پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
دستیابی به کارایی
30 خرداد 1400 - 11:53
شناسه : 14005
مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد؛ اتخاذ رويکردی مناسب برای رسيدن به بيشترين بهره‌وری و سودآوری و نيز مديريت دارايی‌ها اين امکان را به سازمان خواهد داد تا در مسير دستيابی به بيشترين بازدهی از دارايی‌ها و سرمايه‌گذاری‌ها حرکت کند. صنايع معدنی در زمره صنايعی قرار می‌گيرند که به رغم حجم گسترده سرمايه‌گذاری‌ها، بازدهی دارايی‌هايشان نرخ بسيار بالايی دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين واحدهای فعال در عرصه صنايع معدنی و فلزی کشور، توانسته است با اتخاذ سياست‌های مناسب در حوزه افزايش بهره‌وری و سودآوری و مديريت دارايی‌ها، بازدهی دارايی‌های خود را به ميزان قابل‌توجهی ارتقا ببخشد.
ارسال توسط : نویسنده : محمود سیدی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

اصلی‌ترین عوامل موثر در دستیایی یک سازمان به کارایی و بهره‌وری بهینه از منظر و شاخص‌های مرتبط با دارایی‌های ثابت و جاری، استفاده حداکثری از دارایی‌های عملیاتی به‌کاررفته با فرض وجود تقاضای کافی برای محصولاتِ تولیدشده یا خدماتِ ارائه‌شده و در راستای موضوع فعالیت سازمان، شرکت و یا بنگاه است. پیش‌نیازهای چنین امری فراهم شدن زمینه مناسب به منظور برخورداری از حداکثر ظرفیت استفاده از دارایی‌هاست.

دارایی‌ها در یک بنگاه اقتصادی، متناسب با موضوع اهداف و فعالیت‌ها ایجاد می‌شوند. چنانچه موضوع فعالیت‌ها متنوع باشد، چاره‌ای جز تامین انواع دارایی‌ها نخواهد بود. تنوع در دارایی‌ها یا به خودی خود تامین‌کننده اهداف فعالیت‌هاست و یا اینکه پیش‌نیاز تحقق فعالیت‌ها محسوب می‌شود. یک بنگاه اقتصادی برای تامین دارایی‌های ثابت عملیاتی خود می‌تواند از روش‌های متنوع ایجاد و یا تجهیز دارایی‌های جاری، به عنوان یک پیش‌نیاز استفاده کند. برای مثال، استفاده از انواع روش‌های گوناگون تامین مالی با هدف‌گذاری تجهیز منابع ایجاد دارایی‌های ثابت، نمونه‌ای از این دست است.

تاثير مديريت صحيح و تکنولوژی بر بازده دارايی

در شرایطی که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود سپرده‌گذاری باشد، بهینه‌ترین شرایط استفاده از تجهیز منابع مالی از محل انواع روش‌های معمول، فراهم خواهد بود. فارغ از این موضوع، دارایی‌های جاری باید به نحوی مدیریت شوند که پشتیبان تکمیل و یا توسعه دارایی‌های ثابت باشند. دارایی‌های ثابت آن دسته از دارایی‌ها هستند که برای بنگاه اقتصادی مهم‌ترین درآمدها را ایجاد می‌کنند. شرکت‌های معدنی مطرح در ایران، با به‌کارگیری انواع روش‌های تامین مالی با هدف تجهیز منابع دارایی‌های جاری، منابع مذکور را در توسعه فعالیت‌های خود مصرف می‌کنند. بنابراین سابقه این شرکت‌ها در تامین منابع (مدیریت دارایی‌های جاری) به توسعه فعالیت‌ها (مدیریت دارایی‌های ثابت) منتهی شده است.

به نوع فعالیت‌های شرکت‌های معدنی مطرح در ایران اصطلاحا «فعالیت‌های سرمایه‌بر» می‌گویند؛ بدین معنی که استفاده از تجهیزات، سهم بسیار بیشتری از نیرو‌ی انسانی را به خود اختصاص می‌دهد. این امر نشانه بی‌توجهی به سهم نیروی انسانی نیست، بلکه ذات این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها ایجاب می‌کند که سهم بیشتری از منابع مالی به تامین تجهیزات اختصاص یابد. بدیهی است که استفاده از تکنولوژی‌های نوین و روش‌های روزآمد، عامل مهمی برای دستیابی به بهره‌وری خواهد بود؛ زیرا این امر برخورداری از محصولی با کیفیت‌های جهانی و قیمت تمام‌شده مطلوب و مناسب را به دنبال خواهد داشت. همچنین نیروهای انسانی متخصصی که راهبری دارایی‌های ثابت عملیاتی را انجام می‌دهند عاملی بسیار مهم در بهره‌وری بیشتر خواهند شد. خوشبختانه با توجه به قدمت معدن‌کاری و صنایع پایین‌دستی آن در ایران، دانش فنی ایجادشده، تحقیق و توسعه، روزآمدسازی روش‌های ایجادشده و استفاده از دارایی‌های عملیاتی، می‌توان ادعا کرد که کیفیت محصول تولیدی و قیمت تمام‌شده آن، در مقایسه با فعالیت‌های مشابه جهانی، در شرایط کاملا مطلوبی قرار دارد.

چالش‎‌های صنايع معدنی در حوزه بازده دارايی

شرکت‌های معدنی و فولادی، با توجه به اصل توسعه فعالیت‌ها و تاثیر آن در اشتغال و سودآوری، رونق اقتصادی، رعایت عوامل مرتبط با بهینه‌سازی و بهره‌وری، سیاست‌هایی را برای خود طراحی کرده‌اند که بیشترین کارایی و بهره‌وری از دارایی‌هایشان را نصیب آن‌ها کنند. از آنجا که برقراری این رابطه در مرتبه اول معطوف به سیاست‌های کلانی است که از سوی دولت به عنوان متولی اقتصاد طراحی و اجرایی می‌شود، انتظار دارند که رویکرد دولت در سیاست‌های شرکت‌ها رویکرد مبتنی بر پشتیبانی باشد. آنچه مدیران بخش خصوصی را به اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای مصمم می‌سازد همراهی و یاری مسئولان دولتی است. چنانچه حداقل در بستر قوانین موجود ــ که کافی هم به نظر نمی‌رسند ــ این رویکرد نزد مسئولان دولتی مفروض باشد که رونق‌بخشی به فعالیت بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد خواهد بود و نیز اگر این رویکرد از حالت اعتقاد به حیطه عمل معطوف ‌شود، یقینا رونق اقتصادی محقق خواهد شد. لازم است که تمام قوانین دست‌وپاگیر و محدودکننده غیرضروری از سر راه فعالیت‌های بخش خصوصی برداشته شود و نظارت‌های لازم دولت در قالب پیشنهاد لوایح قوانین مستحکم به اجرا درآید. در این حالت، ضمن تشویق بخش خصوصی دارای اهلیت به انجام سرمایه‌گذاری‌های مفید، منافذ بروز فساد احتمالی نیز مسدود خواهند شد.

با توجه به نمودارهای ارائه‌شده و تغییرات اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها که عمدتا فرایندی رو به بهتر شدن دارند، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو متناسب با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بازه زمانی سال ۱۳۸۲ (سال ورود شرکت به بورس اوراق بهادار) تا سال ۱۳۹۸ و فارغ از تاثیرگذاری عواملی نظیر هزینه حق انتفاع در کاهش سود عملیاتی (از سال ۱۳۹۲ به بعد) و همچنین اثر کاهش قیمت فروش محصولات در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ (ناشی از بحران‌ جهانی و به دنبال آن رکود داخلی)، به هدف‌گذاری پرداخته است. از آنجا که این شرکت توانسته در تمامی این سال‌ها با حداکثر ظرفیت اسمی کارخانجات و حتی فراتر از آن، هدف تولید محصولات خود را محقق سازد، چشم‌اندازی که با توجه به توسعه‌های طراحی‌شده و تنوع محصولات تولیدی برای خود پیش‌بینی کرده بهبود روزافزون بازده مجموع دارایی‌ها و نسبت سود عملیاتی به فروش است.

چشم‌اندازهای چادرملو

در مورد طرح‌ها و برنامه‌های آتی این شرکت در دورنمای پنج‌ساله، هفت فعالیت مهم در دست مطالعه، برنامه‌ریزی و اجراست. یکی از این فعالیت‌ها تداوم عملیات آماده‌سازی و انجام اکتشاف مقدماتی، تفصیلی و دستیابی به توده معدنی در معدن D19 با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران است که منابع مورد نیاز آن در گزارش توجیهی اعلام شده است.

از جمله طرح‌های در دست اجرای این مجتمع به می‌توان به تداوم تکمیل طرح احداث یک واحد ده مگاواتی نیروگاه خورشیدی در جوار نیروگاه پانصد مگـاواتی سیکل ترکیبـی شرکـت بـا سرمایـه‌گـذاری  6 میلیون یورو و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان صد مگاوات با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورو اشاره کرد. تداوم تکمیل طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن در مجتمع صنعتی چادرملو و با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون یورو دیگر طرح در دست اجرای این شرکت است. طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکومنگنز) با ظرفیت حداقل ۵۰ هزار تن و قابل‌ارتقا تا ۱۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو از دیگر پروژه‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است. این شرکت همچنین به منظور تامین زیرساخت‌های حمل مواد اولیه و محصولات خود، مطالعاتی را در زمینه ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی در دستور کار دارد.

همسو با تحقق چشم‌اندازها، این شرکت در نظر دارد تا با مشارکت شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، به احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴میلیون تن در سال و در قالب تاسیس شخصیت حقوقی جدید بپردازد. مشارکت در ایجاد واحدهای تولید کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی در سایر مناطق معدنی از دیگر برنامه‌های این شرکت است. برای دستیابی به طرح‌ها و برنامه‌های آتی، مجموع نقدینگی مورد نیاز برای تحقق اهداف این شرکت، در برآورد‌های اولیه و با قیمت‌های ثابت روز، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.