سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
حرکت اقتصاد جهانی در اتوبان بورس کالا
08 تیر 1400 - 11:56
شناسه : 14509
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح کرد؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص آغاز عرضه محصولات معدنی مانند سنگ‌آهن، کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی در بورس کالای ایران برای تکمیل سبد عرضه محصولات زنجیره تولید فولاد گفت: سازوکار بورس کالای ایران، بازار کالای کشور را در مسیر یک ساختار جهانی یعنی کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا قرار داده است که این رویه به سود تولید کشور و سهامداران شرکت‌های تولیدی خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری بازار سرمایه ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، غلامرضا شافعی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ساختار بورسی عرضه محصولات مختلف از جمله مواد معدنی در جهان، اظهار داشت: در دنیا نیز برای آن دسته از محصولاتی که قابلیت عرضه در بورس‌های کالایی را دارند، فرایند عرضه و معامله دنبال می‌شود. علاوه بر این در بازارهای معتبر جهانی، این کالاها در قالب‌های متعددی به فروش رسیده و براساس آن برای شرکت‌ها رتبه‌بندی مشخصی تعیین می‌کنند؛ البته در بورس‌های کالایی اغلب قراردادهای مشتقه مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: شفافیت و رقابت، دو اصلی است که بورس‌های کالایی جهان به بازار یک محصول هدیه می‌دهند. اما اکنون در کشور ما نیز عرضه محصولات معدنی و در مجموع عرضه زنجیره فولاد در بورس کالای ایران کلید خورده است را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که با اجرای آن، شفافیت و رقابت پس از محصولات فولادی این بار به سراغ صنایع معدنی کشور بیاید تا کل زنجیره تولید زیر چتر شفافیت بورس کالا مبادله شوند. براین اساس، شاید بتوان گفت که بورس کالا اکنون ایران را در مسیر ساختار جهانی در عرضه و معامله محصولات فولادی و معدنی قرار داده است که در نتیجه باید نهایت بهره را از این ظرفیت برد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص همکاری لازم میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات معدنی در بورس کالای ایران، گفت: همکاری در این حوزه نیز مانند ورود سایر محصولات در بورس کالا رقم خواهد خورد. در این میان باید مقررات و ساختارها به نوعی اجرایی شود که تولیدکنندگان فولاد و معدن کشور پا در مسیر توسعه فعالیت در بازار سرمایه بگذارند.

شافعی بیان کرد: موضوع مهم این است که ایجاد رقابت در بازار و کشف قیمت از طریق مکانیسم بورس کالای ایران به نفع همه است و ضمن کمک به شفافیت و رقابت توسعه این صنایع، سود سهامداران این شرکت‌ها را نیز افزایش می‌دهد. این ساختار شفاف می‌تواند منجر به آزادسازی قیمت‌ها شود؛ به طوری که قیمت عرضه داخلی قابلیت رقابت با قیمت‌های جهانی داشته باشد و همه این موارد در انتها به توسعه زنجیره ارزش محصولات منجر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود محصولات معدنی به بورس کالای ایران می‌تواند بر سرعت شکوفایی و توسعه بیشتر صنعت فولاد منتهی شود، ادامه داد: اگر مشوق‌ها و نظارت‌ها در بورس کالای ایران و به دور از دخالت‌های دستوری عملیاتی شود، بی‌شک می‌توان امیدوار به آغاز موج جدیدی از توسعه صنعت فولاد باشیم؛ در واقع هر چه بتوانیم در مسیر اقتصاد روشن‌تر و شفاف‌تر گام برداریم، یک قدم به شکوفایی نزدیک‌تر و چندین قدم از رانت و فساد دورتر شده‌ایم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عنوان کرد: باید به سمت مکانیزم‌های بازار و تعیین قیمت‌ها در یک فضای رقابتی نزدیک به شرایط جهانی حرکت کنیم. البته در این مسیر نباید در روند معاملات بورس کالا شاهد دخالت‌های دولتی و دستوری باشیم. قانون‌گذار تنها باید قوانین مشوق و بازدارنده را طراحی و بازار را به تقابل عرضه و تقاضا بسپارد تا کشف قیمت‌ها در فضای رقابتی و به دور از رانت و فساد رقم بخورد.

شافعی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رقابت و شفافیت، پویایی به دنبال دارد. ضمن اینکه هر چه سریع‌تر باید به سمت برنامه‌های توسعه‌ای افق ۱۴۰۴ حرکت کرد. لذا ورود کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا و فروش محصولات در رقابت و شفافیت هم در حوزه فروش داخلی و صادراتی به نفع کل حلقه‌های زنجیره از جمله فولادسازان و معادن خواهد بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.