سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
حمایت ایمیدرو از مناطق کم‌تر توسعه‌یافته کشور
02 تیر 1400 - 14:22
شناسه : 14198
رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد؛ رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: از 108 شهرستان کم‌تر توسعه‌یافته، ایمیدرو در 48 شهرستان سرمایه‌گذاری کرده که معادل 44 درصد شهرستان‌های کم‌تر توسعه یافته کشور است. با احتساب فعالیت‌های اکتشافی در 41 ناحیه کم‌تر توسعه‌یافته، ایمیدرو در 82 درصد شهرستان‌های این حوزه کشور سرمایه‌گذاری هدفمند داشته است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو که در دیدار رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان از ایمیدرو، سخن می‌گفت، اظهار داشت: سال گذشته در شرایطی که تحریم‌ها به اوج رسیده بود، ارزش صادرات تولیدات معدن و صنایع معدنی به ۸٫۵ میلیارد دلار رسید و امسال پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، فقط در زنجیره فولاد ۱۰ میلیون تن صادرات داشته باشیم.

وی سهم این حوزه از صادرات غیرنفتی را ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود: ۸۵ شرکت معدن و صنایع معدنی سهمی نزدیک به ۲۴ درصد از بورس را دارند که مجموع ارزش سهام این شرکت‌ها(در پایان سال ۱۳۹۹) به ۵۵ میلیارد دلار رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو ارزش فروش معدن و صنایع معدنی کشور را ۲۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ایجاد هر یک شغل در بخش معدن، تا هفت شغل در صنایع معدنی و پایین‌دستی ایجاد می‌کند. لذا ۱۶ هزار ۷۰۰ شغل توسط ایمیدرو و با مشارکت بخش خصوصی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ ایجاد شده است.

جعفری با اشاره به ماموریت سازمان‌های توسعه‌ای و در عین حال دولتی کشورهای توسعه یافته، بیان کرد: ارائه کمک‌های فنی و مالی، کمک به توسعه مناطق مختلف کشور، توسعه سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی، تنوع بخشی به تامین مالی از جمله ماموریت‌هایی است که ایمیدرو مشابه کشورهای دیگر انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس ایمیدرو تا پایان سال گذشته، ۲۳٫۵ میلیارد دلار طرح افتتاح شده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۱٫۹ میلیارد دلار پروژه وارد مدار تولید خواهند شد.

جذب ۷٫۲ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص مشارکت بخش خصوصی، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۲ به این سو ۷٫۲ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی جذب طرح‌ها شده که در این راستا ۲٫۵ میلیارد دلار پروژه تکمیل و راه‌اندازی شده است.

جعفری در خصوص نیاز کشور به اکتشافات، اذعان داشت: با توجه به برنامه‌های فعلی توسعه‌ای و برداشت از معادن، ایمیدرو برنامه وسیعی را برای کشف ذخایر جدید در ۳۰ استان در حال اجرا دارد.

افزایش ذخایر قطعی

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص افزایش ذخایر قطعی مواد معدنی، تصریح کرد: حاصل اکتشافات این سازمان، افزایش ذخایر سنگ‌آهن به میزان ۹۷۷ میلیون تن، زغال‌سنگ ۲۵۶ میلیون تن، مس محتوا ۱۶ میلیون تن، بوکسیت ۱۷ میلیون تن و طلا ۷۲ تن بوده است.

جعفری با بیان اینکه ارزش برجای ۱۰ ماده معدنی پرمصرف ایران ۳۹ میلیارد دلار است، تاکید کرد: در صورت سرمایه‌گذاری، تکمیل زنجیره و افزایش ذخایر، بخش معدن و صنایع معدنی طی ۲۰ سال آتی، افزون بر هزار میلیارد دلار فروش محصول خواهد داشت.

وی با اشاره به موانع اجرای ماموریت‌های این سازمان توسعه‌ای، یادآور شد: تنها ۵ درصد از مساحت کشور شامل محدوده‌های اکتشافی، گواهی کشف و پروانه‌های اکتشافی است.

افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ

رییس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: این سازمان با سیاست کنترل مدیریتی که بر شرکت‌های بزرگ دارد، طی دو سال گذشته منابع مالی شرکت‌ها را به سمت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هدایت کرده است. لذا طی سال گذشته با راهبری این سازمان، ۳۹ هزار میلیارد تومان میزان سرمایه شرکت‌های بزرگ با هدف اجرای طرح‌های توسعه افزایش یافت.

جعفری گفت: فاز نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در سال گذشته افتتاح شد که در این راستا طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های خراسان رضوی و اصفهان و انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان نیز آغاز شد.

بومی‌سازی یک میلیارد دلاری

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: ارزش بومی‌سازی تجهیزات و قطعات در شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه به ۶۱۷ میلیون دلار رسید که با احتساب بومی‌سازی در پروژه‌ها رقم فوق به یک میلیارد دلار می‌رسد.

شایان ذکر است که در این نشست جمشید ملارحمان و امیر خرمی شاد اعضای هیات عامل ایمیدرو به مشکلات قانونی اشاره کردند که مانع تحقق اهداف توسعه‌ای ایمیدرو است. همچنین سمیه خلوصی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت استراتژیک ایمیدرو گزارش مبسوط و آماری از کلیه اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف ایمیدرو را ارائه داد. فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز در زمینه نحوه ارائه کمک‌های این نهاد پشتیبان معدنکاری بخش خصوصی ارائه کرد.

بخش معدن و صنایع معدنی کشور علاوه بر کمک به استقلال کشور و کاهش محرومیت، در شرایط تحریم نفت، جایگزینی مناسب برای درآمدهای ارزی کشور شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.