چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت ×
خواب بهاری واحدهای تولیدی تمام نشده است!
04 خرداد 1401 - 17:21
شناسه : 28278
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سطح کشور در مجموع حدود یک هزار و 37 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد، ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال بوده و واحدهای تولیدی در آن‌ها مشغول به کار هستند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: در سطح کشور در مجموع حدود یک هزار و ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد، ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال بوده و واحدهای تولیدی در آن‌ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: این شهرک ها و نواحی صنعتی فعال شامل ۵۰۰ شهرک بزرگ و ناحیه صنعتی است که به طور معمول در روستاها، مناطق محروم و شهرستان ها واقع هستند؛ حدود ۹ منطقه ویژه نیز تحت مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است. همچنین ۶۰ شهرک زیرمجموعه داریم که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی پروانه بهره‌برداری داشته و نزدیک به ۴۶ هزار طرح تولیدی در حال ایجاد بوده و به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید. برای یک میلیون نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است؛ استان گیلان بالغ بر ۹۳۰ واحد تولیدی در خود جای داده است که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بوده و ۲ درصد واحدهای تولیدی کشور را شامل می‌شود.

رسولیان، با اشاره به تاکید رییس‌جمهور مبنی برای استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای صنعتی، بیان کرد: کلیه واحدهای تولیدی داخل و خارج شهرک ها و نواحی صنعتی توسط کارشناسان عارضه‌یابی شده‌اند و آماری که به دست آمد، اینگونه روایت می‌کند که متاسفانه ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی در داخل و خارج شهرک ها راکد هستند و امیدواریم بتوانیم راهی برای احیای این واحدها پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ مشاور جهت عارضه یابی واحدهای راکد در مراکز کسب‌وکار شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال کردیم. سال گذشته، بالغ بر دو هزار واحد راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم که سهم استان گیلان ۵۴ واحد بود؛ در سال جاری نیز برنامه‌ریزی برای احیای دو هزار واحد تولیدی راکد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: وزارت صمت برای عملیاتی کردن شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، بسته مشخصی را تهیه کرده که شامل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مردمی کردن اقتصاد، مشارکت بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تامین آب و برق پایدار صنعت برای صنعت کشور، ایجاد کارهای کوچک برای کسب‌وکارهای کوچک و…، است.

رسولیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: براساس این تفاهم نامه با معرفی پارک علم و فناوری و دانشگاه مکان‌هایی را در داخل شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیانی اختصاص خواهیم داد که توان صنعتی دارند.

وی با بیان اینکه به زودی مناطقی از شهرک های صنعتی را به عنوان پردیس دانش‌بنیان در نظر می‌گیریم، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۴۵ واحد دانش‌بنیان در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر شدند و امسال نیز برنامه داریم از واحدهایی که توان تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان را دارند حمایت کنیم که تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به راکد بودن ۱۹۰ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی گیلان، خاطرنشان کرد: ایجاد کمیته احیای واحدهای راکد در استان گیلان در دستور کار قرار دارد. در این بین محیط‌زیست گیلان باید مورد توجه واقع شده و در خصوص پساب‌های صنعتی شهرک‌ها و نگران بود تا محیط‌‌زیست را آلوده نسازند که به این ترتیب، تا پایان سال، سه تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی گیلان احداث می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.