سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
حمایتی برای رونق تولید
09 بهمن 1400 - 14:45
شناسه : 23796
مدیر طرح‌های اقتصاد مقاومتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را می‌توان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور دانست که توسعه و فعالیت آن در سال‌های اخیر تحولات اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای را در منطقه گل‌گهر و استان کرمان به دنبال داشته است. این شرکت با اجرای طرح معین‌های اقتصادی، علاوه بر فعالیت‌های گسترده در حوزه معدن و صنایع فولادی، در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز به‌خوبی وارد عمل شده و با اجرای این سیاست توانسته است طرح‌های متعدد اشتغال‌زایی و مشاغل خُرد و کوچک را حمایت و به رشد و توسعه آن‌ها کمک کند. این فعالیت‌های گسترده در حوزه اقتصاد مقاومتی از سوی شرکت گل‌گهر نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و حمایت از صنایع پایین‌دستی داشته‌اند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

توسعه، رونق و به حرکت درآمدن چرخ بخش معدن و صنایع معدنی، در کنار تمام تاثیرات آن بر اقتصاد کشور اعم از رهایی از صادرات نفت خام، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده، از جنبه دیگری نیز بسیار حائز اهمیت است. اغلب معادن و صنایع معدنی کشور در نواحی دور از شهرهای بزرگ و مناطق کم‌تر توسعه‌یافته واقع شده‌اند و با توجه به ابعاد، حجم و گستردگی فعالیت‌های این صنایع، رونق آن‌ها می‌تواند گامی بزرگ در مسیر آغاز به کار و تقویت کسب‌وکارهای محلی باشد. لازمه این مسئله توجه شرکت‌های معدنی و صنعتی به نواحی اطراف و حمایت از کسب‌وکارهای منطقه‌ای است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با توجه به حجم انبوه فعالیت‌های معدنی و صنعتی‌ای که در سطح شهرستان سیرجان دارد، موجب فعال شدن صنایع جنبی بسیاری از جمله قطعه‌سازی و تامین‌کنندگان خدمات و کالاهای مورد نیاز صنایع فولادی منطقه شده است.

البته گفتنی است که از سال‌های قبل، عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشته که متاسفانه شهرستان سیرجان و استان کرمان را از رشد و توسعه متناسب صنایع عظیم فولادی و مس دور نگه داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تامین قطعات و خدمات مورد نیاز این صنایع عظیم فولادی متناسب با این صنایع رشد نیافته است. طبق اعلام استانداری کرمان، فقط ۱۰ درصد از خدمات و قطعات مورد نیاز صنایع عظیم فولاد و مس در استان کرمان تامین می‌شود و این لزومِ کار بیشتر در حوزه قطعه‌سازی و خدمات را نشان می‌دهد.

رویکردی برای توسعه منطقه‌ای

رویکردی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این حوزه به منظور فعال‌سازی صنایع جنبی و اشتغال‌های کوچک و متوسط در سطح شهرستان‌های سیرجان و بردسیر به عنوان معین اقتصادی داشته بیشتر بر پایه حمایت از قطعه‌سازان استوار بوده است که در صورت استقرار قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان خدمات در سطح شهرستان، آیتم‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران و قطعه‌سازان داده می‌شود. نکته دیگر این است که شهرک صنعتی خصوصی گل‌گهر هم اخیرا مجوزهای لازم را اخذ کرده و زیرساخت‌های آب، برق و گاز نیز برای این شهرک تامین شده است که در صورت استقرار قطعه‌سازان و ارائه‌کنندگان خدمات فنی، آن‌ها می‌توانند از خدمات و امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند. البته در کنار حمایت از صنایع جنبی و پایین‌دستی فولاد توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به عنوان معین اقتصادی، طرح پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی بدون سود از کارکرد حساب‌ شرکت در بانک رسالت را نیز در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، کسب‌وکارهای کوچک و خانگی و کارگاه‌های متوسط از طریق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مورد حمایت قرار می‌گیرند و تسهیلات صفر تا ۲ درصدی برای راه‌اندازی مشاغل در کل روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرستان‌های سیرجان و بردسیر به عنوان جامعه هدف معین اقتصادی در نظر گرفته شده است.

گل‌گهر و رونق کسب‌وکارهای محلی

خدمات مورد نیاز منطقه گل‌گهر در حوزه حمل‌ونقل سنگین باعث رونق کامیون‌داری و حمل‌ونقل سنگین در این منطقه شده است. همچنین در حمل‌ونقل سبک هم بسیاری از کسب‌وکارهای جنبی برای ارائه خدمات به شرکت‌های مستقر در منطقه راه‌اندازی شده است. در بحث تامین اقلام مصرفی مثل مواد غذایی، لباس و کفش کار و اقلام بهداشتی، کسب‌وکارهای متعددی شکل گرفته است. برای مثال، تامین پوشاک پرسنل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌های تابعه و پیمانکاران عمدتا از طریق کارگاه‌های مستقر در سیرجان تامین می‌شود. همچنین با توجه به اینکه کفش ایمنی کارگران از مناطق دیگر تامین می‌شد، با راه‌اندازی یک واحد تولیدی کفش ایمنی، تامین کفش مورد نیاز هم از این واحد در دستور کار قرار گرفته است.

با دستور ویژه مدیرعامل محترم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای حمایت و خرید کالا و خدمات مورد نیاز منطقه گل‌گهر از داخل شهرستان سیرجان، بسیاری از کسب‌وکارهایی که کمتر رونق داشتند در اولویت خرید توسط این شرکت قرار گرفته و با افزایش فروش و رونق بازار و توسعه کسب‌وکار مواجه شده‌اند. در حال حاضر اولویت خرید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شهرستان سیرجان و سپس استان و بعد از آن کشور است که خود باعث رونق منطقه‌ای می‌شود. ارائه تسهیلات، خدمات و مشاوره کسب‌وکار هم در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار گرفته است که در قالب تسهیل‌گران اجتماعی به عموم مردم ارائه می‌شود. همچنین بحث حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خُرد و کوچک مطرح شده است که می‌تواند در صنایع مرتبط با فولاد انجام شود؛ مثلاً واحدهای تولید پروفیل، میلگرد و سایر محصولات فولادی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از آن‌ها حمایت می‌کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.