سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت ×
گامی بلند در مسیر جهش تولید
17 اسفند 1399 - 15:39
شناسه : 8551
مدیر فروش، بازاریابی و امور گمرکی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر عنوان کرد؛ گسترش بحران کرونا و در پی آن به وجود آمدن رکود اقتصادی شديد موجب شد تا تقاضا برای محصولات فولادی به‌شدت کاهش يابد و به کمترين ميزان خود در سال‌های اخير برسد. اين مسئله ترديدهای بسياری را برای چشم‌اندازهای جهانی اين صنعت، خصوصا در آمريکا و قاره اروپا، پديد آورد. در ايران نيز در ابتدا پيش‌بينی می‌شد که اِعمال تحريم‌های شديد و وجود چالش‌های فراوان اقتصادي موجب شود تا تأثيرات اين بحران بيش از ساير کشورها بر صنعت فولاد سايه بيندازد، اما برنامه‌ريزی‌های گسترده شرکت‌های سنگ‌آهن و فولادسازی باعث شد تا آسيب‌های بحران مذکور بر زنجيره توليد فولاد کشور به حداقل برسد. شرکت معدني و صنعتی گل‌گهر، که يکي از قطب‌های توليد سنگ‌آهن کشور به شمار می‌رود، توانسته است در اين مدت کوتاه تبعات منفی شيوع ويروس کرونا را به حداقل برساند و به هدف‌گذاری‌های خود در زمينه توليد محصولات دست يابد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

گسترش ویروس کرونا در چین و سپس همه‌گیری آن در سراسر جهان عملکرد صنعتی و تولیدی بسیاری از کشورها را تحت تاثیر خود قرار داد و اقتصاد جهانی را با خطر رکود سنگین مواجه ساخت. شدت این بحران به حدی است که برخی از اقتصاددانان ابعاد آن را با بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی جهانی نظیر بحران‌های مالی سال‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ مقایسه می‌کنند.

صنعت فولاد نیز که در بسیاری از کشورهای بزرگ جهان صنعتی اساسی و مهم برشمرده می‌شود، به دنبال تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها همچون ساخت‌وساز و صنعت خودروسازی، با کاهش چشمگیر تقاضا روبه‌رو شد که این مسئله فعالیت فولادسازان برجسته جهان را با اختلال شدید مواجه کرد، به گونه‌ای که بسیاری از کشورها ناچار به تعطیلی و یا کاهش حجم تولید خود شدند که این امر زنگ خطری را برای چشم‌انداز صنعت فولاد جهان به صدا درآورد.

بازگشت تدريجی صنعت فولاد به شرايط عادی

در حال حاضر، در بازار جهاني فولاد، در کشور چین بسیاری از بخش‌های پايين‌دستي فولاد فعاليت خود را پس از پایان قرنطينه اجباری آغاز كرده‌اند و با تقاضاي قوي آن‌ها، واردات سنگ‌آهن در ماه آوريل نسبت به ماه مارس حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است. گسترش و شيوع ويروس كرونا توليدكنندگان فولاد آسيا را مجبور به كاهش توليد در نتيجه كاهش تقاضا كرده است. با اين حال، تقاضاي چين براي واردات سنگ‌آهن و افزايش توليد كارخانجات، با توجه به بهبود زودهنگام فعاليت‌هاي ساختماني، مي‌تواند باعث احياي بخش مصرف شود. يكي از پيش‌بيني‌هاي نسبتا خوشبینانه در مورد بازار فولاد جهاني بازگشت آن از نيمه دوم سال ۲۰۲۰ و جهش آن در نيمه اول سال ۲۰۲۱ است كه نظر قطعي‌تر در اين باره را مي‌توان از اوايل ماه جولاي بررسي و صحه‌گذاري كرد. در حال حاضر تقاضاي فولاد در بخش زيرساخت‌هاي چين تقويت شده است؛ زيرا بسياري از شركت‌هاي ساختماني اقدام به جبران خسارات ناشي از قرنطينه در زمان شيوع ويروس كرده‌اند. اين در حالي است كه بخش ساخت‌وساز، به دليل اقدامات كنترلي دولت، دچار رشد منفي شده است و تا شكوفايي مجدد چندين ماه فرصت نياز دارد. همچنين به دليل شروع بارندگي در جنوب كشور چين، نمي‌توان انتظار رشد زیادی براي فعاليت‌هاي ساخت‌وساز داشت و اين فعاليت‌ها حداقل تا ماه ژوئن كم خواهند بود. ذكر اين نكته ضروري است كه در فضاي ركود بازار جهاني صنعت فولاد كه منجر به كاهش قيمت‌هاي جهاني شمش شده است و دو كشور چين و هندوستان و تا حدودي روسيه تعيين‌كننده قيمت در فضاي تقاضاي پايين و بازار رقابتي شده‌اند، به حمايت همه‌جانبه دولت محترم در زمينه صادرات فولاد با وضع سوبسيدها و تجديدنظر در زمينه مجوزهاي سخت‌گيرانه نیاز است تا با وجود كاهش ساخت‌وساز در كشور، شاهد رشد صادرات فولاد باشيم و بتوانیم با بازاريابي و شناسايي مشتريان جديد و حفظ مشتريان قبلي، در شرايط به‌شدت رقابتي بازار جهاني پساكرونا حرفي براي گفتن داشته باشيم.

رکوردهای جديد صنعت فولاد، همزمان با بحران‌های جهانی

در روزها و هفته‌های نخست که ویروس کرونا موجب تعطیلی و رکود صنعت فولاد در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان خصوصا کشور چین شده بود، پیش‌بینی می‌شد که صنعت فولاد ایران، تحت تاثیر دو عامل تحریم‌های شدید و شیوع ویروس، با چالش‌های گوناگونی در زمینه تولید و فروش محصولات روبه‌رو شود.

اما در حال حاضر در بازار داخلی سنگ‌آهن و فولاد کشور، با اقدامات جدي و موثري كه توسط تامين‌كنندگان بزرگ خوراك و مواد اوليه مورد نياز فولادسازی (گل‌گهر، چادرملو، سنگ‌آهن مركزي و…) به انجام رسیده است، هيچ‌گونه كاهش قابل‌توجهي در توليد رخ نداده و بر اساس برنامه پيش‌بيني‌شده، فعاليت‌ها ادامه داشته است. همچنين بر اساس آمار و اطلاعات، شركت‌هاي بزرگ فولادساز (مباركه اصفهان، خوزستان، هرمزگان، كاوه جنوب و…) نيز توانسته‌اند با تمهيدات درنظرگرفته‌شده، هم مانع كاهش توليد شوند و هم به ثبت ركوردهايی جديد دست يابند. از مهم‌ترین این نمونه‌ها می‌توان به توليد ۳۴۵٫۳ هزار تن شمش فولاد خوزستان در فروردين‌ماه ۱۳۹۹ و جهش توليد ۱۵۷ درصدي آهن اسفنجي مجتمع فولاد ميانه اشاره کرد. در شرایط فعلی، اولویت شرکت‌های فولادساز کشور در كوتاه‌مدت جلوگيري از كاهش قابل‌توجه توليد و حفظ سلامت پرسنل خواهد بود و پيش از بازگشت به شرايط عادی، نمي‌توان انتظار افتتاح و بهره‌برداري طرح‌های در دست اجرا را داشت.

گل‌گهر، پيشتاز در مقابله با کرونا

شركت معدني و صنعتي گل‌گهر، به عنوان قطب توليد كنسانتره، گندله و سنگ‌آهن کشور برای تامین خوراك مورد نياز واحدهای فولادی، همواره سعی داشته است که نقش اساسي خود را در تحقق چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ فولاد كشور با حداكثر توان ايفا کند. از ‌این رو، با توجه به برنامه توليد ۲۸٫۵ ميليون تن محصول برای سال ۱۳۹۹، این شرکت اقداماتی ويژه و فوري را به منظور جلوگيري از كاهش توليد در زمان اوج گسترش ويروس كرونا در دستور کار خود قرار داد و توانست اين شرايط را از ابتدای اسفندماه سال گذشته به نحو مناسب تحت كنترل درآورد و با توجه به عدم شيوع اين ويروس در محل مجتمع، كوچك‌ترين خللي در توليد و فروش شركت ايجاد نشد. از جمله اقدامات شركت معدني و صنعتي گل‌گهر مي‌توان به نصب سريع دستگاه‌هاي چهره‌نگار به جاي ثبت انگشت ورود و خروج پرسنل، ايجاد زيرساخت‌ها برای پايش كاركنان با تجهيزات مرتبط (چک كردن شبانه‌روزی درجه تب كليه افرادي كه وارد مجتمع مي‌شوند)، تعطيلي كليه رستوران‌ها و جلوگيري از صرف غذا در محل كار، توزيع پيوسته لوازم انفرادي مرتبط با وضعيت ويروسي جديد (تهيه ماسک، دستكش و مواد ضدعفوني‌كننده مورد نياز تمام پرسنل توليدي‌، اداري و خانواده محترم ايشان) توسط واحد اچ.اس.ای (HSE)، حضور پرسنل به صورت ۵۰ و سپس ۷۰ درصدي بر اساس برنامه مشخص‌شده و تغيير ساعات كاري شيفت، افزايش سرويس‌هاي اياب‌وذهاب پرسنل توليدي و اداري با هدف حفظ فاصله‌‎گذاري اجتماعي، الزام‌ استفاده از ماسك در محل كار و سرويس‌هاي رفت‌وآمد، به حداقل رساندن ماموريت‌هاي اداري، تشكيل جلسات به شكل ويدئوكنفرانس، رصد پيوسته وضعيت و شناسايي موارد مشكوك و آلوده به ويروس و… نام برد. خوشبختانه تاكنون این اقدامات در جلوگيري از توقف توليد و فروش شركت معدني و صنعتي گل‌گهر مؤثر بوده‌اند و تا زمان مورد نياز، شرايط تحت كنترل خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.