سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
حمایت دولت، نخستین لازمه خروج از رکود کرونا
04 اسفند 1399 - 17:18
شناسه : 7746
مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز مطرح کرد: با شيوع ويروس کرونا در سرتاسر جهان، دولت‌ها به منظور پيشگيری از رشد اين بيماری، شهرها را به حالت قرنطينه درآوردند و فعاليت بسياری از واحدهای صنعتی را متوقف کردند. اين تعطيلی موجب شد بازار بسياری از صنايع بزرگ همچون نفت خام و فولاد تحت تاثير قرار گيرد. بازار داخلي ايران نيز، متاثر از اين ويروس مخرب، اکنون شرايط خاصی را تجربه می‌کند و پيش‌بينی می‌شود حتي پس از پايان اين بيماري، مدتي طول بکشد تا شرايط به وضعيت عادی بازگردد. البته نبايد از لزوم توجه به برنامه‌ريزی و اجراي اقدامات مناسب در جهت کاستن از تبعات اين بحران جهانی نيز غافل شد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

مدت زیادی از شیوع بیماری کرونا که حالا تبدیل به یک پاندمی شده است ـ نمی‌گذرد، ولی در همین مدت کوتاه تأثیرات فراوانی در تمام جنبه‌های زندگی بشر از جمله اقتصاد، سیاست، صنعت و… بر جای گذاشته است. این تأثیرات را می‌توان در صنعت فولاد، که همواره شاخصه‌ای از فعالیت‌های صنعتی کشورها به شمار می‌رود، به وضوح مشاهده کرد. بدیهی است شدت این تأثیرات در همه کشورها یکسان نبوده است. چین، به عنوان دارنده بزرگ‌ترین صنعت فولاد جهان، در سال گذشته حدود ۹۹۶ میلیون تن یعنی نزدیک به ۶۰ درصد از فولاد خام جهان را تولید و نزدیک به ۸۸ میلیون تن یعنی ۹ درصد از تولیدات خود را صادر کرد. آهنگ صادرات فولاد چین بعد از سال ۲۰۱۶ رو به کاهش بوده است، در حالی که هر سال به طور میانگین ۵ درصد بر تولید فولاد خام خود می‌افزاید. این امر نشان‌دهنده حجم بالای تقاضای فولاد در بازارهای داخلی چین است. شواهدی مانند رشد ۷ درصدی تولید فولاد خام در ماه‌های ژانویه و فوریه و اعلام بازگشایی پروژه‌های بزرگ راه‌سازی و زیرساختی در ماه مارس دلالت بر این دارند که ویروس کرونا آسیب قابل‌توجهی به اقتصاد چین نزده است و پروژه‌های بزرگ این کشور با خطر رکود مواجه نشده‌اند. احتمالا ویروس کرونا بر بازارهای صادراتی چین، که بزرگ‌ترین آن‌ها آمریکاست، تاثیر خواهد گذاشت. صادرات سهم کوچکی در صنعت فولاد چین دارد و به نظر می‌رسد چین در سال ۲۰۲۰ هم یک میلیارد تن و یا بیشتر فولاد تولید خواهد کرد.

به نظر می‌رسد ویروس کرونا افت شدید تولید فولاد را در اروپا در پی خواهد داشت؛ زیرا هنوز تولید فولاد حوزه یورو پس از رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ کاملا بهبود نیافته است. بخش‌های ساخت‌وساز و خودروسازی، که دو مصرف‌کننده مهم فولاد به شمار می‌روند، از کرونا آسیب دیده‌اند. انجمن خودروسازان اروپا تخمین می‌زنند که به دلیل تعلیق خطوط اتومبیل‌سازی این قاره، حدود ۵۵ هزار تن در روز از تقاضای فولاد بخش خودروسازی اروپا کاسته شده است. بخش ساخت‌وساز نیز در برخی کشور‌ها، به دلیل قرنطینه‌های اخیر، تحت فشار بوده و تقاضای فولاد آن کاهش یافته است. در حال حاضر کوره‌های بلند زیادی در سراسر اروپا از جمله اتریش، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا موقتا تعطیل شده‌اند و خطوط بسیاری نیز با کاهش شدید فعالیت روبه‌رو هستند.

در ناحیه غرب آسیا، که بیشتر یک بازار مصرف‌کننده برای فولاد به شمار می‌آید تا تولیدکننده، باید سه عامل کرونا، کاهش قیمت نفت و فرارسیدن ماه رمضان را به طور همزمان در نظر گرفت. این سه عامل حداقل تا سه ماه آینده موجب کاهش تقاضای فولاد در منطقه خواهند شد. ویروس کرونا از جمله پدیده‌های منحصر‌به‌فردی است که هم در عرضه و هم در تقاضا به طور همزمان اختلال ایجاد کرده است. در هفته‌های گذشته صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه را، به دلیل کاهش قیمت نفت، منفی ۳/۳ درصد (بر خلاف پیش‌بینی ۰٫۳ درصد) اعلام کرده است.

ريزش قيمتی در پی رکود صنعتی

شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی موجب شده است تا کارشناسان رکود اقتصادی به مراتب شدیدتری را نسبت به رکود سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی کنند و حتی به  عقیده بسیاری، تکرار رکود دهه سی میلادی دور از انتظار نخواهد بود. دلایل بسیاری برای این پیش‌بینی وجود دارد: اول، پنج کشور از هفت کشور صنعتی جهان در رده اول تا ششم ابتلا به کرونا و فوت بر اثر آن قرار دارند؛ دوم، کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس ۲۰ میلیون بشکه از تولید روزانه خود یعنی ۲۰ درصد از مصرف روزانه نفت جهان را کاهش داده‌اند، ولی قیمت نزولی نفت متوقف نشده است. بنابراین در حاضر حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد دنیا از حرکت بازایستاده است. با توجه به تعطیلی کارخانجات خودروسازی در کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا و همین‌طور کاهش یا توقف فعالیت‌های انتقال نفت‌وگاز با لوله، تقاضای ورق در اکثر مناطق با کاهش شدید همراه است و در برخی کشورها منجر به کاهش تولید و یا توقف تولید فولادسازان شده است. قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از ۴۰۰ دلار در اوایل سال جاری به ۳۴۰ دلار در هفته گذشته رسیده است. این قیمت‌ها هم پایدار نخواهند بود و خریداران انتظار کاهش قیمت بیشتری را خواهند داشت. در چنین شرایطی می‌بایست منتظر ماند تا ثبات به اقتصاد و تجارت جهانی بازگردد.

اثرگذاری بيشتر ويروس کرونا بر بخش‌های پايين‌دستی

به طور کلی صنعت فولاد ایران را باید به دو بخش مجزا و قابل‌تفکیک بالادستی و پایین‌دستی تقسیم کرد. در بخش‌های بالادستی، فولادسازی‌های بزرگ دیده‌ می‌شوند که به منابع معدنی و انرژی دسترسی دارند و فارغ از تحولات جهانی، به تولید خود ادامه می‌دهند. حتی در سطح جهان نیز با اینکه قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در بیست سال گذشته رسیده، ولی قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کاهش محسوسی نداشته‌ است. در بخش پایین‌دستی نیز صنایع نورد قرار دارند که ماده اولیه آن‌ها بلوم و بیلت است. نوسانات قیمت‌های جهانی و داخلی فولاد این بخش‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیوع ویروس کرونا بر همه موانع و مشکلات قبلی صنعت فولاد افزوده شده است و تهدیدی جدی برای بازارهای داخلی و خارجی به شمار می‌رود. صنعت فولاد کشور به یک همزیستی با موانع و مشکلات رسیده است. بعضی از این موانع، همچون تحریم‌ها که بر صادرات فشار می‌آورند، دائمی هستند. در صادرات، موضوع اصلی رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده است که این کشورها از معضل تحریم، انتقال پول و فروش غیرمستقیم محصولات فولادی ایران کمال استفاده را در جهت تضعیف جایگاه ایران می‌برند و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نهایت ضرر را در این مورد متحمل می‌شوند. شیوع بیماری با آخرین ماه سال و شروع سال جدید مصادف شد و هنوز تأثیرات خود را کامل نشان نداده است. در بین موانع داخلی، رکود ساخت‌وساز، افزایش کرایه حمل‌ونقل زمینی، کیفیت و نوسانات شدید قیمت مواد اولیه و سیاست‌های ارزی دولت تاثیر مستقیمی بر قیمت فروش محصول در بازار دارد.

در ایران، بخش اعظم محصولات نهایی فولاد به استثنای ورق را بخش خصوصی تولید می‌کند که در چند سال گذشته این شرکت‌ها اقدام به توسعه صادرات کرده‌اند. ولی با شرایط پیش‌آمده و همچنین پیشِ رو بودن ماه رمضان، بعید است که بازارهای صادراتی تا چند ماه آینده به روال قبلی خود بازگردند. برای جبران کاهش تقاضا در بازارهای جهانی می‌بایست افزایش تقاضا در داخل برای محصولات فولادی تقویت شود که این کار نیازمند حمایت دولتی از پروژه‌های زیرساختی و عمرانی است. برای مثال، دولت چین بودجه‌ای ۴۴۰ میلیارد دلاری برای جلوگیری از رکود صنایع مسکن و زیرساختی و عمرانی و نیز برای تحریک تقاضای فولاد در نظر گرفته است.

روند شیوع ویروس کرونا در ایران به نحوی بوده است که بتوان موج اول ضربه این بیماری را در ایام تعطیلات سال جدید کنترل کرد، اما ادامه آثار و پس‌لرزه‌های کرونا توجه و برنامه ویژه‌ای می‌طلبد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی با نرخ پایین، جبران بخشی از هزینه‌های دستمزدی و هزینه‌های انرژی، کاهش و یا تخفیف پرداخت مالیات عملکرد و ارزش افزوده واحدهای تولیدی و نیز برنامه‌ریزی برای رونق ساخت‌وساز در کشور اشاره کرد.

سلامت نيروی کار، اولويت شرکت فولاد ناب تبريز

شرکت فولاد ناب تبریز، به عنوان یکی از واحدهای خصوصی پیشگام در صنعت فولاد کشور، در طول هفته‌های اخیر همواره تلاش کرده است تا با انجام برنامه‌ریزی‌های مدون، اقداماتی مناسب را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار خود قرار دهد. این شرکت کوشیده است تا با ضدعفونی معابر، مسیرهای تردد پرسنل، مکان‌های عمومی و اختصاصی و تجهیزات با محلول‌های مناسب، محیطی سالم را برای فعالیت پرسنل خود فراهم کند. این شرکت همچنین با اجرای روزانه تب‌سنجی، رعایت فاصله اجتماعی، به حداقل رساندن تماس کارکنان، کاهش یا تعطیلی موقت فعالیت‌ها و تغییر روش سِرو غذا به ظروف یک‌بارمصرف، زمینه مناسبی را برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در میان کارکنان فراهم آورده است. خرید دستگاه‌های تب‌سنج مادون‌قرمز و کنترل اکسیژن، تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب تدوین و انتشار پوستر، بروشور، بنر و پیامک و استفاده از سایر کانال‌های ارتباطی بخشی از اقدامات انجام‌شده در شرکت فولاد ناب تبریز است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.