سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
حاشیه EBITDA 40.5 درصدی بخش آلومینیوم شرکت هیندالکو در سال مالی ۲۰۲۱
05 تیر 1402 - 10:56
شناسه : 34592
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت هیندالکو در زنجیره آلومینیوم است. تولید آلومینای این شرکت در سال مالی ۲۰۲۱، حدود سه میلیون و ۲۴۰ هزار تن و میزان تولید آلومینیوم در این سال، حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تن بود.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، تولید کاتد مس این شرکت در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۳۵۹ هزار تن بود. درآمد این شرکت از بخش آلومینیوم آن در سال مالی ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن، حدود ۵۶.۸ درصد رشد داشت. یکی از دلایل افزایش قابل توجه درآمد این بخش، افزایش تولید به همراه رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن بود. درآمد این شرکت از بخش مس در سال مالی ۲۰۲۱، حدود ۶۳.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشت. به دنبال بهبود همه‌گیری کرونا، قیمت و تقاضای مس بهبود یافت و با افزایش تولید، درآمد این بخش شرکت رشد چشمگیری داشت.

بر اساس این گزارش، هندالکو (Hindalco) یک شرکت استخراج معدن هندی است که در روز ۱۵ دسامبر ۱۹۵۸ در بمبئی به منظور تولید آلومینا، آلومینیوم و اقلام ساخته شده از آلومینیوم تاسیس شد. در سال ۱۹۶۲، این شرکت سالانه ۲۰ هزار تن فلز آلومینیوم و ۴۰ هزار تن آلومینا تولید کرد. شرکت هندالکو در سال ۲۰۰۷ شرکت «Novelis» را خریداری کرد. «Novelis» بزرگ‌ترین شرکت نورد آلومینیوم در جهان است که در زمینه بازیافت قوطی آلومینیوم نیز فعالیت دارد. ادغام و تملک شرکت‌های «Indal» و «Birla Copper»، به یکپارچگی این شرکت از بخش بالادست به پایین‌دست کمک کرد. هندالکو همچنین ذخایر مس را با خرید معادن مس استرالیا تضمین کرد. طی سال‌ها، هندالکو به یک شرکت بزرگ آلومینیومی یکپارچه عمودی در کشور هند و در میان بزرگترین تولیدکنندگان اولیه آلومینیوم در آسیا تبدیل شده است. کارخانه ذوب مس آن امروزه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ذوب سفارشی جهان در یک مکان واحد است. ظرفیت تولید آلومینای شرکت هیندالکو در سال ۲۰۲۰، حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود. ظرفیت تولید آلومینیوم این شرکت در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید کاتد مس آن حدود ۴۲۰ هزار تن ثبت شد.

رشد ۳۷ درصدی تولید مس در سال مالی ۲۰۲۱

نمودار ۱، تولید آلومینا، آلومینیوم و کاتد مس شرکت هیندالکو در سال‌های مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) تولید آلومینا از سال مالی ۲۰۱۷ تا سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۲.۹ درصد بود. روند تولید آلومینا از سال مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نزولی بود و در سال ۲۰۲۱ تولید این محصول بازیابی شد. یکی از دلایل کاهش در تولید آلومینا در سال مالی ۲۰۲۰، قرنطینه و همه‌گیری کرونا بود. میزان تولید آلومینا در سال مالی ۲۰۲۰، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود و در سال مالی ۲۰۲۱ تولید این محصول با رشد ۱۹.۹ درصدی، به حدود سه میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسید. در سال مالی ۲۰۲۱، ظرفیت تولید آلومینا در واحد «Utkal» توسعه یافت و ظرفیت این واحد از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن، به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. همچنین در سال مالی ۲۰۲۱، بهبود شرایط اقتصادی با واکسیناسیون همگانی در برابر ویروس کرونا باعث افزایش تولید آلومینا شد.

نرخ رشد مرکب سالانه تولید آلومینیوم هیندالکو در دوره مورد بررسی حدود ۰.۱ درصد بود. به طور کلی روند تولید آلومینیوم از سال مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ صعودی بود و در سال ۲۰۲۰ کاهش قابل توجهی پیدا کرد و سپس در سال مالی ۲۰۲۱ بازیابی اتفاق افتاد. در سال مالی ۲۰۲۰، تولید آلومینیوم این شرکت به دلیل همه‌گیری کرونا حدود ۶.۵ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش پیدا کرد. تولید آلومینیوم این شرکت در سال مالی ۲۰۲۰، حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن بود که با رشد ۵.۳ درصدی در سال مالی ۲۰۲۱، به حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تن رسید. یکی از دلایل رشد تولید آلومینیوم این شرکت، توسعه ظرفیت و تولید آلومینا در این شرکت بود.

نرخ رشد مرکب سالانه تولید کاتد مس شرکت هیندالکو در سال‌های مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حدود منفی ۳.۳ درصد بود. به طور کلی روند تولید کاتد مس در دوره مورد بررسی نزولی بود. در سال مالی ۲۰۲۰، تولید کاتد مس حدود ۲۶۲ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته حدود ۱۸.۴ درصد افت داشت. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش تقاضای این محصول، تولید این شرکت نیز کاهش قابل توجهی داشت. در سال مالی ۲۰۲۱، میزان تولید کاتد این شرکت به حدود ۳۵۹ هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۷ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد تولید این محصول، بهبود تقاضای کاتد مس پس از بهبود همه‌گیری کرونا بود.

روند صعودی حاشیه EBITDA بخش آلومینیوم

نمودار ۲، درآمد و حاشیه «EBITDA» شرکت هیندالکو را به تفکیک بخش‌های آلومینیوم و مس را در سال‌های مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به طور کلی روند درآمد این شرکت از بخش آلومینیوم در دوره مورد بررسی صعودی بود. در سال مالی ۲۰۲۱، درآمد این شرکت از آلومینیوم حدود ۳۲۲ میلیارد روپیه بود که در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۵۶.۸ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد قابل توجه درآمد این شرکت، افزایش تولید در بخش آلومینیوم بود. علاوه‌براین در سال ۲۰۲۱، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن حدود ۴۵.۵ درصد رشد داشت که عاملی برای افزایش درآمد این شرکت بود. به طور کلی روند درآمد بخش مس شرکت هیندالکو در دوره مورد بررسی صعودی بود. در سال مالی ۲۰۲۱، درآمد بخش مس حدود ۳۶۷ میلیارد روپیه بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۳.۶ درصد رشد داشت. با افزایش تولید این محصول و قیمت آن در بورس فلزات لندن، درآمد حاصل از این بخش رشد قابل توجهی داشت.

حاشیه «EBITDA» بخش آلومینیوم در سال مالی ۲۰۲۰ حدود ۲۶.۵ درصد بود و در سال مالی ۲۰۲۱، به حدود ۴۰.۵ درصد افزایش پیدا کرد. یکی از دلایل رشد قابل توجه حاشیه «EBITDA» در این بخش، بهبود عملکرد به خصوص در پایین‌دست آلومینیوم در این شرکت بود. به طور کلی حاشیه «EBITDA» بخش مس هیندالکو در دوره مورد بررسی روند نزولی داشت. در سال مالی ۲۰۲۰، حاشیه «EBITDA» بخش مس حدود ۳.۹ درصد بود و در سال مالی ۲۰۲۱ به حدود ۳.۸ درصد کاهش یافت. «EBITDA» این بخش در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت اما رشد درآمد در این سال بیشتر از «EBITDA» بود. به همین دلیل حاشیه «EBITDA» در سال مالی ۲۰۲۱ افت پیدا کرد.

یکی از برنامه‌های شرکت هیندالکو در کوتاه‌مدت، تکمیل به موقع پروژه توسعه ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی در پالایشگاه آلومینای «Utkal» است؛ این امر به شرکت کمک می‌کند تا هزینه کلی تولید را کاهش دهد. سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک بلندمدت این شرکت، بیشتر بر توسعه و افزایش ظرفیت تولید در بخش پایین‌دست آلومینیوم است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.