سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه در مسیر دیجیتال‌سازی
10 اسفند 1399 - 11:12
شناسه : 8068
در یازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران عنوان شد؛ در یازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران، با نگاهی به بازار که از 4 تا ۶ اسفند ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار شد، از طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی فولادمبارکه پیرامون هوشمندسازی صنعت، اجرای طرح تحول دیجیتال و تولید فولادهای جدید، استقبال کم‌نظیری صورت گرفت.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد مبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولادمبارکه در جریان برگزاری این همایش و در میزگرد تخصصی تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارهای صادرات در دوره پساترامپ، اظهار داشت: از فولادمبارکه به ‌عنوان تولیدکننده و تامین‌کننده انواع ورق یاد می‌شود، درحالی‌که این شرکت رسالت صنعت‌سازی را نیز بر عهده گرفته و علاوه ‌بر تامین نیاز کشور به انواع ورق‌های فولادی، در این حوزه نیز با قوت در حال حرکت است.

وی در ادامه به نقش فولاد در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور تاکید کرد و افزود: در پروژه استراتژیک انتقال نفت گوره به جاسک که به تصریح مقام معظم رهبری و وزیر نفت، استراتژیک‌ترین پروژه دولت بوده است، فولادمبارکه با همکاری فولاد اکسین و کارشناسان وزارت نفت، توانست این نوع فولاد را تولید و تحریم‌ها را بی‌اثر کند؛ تاجایی‌که هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تن از این نوع فولاد تولید و در اختیار شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و … قرار گرفته است.

مدیرعامل فولادمبارکه در همین خصوص با بیان اینکه، اخیرا این شرکت اسلب ۳۰۰ میلی‌متری تولید کرده است، گفت: ورق حاصله از نورد این نوع تختال‌ها که عمدتا وارداتی به حساب می‌آیند، برای تولید لوله‌های انتقال نفت از کف دریا استفاده می‌شود.

عظیمیان با بیان اینکه امسال ۷۰۰ میلیون یورو ورق وارد کشور شده است، تصریح کرد: فولادمبارکه با اجرای پروژه نورد گرم شماره ۲، تامین حداکثری نیاز صنایع کشور را رسالت خود می‌داند.

وی از محدودیت‌های صنایع در تامین برق و گاز در فصول مختلف سال به ‌عنوان مشکلات قابل‌ ملاحظه در حوزه تولید نام برد و یادآور شد: یکی از تبعات به وجود آمدن چنین موضوعی، از دست دادن نزدیک به ۳۰۰ هزار تن تولید فولاد مبارکه است. همچنین کمبود سنگ‌آهن به‌ عنوان یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های فولادسازان محسوب می‌شود. با این وجود اگر سنگ‌آهن کافی از سوی معدن‌کاران در اختیار این مجموعه‌ها قرار نگیرد، طبیعتا آن‌ها برای حل این مشکل به حوزه غیرتخصصی خود یعنی معدن سوق داده می‌شوند.

مدیرعامل گروه فولادمبارکه با بیان اینکه خرید کنسانتره به‌ صورت آزاد نیز فولادسازان را با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌کند، ادامه داد: با اینکه فولاد مبارکه واردات کنسانتره را مورد بررسی قرار داد اما این راهکار، عملا توجیه اقتصادی مناسبی نداشت.

عظیمیان در خصوص اهمیت توسعه معدن و صنعت فولاد کشور، گفت: حاشیه سود معدن دو برابر فولاد است، اما معدن‌کاران به سمت فولادساز شدن پیش رفته‌اند.

پروژه نورد گرم ۲ سریع‌تر اجرا شود

سیف‌الله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت نیز با اشاره به پروژه نورد گرم شماره ۲ فولادمبارکه و حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن، عنوان کرد: این پروژه تحول بزرگی در زمینه تامین ورق مورد نیاز کشور ایجاد می‌کند. به همین دلیل وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعتقاد دارد که این پروژه باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه فولادمبارکه منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این پروژه را در اختیار دارد، ادامه داد: این شرکت برای اینکه بتواند تمام موارد مورد نیاز این پروژه را تامین نماید، تنها نیازمند حمایت دولت برای اخذ مجوزها و حل بروکراسی‌های اداری است.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد: در زمینه یاد شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام توان حمایت خواهد کرد و اگر با مشکلی مواجه شدند، ما در وزارت صمت پاسخگوی آن‌ها هستیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ طور کامل حامی اجرای این پروژه است.

حضور فولادمبارکه در حوزه معدن در بلندمدت نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت

محمد آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در جریان بازدید از غرفه فولادمبارکه در این همایش، اذعان داشت: فولاد مبارکه به حدی بزرگ شده است که می‌توان آن را در زمینه‌های تخصصی فولادسازی، ریخته‌گری و نورد به عنوان یک شرکت پیشرو معرفی کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، معتقدیم حضور فولادمبارکه در حوزه معدن در پروسه بلندمدت، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

چتر حمایتی فولادمبارکه بر سر واحدهای کوچک و متوسط

بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران هم با اشاره به نقش هلدینگ فولادمبارکه، گفت: هلدینگ‌های بزرگ مانند فولادمبارکه، می‌توانند تاثیرات خوبی در حوزه اشتغال‌زایی و تولید داشته باشند؛ اما مشکل اصلی کشور این است که بخش عمده‌ای از واحدهای اقتصادی در اختیار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در گام نخست باید هلدینگ‌ها به‌ صورت کامل خصوصی شوند، افزود: بدون شک پس از این اتفاق، هلدینگ‌های بزرگ همچون مبارکه می‌توانند چتر حمایتی برای واحدهای تولیدکننده کوچک باشند. در واقع هلدینگ‌های بزرگ مانند قله کوه و واحدهای کوچک و متوسط مانند دامنه آن هستند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، اشاره داشت: با چنین اقدامی، واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند خدماتی به هلدینگ‌ها ارائه دهند و در مقابل، واحدهای بزرگ چتر حمایتی آن‌ها باشند؛ به طور مثال، واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند تولید و صادرات واحدهای بزرگ را سامان دهند. اگر این موضوع به ‌صورت خوشه‌ای در صنایع مختلف اجرا شود، درنهایت به توسعه صنایع کوچک منجر خواهد شد.

فولادمبارکه راهبر صنعت فولاد کشور است

غلامرضا طاهری معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولادمبارکه، با تاکید بر اینکه شرکت مبارکه تولید حدود نیمی از فولاد کشور را برعهده دارد، اذعان داشت: این شرکت در صنعت فولاد کشور، نقش راهبری دارد. در همین راستا با توجه به اهمیت هوشمندسازی صنایع کشور، دیجیتال‌سازی و موضوعات این حوزه، امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است که خوشبختانه فولادمبارکه در این موضوع به‌ طور جدی ورود پیدا کرده است.

وی یادآور شد: لازم است که فعالان این حوزه در زمینه دیجیتال‌سازی و سایر موضوعات مربوطه، به‌روز شوند. حضور در این همایش و نمایشگاه، فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن یافته‌ها در این زمینه است.

سنگ‌آهن و فولاد بنیان اقتصاد و زیربنای بسیاری از صنایع

هادی نباتی‌نژاد مدیر روابط عمومی فولادمبارکه، حضور فعال و مستمر گروه فولادمبارکه در این همایش، تاکیدی بر نگاه این شرکت به اهمیت تبادل اطلاعات و به‌روزرسانی موضوعات این صنعت است، اظهار کرد: صنعت فولاد و سنگ‌آهن به ‌عنوان یکی از بنیان‌های اقتصاد و زیربنای بسیاری از صنایع، همواره مورد توجه بوده است.

وی حضور در رویدادهای علمی و تخصصی را فرصتی ارزشمند جهت تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی عرصه صنعت، اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی عنوان کرد و افزود: اهمیت صادرات و چالش‌ تغییرات مکرر سیاست‌های داخلی و تحولات بین‌المللی، بررسی عرضه و فروش داخلی (بورس کالا) و قیمت‌گذاری محصولات فولادی، تحول دیجیتال و نسل چهارم انقلاب صنعتی در صنعت فولاد، میزان سرمایه‌گذاری و سهم سود ارکان چرخه تولید فولاد، بازنگری، تدوین استراتژی و به‌روزآوری طرح جامع فولاد به همراه ارتباط دو سویه بازار سرمایه و ارکان چرخه فولاد و فرصت‌ها و تهدیدها، جزو محورهای این همایش است.

سود قابل‌توجه برای سهامداران «فولاد» با دیجیتالی شدن فولادمبارکه

رسول سراییان مدیرعامل شرکت ایریسا، گفت: تحول دیجیتال در صنعت فولاد و صنایع مشابه، می‌تواند سالانه بین ۶ تا ۸ درصد ارتقای بهره‌وری مالی برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. با توجه به ‌اندازه کسب‌وکار فولادمبارکه که هم‌اکنون به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است، این عدد بسیار تعیین‌کننده و قابل‌توجه خواهد بود و سودآوری قابل قبولی را نصیب فولادمبارکه و سهام‌داران می‌کند.

وی افزود: موضوع تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی که به مثابه یک موضوع روز در میان تحولات دنیا، اساسا به‌ منزله ارتقای بهره‌وری، حضور قدرتمندانه در عرصه رقابت، استفاده بیشتر و مناسب‌تر از منابع موجود است.

سراییان ادامه داد: دیجیتالی شدن، مسیر تحول همه صنایع است که در چهار سال پیش، از سوی رقبای اصلی فولادمبارکه در جهان آغاز شد؛ به همین دلیل، این شرکت نیز وارد این عرصه شد و اکنون با توجه به فعالیت‌هایی که شروع کرده‌ایم، امیدواریم بتوانیم از منافع تحول دیجیتالی در سال آینده بهره‌مند شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحول دیجیتال موجب می‌شود فولادمبارکه توانایی خود را برای تولید محصولات با قیمت، کیفیت و تنوع مناسب در عرصه بین‌الملل افزایش دهد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.