، پروژه‌ای که به کمک شرکت‌های «ENEOS، JX Nippon Oil & Gas Exploration and Electric Power Development CO. یا J-Power» در حال اجراست را برای ذخیره‌سازی سالانه سه میلیون تن کربن دی‌اکسید محصول پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق‌حرارتی موجود در غرب این کشور انتخاب کرد.

در منطقه فراساحلی شبه‌جزیره مالایا نیز ژاپن به منظور ذخیره سالانه دو میلیون تن کربن دی‌اکسید از صنایع مختلفی مانند صنعت پالایش در مناطق غربی و کیوشو در ژاپن، پروژه CCSای که توسط شرکت Mitsui در حال اجراست را نیز انتخاب کرده‌ است.

در کنار پروژه‌های فوق، این دولت پروژه در حال اجرا توسط شرکت‌های «Mitsubishi»، «Nippon Steel» و «ExxonMobil Asia Pacific» در اقیانوسیه را نیز برای جذب و ذخیره سالانه دو میلیون تن کربن دی‌اکسید تولید شده از صنایع مختلفی نظیر واحدهای فولادی فعال در منطقه چوبو ژاپن انتخاب کرده‌ است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.