سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
دانش فنی مهندسان ایرانی برای استفاده در معادن زیمباوه
29 اردیبهشت 1401 - 12:58
شناسه : 28014
گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران با هدف بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برای استفاده در معادن زیمبابوه، از بخش‌های مختلف این مجتمع بازدید کردند.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در جریان بازدید گروه دوستی پارلمانی زیمباوه و ایران، با هدف بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برای استفاده در معادن زیمباوه، نور موتیزوا سفیر جمهوری این کشور در ایران، هان. وی. کی. شامو رییس گروه دوستی پارلمانی زیمباوه و ایران، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور حضور داشتند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در حاشیه این بازدید، اظهار داشت: گروه دوستی پارلمانی زیمباوه و ایران برای آگاهی از توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های ایران و همچنین درراستای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به این کشور، از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بازدید کردند.

وی به توسعه روابط دو کشور ایران و زیمبابوه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که زیمباوه صاحب تعداد زیادی معدن است، بازدید از معدن مس سرچشمه رفسنجان به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور و صاحب تکنولوژی پیشرفته، در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: زیمباوه چهار دهه پیش به استعمار انگلیس پایان داد و به استقلال رسید. پس از خروج انگلستان از این کشور، معادن زیمباوه، رو به تعطیلی گذاشت و اکنون یکی از برنامه‌های دولت‌مردان و سیاست‌گذاران این کشور بازگشایی این معادن است. ازسوی دیگر، ایران در زمینه معادن پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد؛ از جمله در معدن مس سرچشمه رفسنجان که بیش از ۴۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این معدن در تمام این مدت در حال توسعه بوده و طبیعتا مدیران و کارشناسان آن، توانایی توسعه معادن زیمباوه را دارند.

رضاخواه با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ازسوی رهبری، بیان کرد: مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار خوبی را در زمینه نوآوری و فناوری آغاز کرده است و امیدواریم به ‌زودی این تلاش‌ها به ثمر بنشیند. انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان هزینه سرمایه‌گذاری و تولید را کاهش می‌دهد و در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، توجه به این نوع فعالیت‌ها یکی از نقاط مثبت است.

بهره‌گیری از تکنولوژی‌های معدنی ایرانی

رییس گروه دوستی پارلمانی زیمباوه و ایران هم در این بازدید گفت: در این کشور ذخایر غنی از مواد معدنی وجود دارد که باید به بهره‌برداری برسند. حضور در جمهوری اسلامی ایران این فرصت را در اختیار قرار داد که بتوانیم شاهد فعالیت‌های معدنی معدن مس سرچشمه باشیم. این دیدار ذهن را باز و دانش را درباره این‌که ایرانی‌ها چگونه توانسته‌اند تکنولوژی‌های معدنی خود را گسترش دهند، افزایش داد.

شامو ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تکنولوژی‌های معدنی ایران را در کشور خود مورد استفاده قرار دهیم. همچنین امیدواریم که سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکار ایرانی نیز از فرصت سرمایه‌گذاری در زیمباوه استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری این کشور مشترکات زیادی دارند و زیمباوه در حال حاضر تحت تحریم‌های اقتصادی غیر قانونی ازسوی غرب و به ‌ویژه ایالات متحده قرار گرفته است. به همین دلیل اگر بتوانیم تجربیات خود را در شرایط سخت تحریم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، می‌توانیم بیش از پیش در پیشبرد توسعه موفق باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران در پایان با اشاره به این‌که در جریان بازدید از ایران طی شرایط سخت تحریم، خاطرنشان کرد: ایران تهدید تحریم‌های غیرقانونی را به یک فرصت تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.